Anmeldelse av Westworld - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Sci-Fi, Thriller, Western Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Westworld - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.12.2016]

Jeg har gjort hjemmeleksen min på forhånd og har sett Michael Crichtons film WestWorld fra 1973, som serien baserer seg på. Med andre ord vet jeg litt hva jeg går til. Og TV-serien klarer å oppsummere, utdype og raffinere filmens konsept. Jeg liker valgene som er tatt av serieskaperne underveis. Serien begynner litt mer rett på enn filmen. Det vil si at vi skjønner hva som egentlig skjer underveis i serien på en meget snedig måte, uten at serien trenger å forklare så mye. Serien sparkes igang med en kunstig intelligent robot som blir brakt til bevissthet og avhørt, før det bærer inn West World, hvor hun egentlig hører til.

Westworld er en meget smart, ambisiøs og visuelt tiltalende TV-Serie skapt fra HBO. Og dette er virkelig noe helt annet enn Game of Thrones, og HBO viser at de mener alvor med denne superproduksjonen som skal bli spennende å følge også i nyere sesonger. Første sesong byr på heftig ‘voksen-action’ med både nakenhet, mye blod og brutalitet, slik det ville vært i en westernverden full av mennesker som leker konger over de kunstig intelligente robotene. Alt er meget godt sydd sammen med manus fra Jonathan Nolan (Christopher Nolans bror) og Lisa Joy.

Liker også dramainnpakningen av serien som gir stor troverdighet til det som skjer. Det hjelper også på med mange kule historier og et rikt persongalleri. Skuespillerne gjør virkelig en flott entre med en masser av stjerneskuespillere i spissen som Anthony Hopkins som robotenes skaper og Ed Harris som mystisk brutal våpendesperadogjesten som vi også opplever lignende til i filmen, bare i helt ny utgave. I begynnelsen spiller også norske Ingrid Bolsø Berdal en mindre rolle som Armistice, men heldigvis får vi se mer til henne etterhvert.

Konseptet appellerer til meg på flere måter. Jeg er både glad i western og i temaet kunstig intelligens. Dette handler om en fornøyelsespark, kalt Westworld, der kunstig intelligente roboter spiller roller i westerntemaparken. De besøkende menneskene skal kunne gjøre hva de vil i parken inkludert å drepe eller ha sex med robotene. Robotene selv er programmert til å forsøke å gjøre motstand, men kan selvsagt ikke skade gjestene. Hver gang en robot dør slettes minnene, men det siste nye er at robotene kan huske litt fra de slettede minner som en slags underbevissthet. Det problematiske med robotene er at de tror de lever skikkelige liv, men det skjer noe rart med robotene når de skjønner at deres verden bare er en illusjon.

Serien har mange lag, som westernparken, på laboratoriet, forholdet mellom robotene og deres skapere, og samt robotene som blir selvbevisst på at de selv er kunstige og at hele livet deres egentlig bare er basert på en løgn for å behage besøkende av fornøyelsesparken. Vi blir med på prosessen med roboter som forsøker å finne ut av hva som virkelig foregår og hvem de egentlig er. Alt dette byr på fin problematikk med hvordan vi i fremtiden skal forholde oss til kunstig intelligens.

Noen av gjestene oppfører seg som sadister mot robotene, fordi gjestene vet at de ikke er ekte, men de stakkars robotene blir offer for de groveste overgrep, gang på gang for å behage gjestene. Det blir problematisk når robotene begynner å huske hva de har gått igjennom i tidligere ‘liv’. Med andre ord blir robotene intelligente selvbevisste slaver. Robotene blir tatt med på litt av noen følelsesmessige mareritt der de aldri vet helt om det de føler eller opplever er på ekte eller om de bare drømmer. Liker også aspektet der det ikke alltid lett å skille hvem som er menneske og maskin til en hver tid.

TV-serien er noe seig i begynnelsen med vokser på seg utover i sesongen, da vi ser hvor dette bærer hen. Alt blir mer og mer intens utover i sesongen og slutten er også svært spennende saker, og heldigvis er den ikke helt slik man forventer. Serien stiller også sentrale spørsmål om hvordan vi bør behandle våre roboter i fremtiden for å ikke får dem til å snu seg imot oss. Jeg ser frem til flere sesonger av denne umiddelbare western-sci-fi-hitten.

- Westworld - Fornøyelsesparken der man får lov å drepe for gøy

10.12.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Westworld - Sesong 1': Skal SÅ sees, over nyttår! ;D

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01