Anmeldelse av Et førjulsmareritt (The Nightmare Before Christmas), amerikansk film fra 1993

Animasjon, Grøsser, Komedie, Fantasi Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: Alle år

Burtons animasjonsklassiker er tidløs og magisk!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 22.12.2016]

Tim Burtons magiske og mørkdystre univers blir levende i hans og Henry Selicks fantastiske animasjon fra 1993. Burtons idéer for historie, karakterer og stil var grunnlag for denne stop-motion animasjonen som oser av særegen stil, tone, visuelt uttrykk og en musikk som virkelig fenger!

Jack Skellington er gresskarkongen i Halloweenby. Hvert år underholder han befolkningen med sine overraskelser og skremmeshow. Men han er lei, veldig lei det samme hvert eneste år og når han en dag snubler over Juleland får han en genial ny idé! Han vil forsøke å overføre julen til Halloweenbyen! Lettere sagt enn gjort dette, og Jack sliter stort med å få helt kontrollen over hva som ”gjør” en ekte jul…

Tim Burton og Danny Elfman har samarbeidet i snart en mannsalder på mang en Burton-film. Soundet til Elfman er ofte umiskjennelig, veldig fengende, tydelig og engasjerende.

Så er også tilfellet i Et Førjulsmareritt, en film som nærmest føles som en animasjonsmusikal. Her er nemlig flust med fengende, iørefallende pene melodier, morsomme tekster og et tempo i flere av stykkene som gir historien en fin driv og energi!

Her er stemninger, spenning, humor og sjarm i fleng! Den drivende historien om Jack som forsøker å skape sin egen versjon av julen er bare én side av historien.

Den andre følger Sally, en strådukke som er laget av en sur professor som bor i byen og som føler han eier henne og kan styre henne som en slags Frankenstein og sitt monster.

Sally føler med Jack i måten han er trist og lei hverdagen på og er avstandsforelsket i ham. Vil de to til slutt ende opp sammen, eller er de ikke ment å være, som Sally så fint synger for seg selv?

Som animasjon er figurene og skapningene så særegne og oppslukende at de får et helt annet detaljnivå over seg enn mye annet fra Disney, som er medprodusent på filmen.

Til Disney å være er filmen også usedvanlig mørk og dyster, men bikker aldri over i for voldsom siden den også er for barn. Skildringen av Jack som leker julenisse og kommer med skrekkelige Halloween-inspirerte gaver til barna natt til julaften, er eksempel på en av flere fantastiske scener som man ikke glemmer første gang man ser filmen!

Det er lett å bli oppslukt av dukkeanimasjon, og i tilfellet med denne filmen er det også et så høyt detaljnivå at man sitter og føler man ikke får med seg halvparten av elementene i bildene ofte. Dette er kanskje noe av grunnen til at man umiddelbart vil se filmen om igjen, og som dukkefilm er den naturligvis også veldig tidløs og føles som en perfekt tradisjonsfilm, enten man føler for å se den rundt Halloween eller til jul!

Selv om den har rukket å bli hele 23 år gammel er det fremdeles store deler av filmen som føles topp i kvalitet, stil og uttrykk. The Nightmare before Christmas er og blir en animasjonsklassiker av en lekkerbisken som er en ’må se’-film for animasjonselskere, og selvsagt for alle andre også.

- Coraline og den hemmelige dør - Visuelt fabelaktig og skummelt eventyr!

10.11.2012 sier Pål Frostad: Jeg skjønner at jeg også bør gjøre denne filmen til en juletradisjon fordi den er bra underholdende og har et veldig klassisk preg som gjør at man kan se den igjen og igjen. Det er noe ved disse snåle dukkene også som skaper mye særpreg på det hele. Dette er en dukkefilm som er veldig forseggjort og er lett å like om man setter pris på god animasjon.
10.11.2012 sier Tore Andre Øyås: Dette er min absolutte animasjons-favoritt! En helt fantastisk film som jeg MÅ se hver jul for å få julestemning! Også den musikken da! Magisk!
23.12.2010 sier Andreas Strømmen: Dette er vel heller en halloween-film, og ikke julefilm akkurat - mener nå jeg. :P
22.12.2010 sier ffuser: Jeg har bare sett denne filmen en gang og husker ikke helt hva jeg synes om den. Bør nok se den igjen for å vurdere den på nytt.
22.12.2010 sier Grotlo94: Såg den for 2 dager siden. Ga meg ikkje særlig julefølelse akkurat og føltes litt kort... :(

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Martin Seth Filmblogg