Anmeldelse av Et helt halvt år (Me Before You), amerikansk film fra 2016

Drama, Romantikk Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: Alle år

Et helt halvt år - Trailer 28.02.2016

Romantisk feelgood om en som sliter og en som sprudler

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2016]

Louisa Clark mister plutselig jobben sin som servitør og må finne en ny måte å tjene penger til familien sin på. I rein desperasjon tar hun en ny jobb som personlig assistent for Will Traynor. Will var en fremgangsrik investor og en eventyrlysten mann, men de dagene er dessverre forbi. Etter en tragisk ulykke blir han lam i hele kroppen og mistet lysten til å leve. Han har blitt bitter og innesluttet og slipper ingen mennesker inn. Men i motsetning til familien hans nekter Louisa å gå på tå rundt ham og hennes sprudlende personlighet blir vanskelig for Will å ignorere. Etterhvert som tiden går knytter de et sterkt bånd og finner ut at de kanskje var akkurat det de begge trengte...

Jeg er en mann som har lært seg å like alt slags film, også romantiske dramaer av dette slaget. Det er ikke alle romantiske filmer som jeg faller helt for, men denne hadde jammen meg sine gode stunder og er en utmerket film for målgruppen sin. Jeg var riktignok ikke helt overbevist i starten av filmen, men jo mer og mer utover i filmen løsnet denne filmen for meg og jeg begynte å omfavne filmen. Jeg så også filmen sammen med mine søstre som var svært fornøyd med det de fikk.

Filmen er basert på suksessromanen "Et helt halv år" av forfatter Jojo Moyes og har solgt over 650 000 kopier i Norge. Jeg har dessverre ikke lest boken, men filmen fremsto som et fint og menneskelig skue med romantikk i luften. Om jeg skal sammenligne ‘Et helt halvt år’ med noe så synes jeg kanskje filmen kunne minne litt om den franske feelgoodperlen ‘De urørlige’ fra 2011, men ikke helt like solid hele veien som den franske Golden Globe-nominerte filmen.

‘Et helt halvt år’ følger dog malen for et romantisk drama/komedie, men med en klassisk vri på det hele. Vi følger det spesielle forholdet mellom William Traynor og Louisa Clark. Begge spiller veldig godt i begge rollene. Spesielt synes jeg Emilia Clarke er et funn i rollen som hovedpersonen Louisa. Hun klarer å skape en utrolig sjarme og varme foran kamera og gjør denne Louisa til en selvskreven ynglingsassistent av de sjeldne.

Liker hvordan denne rollefigurene er skapt. Louisa Clark er så menneskelig og byr på seg selv uten å være høytidelig på noe hun foretar seg. Hun er jo litt nervøs i starten og snakker veldig mye, men jeg liker hvordan hennes rollefigur utvikles gjennom filmen og da særlig i møte med den sofistikerte William Traynor, som også lærer mye av Louisa og får en grunn til å stå opp hver morgen.

Filmen er langt i fra perfekt, men den klarer langt på vei alt den forsøker seg på, og er et romantisk drama som mange nok vil like å oppleve. Rollefiguren Louisa Clark er et sant forbilde og god tvers igjennom. Hun viser at alle skal få en sjanse og ser menneskene bak fasaden og skavankene. Louisa bryr seg om de som trenger det mest og gjør det med en iver jeg tror på. Og det er nettopp de to hovedrolleskuespillerne som virkelig redder denne filmen. De har et solid samspill og kjemi seg i mellom som smitter over på publikum.

Så kan det være for meg at noen vil si at klisjeene står i kø i filmen, for det gjør de, men det tror jeg ikke fansen bryr seg det grann om. Det er jo noe av det som kjennetegner de fleste av de store hittene i denne sjangeren med typiske eksempler som alle Nicholas Sparks-filmatiserte bøkene med Dagboken i spissen. ‘Et helt halvt år’ føles som en film av samme kaliber og har mye til felles med Dagboken og de filmene. Dette er en trygg film der du vet hva du får. Og du som er med meg så langt i anmeldelsen kan med andre ord bare lene seg tilbake å kjøpe og nyte filmen.

• StudVest
  • Time
  • Filmjunkie.blogg.no
  • Krsby.no

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»