Anmeldelse av Grinchen - Julen er stjålet (How the Grinch Stole Christmas), amerikansk film fra 2000

Komedie, Fantasi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 7 år

Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2016]

Filmen starter med snåkrystaller som farer over skjermen og så får vi se innsiden av et snøflak der en hel verden åpenbarer seg. Oppe i fjellene ikke langt fra Pontoos, lå en liten landsby kalt Whoville. Dette var hjemmet til Who-folket som elsker julen. Men i fjellet ikke langt fra byen finner vi den avskyelige, ondsinnede, skøyerartige, sleipe, plagsomme, ufordragelige, illeluktende og ikke så veldig snille Grinchen. Og det er han denne filmen handler om og hans bakgrunn for hans ille forhold til julen.

I Whoville er alle travelt opptatt av å gjøre klart til julen. Allerede fra første stund får vi se byen som virkelig tar julen på alvor. Her er alle detaljene på plass og pyntingen og dekoren er gjennomført ned til minste detalj. Betty Lou Who og Martha May Whovier konkurrerer virkelig om å pynte best og raskest mulig. Martha May har da skaffet seg en julelyskanon som skyter julelys fast opp rundt huset.

Filmens handling starter som en skrekkfilm med at noen ungdommer lusker seg opp i fjellet til den beryktede Grinchen. Alt er ment som en spøk og at tenåringene skal teste grenser og vise hvor tøff de er overfor jentene som er med. Der treffer vi Grinchen som skremmer ungdommene så de tisser på seg. Etter det bærer ferden for Grinchen inn til byen for å sabotere julepakkene. Det er da Grinchen møter på den lille jenten Cindy Lou Who. Og han ender opp med å redde henne fra å falle ned i pakkemaskinen. Grinchen på sin side som bare forsøker å være slem, vil ikke ha på seg at han har reddet noen, så han pakker henne inn for å forsøke å redde situasjonen.

Etter dette blir Cindy interessert i å lære om Grinchen og ønsker å hjelpe ham. Grinchen er litt av en type. Han er full av fantestreker og ablegøyer. Det var ikke enkelt å være Grinchen som ung. Han ble stormforelsket i Martha May, en av de peneste jentene i klassen, og hun synes litt synd på Grinchen som liten ble heftig mobbet. Han ble nærmest utstøtt av Who-folket. Det gjorde at han til slutt fikk nok, brøt med dem, dro opp i fjellene og la dem for hat. Det gjorde at han ble veldig ensom og begynte å hate julen.

Filmen har en passe grei innpakning og bygger på en kjent barnebok av Dr. Seuss fra 1957 ("How the Grinch stole Christmas"). Vi får se i filmen at det naive Who-folket lever i en lykkeboble og ser nesten ut som mennesker, bare at de har litt rare gnagerneser som gjør at de skiller seg litt ut. Grinchen ligner på en grønn versjon av bigfoot, bare ikke fult så stor. Skulle gjerne sett at han så enda litt kulere ut og kanskje litt mer skummel også.

Grinchen er dog en ynkelig figur, og selv om han ikke er særlig snill, skjønner jeg han innerst inne, da Who-folket bare har mobbet han som liten. Det gjør at jeg klarer å identifisere meg litt med ham, selv om han ikke hadde trengt å gjøre hevn. Ordføreren i Whoville er også minst like slem som Grinchen og like selvopptatt, men han kommer unna med det fordi han har et mer vanlig utseende, det får meg litt til å tenke på urettferdighet for de som er annerledes.

Det er litt rart å tenke på at denne filmen er laget av samme mann som gav oss ‘A Beautiful Mind’, men det er jo det som kjennetegner regissør, Ron Howard, at han er såpass variabel i prestasjoner i registolen. Jeg hadde store forhåpninger til Jim Carrey som Grinchen. Dette var ikke helt den filmen jeg hadde håpet på. Den blir ikke ellevill nok. Og selv om jeg elsker Jim Carrey, kommer ikke han helt til sin rett i hovedrollen. Selv når Grinchen forsøker å være morsom, ler jeg ikke av det han finner på. Han blir rett og slett for tilgjort og kommer ikke helt igjennom all sminken som skjuler hans komiske talent. Men han gjør det greit og kommer mer og mer til sin rett gjennom filmen. Jeg føler også hans varemerkegummifjes virkelig får kjørt seg gjennom filmen.

Dette er en julefilm og en familiefilm i en og samme pakke, men selv om den tidvis ser ganske pen ut visuelt sett er det ikke nok å grafse i til at jeg omfavner den som jeg ønsker. Heldigvis gir filmen meg litt julestemning, men filmens jul er kanskje ikke magisk nok. Jeg skulle gjerne sett filmen både mer koselig og enda morsommere. Vi lærer dog mot slutten at julen ikke bare er bare gaver, lys og mat. Det viktigste er at man er med dem man er glad i på julekvelden.

Vi merker at dette er en passe stor Hollywoodproduksjon. Effektene er passe gjennomført, men det mangler litt på maskeringsjobben hos enkelte rollefigurer fra Who som vi ser at deler av fjeset ikke ser helt ekte ut. Men dog er sminkejobben på Grinchen av et helt annet kaliber. Den er upåklagelig, selv om jeg gjerne skulle sett rollefiguren litt mer skummel.

Det tar også veldig lang tid for filmen å komme skikkelig igang og når den først gjør det så er den omtrent over. Det er viktig med oppbygging, men dette ble litt for seigt. Slutten er derimot det beste med filmen. Der blir filmen mer varm og julestemningen stiger igjen. Og ikke minst: ‘Da begynner Grinchen, faktisk å være morsom på sitt ytterst spesielle og barnslige vis’. Det er mulig at barna kanskje vil omfavne denne mer enn jeg gjorde, det er jo mest for dem dette er laget.

Og det at jeg ikke faller pladask for denne filmen burde ikke stå på barnsligheten min som alltid er på topp, men jeg likte heldigvis filmen bedre og bedre jo mer jeg så. Og mot slutten begynte også mitt hjerte for filmen å smelte. Jeg ruller en sterk treer på terningen og en anbefaling for voksne Jim Carrey-fans med unger. Det er heldigvis noe galskap å spore i denne produksjonen, selv om den ikke går så langt som jeg hadde håpet på forhånd. Alt i alt en grei julefilm for familien.

[ Filmen kan i skrivende stund streames/leies på Google Play ]

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- Poppers pingviner - På grensen til trist for Carey
- Yes Man - Grei og litt artig underholdning
- Fun with Dick and Jane - Bankran blir 'eneste' utvei for familiefaren
- Evig solskinn i et plettfritt sinn - Mesterlig filmkunst i fascinerende innpakning
- Lemony Snicket - En serie uheldige hendelser - Den skruppelløse Grev Olaf i fri dressur
- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Man On The Moon - En herlig film med Jim Carrey på sitt beste!
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Cable Guy - Den innpåslitne kabelinstallatøren...
- Ace Ventura 2 - Naturen Kaller - En helstøpt tullekomedie
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!
- Ace Ventura - Pet Detective - Ace Ventura er en utrolig artig skrue
- Masken - Spinnvillt når Jim Carrey er Masken

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Komedie - Les flere.