Anmeldelse av Bleed for This, amerikansk film fra 2016

Biografi, Drama, Sport Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 12 år

Bleed for This - Trailer 30.06.2016

Sett´n før!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 08.12.2016]

Den sanne historien om bokserer Vinny Pazienza er fortellingen om en av sportshistoriens utroligste comeback. Når Vinny brekker nakken i en stygg bilulykke, får han beskjeden om at han aldri vil kunne bokse igjen. Dette nekter han selvsagt å godta og kjemper seg tilbake til bokseringen.

Hvis du føler du har hørt en liknende historie før, ja så har du nok det, opptil hundrevis av ganger. ”Bleed for this” er en superklassisk heltehistorie fra Hollywood, som med Ben Youngers regi dessverre ikke klarer gjøre store inntrykket utover sitt litt fascinerende sanne historie-faktum.

Det vil si, det er mye greit og solid her også, men man overraskes ikke en eneste gang, i en overhengende forutsigbar og streit boksefilm. Skuespillet føles helt greit og Miles Teller i hovedrollen er stødig og god, ikke minst som troverdig bokser i teknikk, stil og fremtoning.

Likevel er det veldig vanskelig å komme særlig innpå ham. Det føles ikke som vi lærer ham å kjenne, annet enn som en innbitt bokser og sta familiesønn. Greit nok at han sikkert var en enkel sjel, men likevel, det blir ikke så mye kjøtt på beinet her.

Historiens narrative utvikling er dessuten like forutsigbar som enhver klassisk genrefilm, og innen filmens slutt sitter man igjen med…, vel, lite og ingenting.

Det er mulig ”Bleed for this” vil gi tårer i øyekroken til selv hardbarka mannfolk som bare elsker boksing, men har man sett bare én boksefilm hvor den fattigslige gategutten kjemper seg mot toppen av boksepallen, ja så har man sett nærmest alle faktisk.

Janteloven slår dessuten inn over oss flere steder her, for det er unektelig småprovoserende å se filmer om svært egosentriske, ufornuftige og kanskje også narsissistiske mannfolk som valser over familie og andre på sin vei mot egolykke og drømmer. Her er klassiske hardbarka gubber med overflatisk testosteronsnakk, mens kvinnene er like ”passende” hjemme og lager mat. Med andre ord, lite givende handling.

Ikke at man ikke skal kunne ha naive og håpefulle feelgood-historier på film, men gjør det da for svarte litt mer interessant enn dette da! En sterk historie for de involverte dette her selvsagt, men som film føles den nesten oppsiktsvekkende steril og uengasjerende. Man sitter bare og tenker at man har sett´n før.

(Foto/Copyright: Selmer Media)

• Smis.no

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Frequently Asked Questions About Time Travel»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»