Anmeldelse av Spectral, amerikansk film fra 2016

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter

Skumle skapninger truer menneskeheten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.12.2016]

Filmen åpner med en soldat som venter på backup under en bro imens vi hører kamper i bakgrunnen. Soldaten ser bare døde kropper rundt seg, og plutselig ser soldaten noe forstyrrelser i brillene sine før han dør. Hva er det egentlig som foregår?

Det er alltid spennende når Netflix kommer med nye filmer, og da særlig når de er i sci-fi-segmentet som er mitt største hjertebarn innenfor filmen. Denne gangen skal vi til en fremtid der krigen råder. VI følger den ene parten i krigen som får langt farligere ting enn fienden å bryne seg på. Om de ikke klarer å slå tilbake, vil hele menneskeheten stå i fare.

Den dyktige forskeren, Mark Clyne, jobber med en ny supermaskin han har funnet opp som skal brukes som en forsvarsmekanisme. Den kan pulverisere ting med mikrobølger, men myndighetene ønsker å bruke den til krig mot fienden istedet. Han har også utviklet de avanserte brillene som alle soldatene bruker i krig. Og i det siste er det kommet inn meldinger om noen rare skikkelser som kun vises gjennom brillenes syn eller video.

Noen tror dette kan være fiendtlige soldater med usynlighetskamuflasje på seg. De ser ut som noen spøkelseslignende skapninger, som er fanget mellom liv og død og ikke fåpr fred, tar livet av soldatene. Og det verste av alt er at våpnene ikke biter på dem. Derfor blir forskeren Clyne med ut i krigen for å stanse ødeleggelsene med sine smarte ideer.

Filmen begynner i lavt tempo. Rundt en halvtime inn i filmen begynner ting endelig å bli litt spennende. Det interessante med denne filmen er å finne ut hva disse vesenene er og hvor de kommer fra. Og vi får også hele svaret på alt mot slutten. Men endelig når filmen begynner å bli på det mest interessante klarer den ikke å komme lenger. Derfra og inn går filmen nærmest helt tom for energi. Den blir da svært klisjepreget og forutsigbar både i form og innhold.

Disse fremmede vesenene er litt småskumle, og særlig for soldatene som ikke kan se dem uten briller på. Men selv om mystikken ligger litt i luften, føler jeg ikke at dette blir interessant nok. Filmen klarer ikke holde på stemningen lenge nok til at jeg fenges. I tillegg synes jeg filmen tar litt for lett på noen løsninger underveis, som at det er så lett å endre på elektronikk og maskiner. Mot slutten tar dette virkelig av når det bygges nye våpen på kort tid i det som ser ut som en lunchpause. Akkurat dette er så lite sannsynlig som du får det. Det er også litt rart at i begynnelsen er disse skapningene lett å treffe, men så blir de plutselig de å virre rundt. Det virker noe tilfeldig at noen klarer seg og noen ikke. Denne fremmede spøkelsesmakten er jo helt overlegen de menneskelige styrkene uten at filmen forklarer dette noe videre.

Regien er ved den ukjente Nic Mathieu, som fra før har gjort karrière innenfor reklamefilmer. Dette er hans debutfilm og Mathieu har vært et hett navn i filmens korridorer lenge og denne filmen ser i alle fall ganske proff ut. Bildet og scenografien er faktisk ganske tøff. Men selv om filmen er okei visuelt sett, sliter den mer på andre plan. Den blir for simpel både i historiefortellingen og i et slurvete og mangelfullt manus bak et noenlunde okei konsept. Skuespillet er dog ganske brukbart for en slik film å være, men rollefigurene føles alt for for hule til å engasjere maks.

Det visuelle er på plass og filmens CGI viser seg å være bra stødig med en masser av dataeffekter i sammen med actionen underveis. Filmen kan minne litt om et sammensurium av elementer fra diverse filmer fra Ghostbusters til Pitch Black, men uten å være like underholdende som noen av dem. Filmen mangler litt substans i handlingen. Det blir noe for mye bare tom actionsekvenser satt etter hverandre uten den helt store utviklingen i historien og med litt intetsigende rollefigurer. Likevel er ikke dette så ille og jeg ruller faktisk en svak treer på terningen for en film som gir meg litt av det jeg forventer på forhånd og underholder meg jevnt over til tross for sine mangler. Dette er med andre ord grei sci-fi-underholdning for sjangerfansen, og jeg er også imponert over hvor mye filmskaperne har fått til reint teknisk sett på et så sparsomt budsjett.

[ Filmen kan du se på Netflix i skrivende stund ]

• Vodzilla.co
  • Filmparadiset.se
  • The Verge
  • Wegotthiscovered.com

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«Satanic»

«I Don't Feel at Home in This World Anymore»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»