Anmeldelse av Frikjent - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2015

Kriminal, Drama Spilletid: 45 minutter Aldersgrense: 15 år

Frikjent - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.12.2016]

Den respekterte forretningsmannen William Hansteen tilsto tilsynelatende drapet på sin datter, men det viser seg at det ikke er så enkelt. Særlig ikke når mannen får tenkt mer igjennom saken og statsadvokaten kommer til Lifjord for å kjøre sak mot William. Det er imidlertid veldig sikkert at minst William sitter på svaret i mordgåten, men det er ikke alltid at sannheten vil helt ut, og i alle fall hemmeligheten noe familien Hansteen kjemper med nebb og klør for at ikke offentligheten skal få vite om. Men hva er denne hemmeligheten og hvem involverer den?

Andre sesong av Frikjent begynner der den forrige sluttet. Men om du trodde mordgåten var løst i sesong 1 tar du feil. Ting er ikke så rett frem som du skulle tro på forhånd. Likevel synes jeg andre sesong av Frikjent begynner litt rart. Jeg får nesten følelsen av dette ligner mer på Halloween-filmene enn et troverdig drama. Jeg tenker selvsagt på personer som vi trodde var død, men viser seg å være levende likevel. Men nå man først aksepterer at en som vil ta selvmord skyter seg i brystet og ikke i hodet, da begynner også serien å pendle seg inn på et interessant nytt spor som holder hele sesongen.

Vi får på nytt historien om Aksel, mannen som hadde og har hele bygda mot seg. Det topper seg også når bedriften han skulle redde ønsker å flagge ut. Alle hater Aksel og bryr ikke om at han ønsker å renvaske seg. Folk i bygda har allerede stemplet ham som morder og sviker. Men Aksel er sterk og forsøker å få stilt i stand en rettssak som skal frikjenne han for all tid, men ting er kanskje ikke like lett når motstanderen er del av en av bygdas mektigste familier.

Sesongen sentreres rundt Aksel, til tross for sin blackout på mordnatten, innbitt ønsker å få dømt en annen så han kan renvaske seg. I tillegg til rollefigurene fra første sesong stifter vi bekjentskap med to nye. Den ene er statsadvokaten Amina Sahir spilt av Amrita Acharia. Acharia gjør en god figur i serien og hennes rollfigur får bra kjemi med hovedpersonen Aksel. Da er Trond Espen Seim langt i fra like troverdig som den kjepphøye forsvarsadvokaten, Otto Haudeman. Aksel (Nicolai Cleve Broch) er kanskje litt i overkant bitter og overinnstilt på å finne sannheten uansett hva. Det gjør ham til en litt voldsom men nødvendig rollefigur for at dette skal drives fremover.

Sesong 2 er mye mer ujevn enn den første, men likevel har sesongen noe å fare med. Det som driver meg til å se videre er å finne ut av gåten for mordmysteriet en gang for alle. Jeg skal ikke avsløre noe om hvem morderen er, annet enn at du får alle svar du ønsker, og en dramatisk slutt på det det hele. Serien blir også mer og mer spennende og interessant etter hvert. Og i sterk kontrast til typisk krim, går det faktisk an å tippe morderen underveis med letthet. Men likevel er det spennende å se helt hvordan alt henger sammen.

Frikjent serverer oss et underholdningspreget drama med høyt godt driv, klare og tydelige rollefigurer. Sesongen begynner litt svakt, men alt forbedres underveis i sesongen. Vi får igjen en passe oppfølgersesong som heldigvis avsluttes mer konkluderende denne gangen. Sesongen viser at det var mer krutt i sekken, men at jeg kunne ønsket en mer troverdig åpning av andre sesong, eventuelt slutt på første sesong. Liker også tematikken med hvordan mennesker formes av stedet de er fra og menneskene rundt dem i lokalsamfunnet.

Noen ganger føler jeg serien tar litt for billige løsninger for hvordan den skal forsøke å gjøre ting mer spennende. En del opplysninger blir overfokusert i handlingen. Men jeg skulle kanskje ønsket at manuset tok serien i en mer annen retning enn den første sesongen. Selv om andre runde er kanskje enda mer underholdningsjaget med typiske cliffhangere hengende rundt hver sving. Noe av dette blir kanskje litt for mye konstruert spenning? Men jeg henger med til det siste til tross for dette. Det gjør at sesong 2 av Frikjent føles som fint tidsfordriv for deg som ikke kunne få nok av første runde.

- Welcome to Norway - Artig komedie basert på en original ide
- Jag etter vind - Pent om familiegnisninger
- Nord - Nord imponerer til tross for sin såre enkelhet
- 99% ærlig - Dette er langt unna 99 prosent underholdende

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Filtermagasin.no
  • Serienytt.no
  • Filmhjerte.blogg.no

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»