Anmeldelse av Alene Hjemme 2 - Alene i New York/Forlatt i New York (Home Alone 2 - Lost In New York), amerikansk film fra 1992

Komedie, Familie Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 11 år

Kevin lager nye feller i operasjon Ho, Ho, Ho!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.12.2016]

Historien gjentar seg. Også denne gangen går vekkerklokken på strøm, og blir resatt når far plugger den ut av veggen ved en feiltakelse. Det gjør at familien forsover seg, men heldigvis blir Kevin med på reisen. Men på flyplassen mister familien selvsagt lille Kevin som følger etter feil far og kommer på feil fly. Vi får i samme slengen se at ‘The Wet Bandits’ slipper ut av fengsel. Det gjør at Kevin sitter på non-stop fly til New York, imens familien drar med fly til Florida på samme tid. Det gjør at Kevin må feire jul alene enda en gang, men denne gangen i storbyen, New York. Når familien merker at Kevin er borte tror de selvsagt Kevin er hjemme i Chicago, dette skaper ekstra komplikasjoner.

Den første ‘Hjemme Alene’ var min ynglingjulefilm første gang jeg så den og husker godt hvordan jeg omfavnet oppfølgeren første gang jeg så den også. Og selv om den første filmen alltid vil være min favoritt, er det også mye glede og julestemning i den andre filmen også. Andre omgang er noe mer søkt, men fungerer og lager en artig ny historie for hvordan Kevin blir glemt enda en jul.

Oppfølgeren inneholder mange av de samme ingrediensene som første film. Kevin blir alene i julen. Han møter på bandittene enda en gang. Kevin må på ny legge feller for at bandittene ikke skal loppe en lekebutikk. En skummel fugledame i parken er som den gamle mannen som måker snø i første film, ikke så skummel likevel. Kevin er også litt av en teknologinerd. Denne gangen bruker Kevin en diktafon der han spiller inn alt han møter. Denne diktafonen er han en ekspert å bruke og kan spole frem og tilbake slik at han kan nærmest kan bruke alt i diktafonen, også i samtaler med andre. Kevin må også forsøke å overbevise ansatte på hotellet at han ikke er alene. Der kommer selvsagt diktafonen ekstra hendig.

Det blir mye komikk også i denne filmen. Først besvimer mor fordi Kevin er glemt igjen for andre gang med litt av et hysterisk fjes, og siden går det ikke langt mellom hvert gode poeng. Jeg ler mye av denne filmen også som i den første. Jeg vil si at komedien er dratt enda lengre i denne oppfølgerfilmen. Det gjør at den blir enda mer tøysete, men heldigvis ler jeg såpass av komikken at filmen blir tilgitt. Kevin bruker også denne gangen sin kreativitet til det fulle. Vi snakker i tillegg til diktafonen, dukker som skal forestille voksne i dusjen, og selvsagt masse feller som bandittene går villig i en etter en.

Vi får mange kule nyere julelåter som setter sin ekstra piff på filmen. Julen i New York er full av mye lys og store juledekorasjoner. Selv lekebutikken er pyntet til det fulle. Julespiriten er også på plass med lekebutikken som gir overskuddet sitt til et barnehjem i julen. Kevin forsøker selvsagt å sikre at pengene går til guttehjemmet, selv om bandittene gjør alt de kan for å få kloa i pengene for å stappe dem i egne lommer. Vi får en fin julestemning samtidig, samtidig som vi føler med den ensomme gutten som er alene i julen.

Manuset er skrevet av komediegeniet John Hughes. Han står bak andre storfilmer som ‘Ferris Bueller's Day Off’, ‘Hjelp, vi må på ferie!’, ‘The Breakfast Club’ og ‘Christmas Vacation’. Også her viser han litt av sine komiske talenter med pennen. Og med en vellykket regi av Chris Columbus som også var med på første film, og magisk musikk av John Williams blir dette nok en underholdningsvinner som mot alle odds innfridde langt på vei det publikum forventet av en oppfølger. Men selv om filmen er ganske overbevisende i første del, er ikke slutten like god. Der føles fellene mer som en repetisjon av første films feller. Og det tyvene går igjennom blir veldig regneserievoldaktig, slik ingen normale folk vil overleve av smerter og juling.

Alt i alt er denne andre omgangen med Alene Hjemme bedre enn du først frykter som en oppfølger, men selv om filmen har mye inne, så føles filmen litt for lang. Mot slutten blir det også litt vell mye overdreven komikk. Og det er veldig rart at tyvene ikke gir opp da de har pengene og politiet er på vei, men det er ofte slik på film at handlingen kan gå litt løpsk for å lage poenger. Som julefilm er dette ganske grei skuring, selv om første film er et godt hakk opp. Oppfølgeren gir oss likevel ganske mye moro for hele familien.

04.12.2010 sier Snippxx: Min favoritt av "Alene Hjemme" filmene. Veldig morsom scene når dem er på hotelet. Der han skrur på tv`en og lurer hotelstaben. :P

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Filmhjerte.blogg.no
  • Julefilmfestival.blogspot.no

20th Century Fox

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»