Anmeldelse av Snøfall - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2016

Julekalender Spilletid: 24 minutter Aldersgrense: Alle år

Snøfall - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.11.2016]

Alt begynner med at Selma står å kikker ut av vinduet på de andre familiene som bor i naboblokkene. Selma selv har ikke en egen familie, hun bor hos den strenge nabodamen Ruth som pleide å passe henne da hun var mindre. Men Ruth er ikke særlig glad i barn og Selma føler seg litt alene og savner å ha en familie rundt seg. Hun vet nesten ingenting om foreldrene sine heller. Samtidig et annet sted våkner ‘Nisseverdenen’, Snøfall, til live på første desember. Der bor julenissen Julius og alle hans hjelpere. Der driver han å forbereder seg til jul, og det er nok å henge fingrene i fordi juleønskene strømmer inn. Selma har en merkelig forbindelse med Snøfall, det vil si at hun kan høre hver gang nissen synger sanger, og gjør den lekne julenissen ofte.

Snøfall er en stemningsskapende liten by. Med masse kule eldre bygninger med rim og snøkledde tak og med passe mørkeblå himmel. Det er selvsagt også lys i hver eneste vindu og når vi beveger oss inn er det fyr på peisen og julepynt overalt. Hele byen er sentrert rundt Julenissen som regjerer rundt 250 år, før en annen tar over igjen. Julius er en leken eldre nissefar som alltid er snill og rettferdig med alle. For ham er livet en lek, noe som ikke faller i smak hos den totalt forskjellige nisseassistent Winter. Ole Winter er en litt småredd og sur type som drømmer om å stige i gradene, men nissens yngling er den unge Pil som alltid leker med sin ball. I Snøfall er det snø året rundt, men det finnes heldigvis en portal midt i byen som leder ut i det de kaller for hagen. Der er det sommer hele året og et yndet sted for barn og voksne å leke. Men de må passe seg for den mørke skogen der ondskapen rår.

Introen av julekalenderen ‘Snøfall’ vitner om et magisk og spennende univers som gir grobunn for mye deilig og god julestemning. Som i Julekongen har dette også sin mystikk og en ‘magi’ å spille på. Både ‘Snøfall’ og Julekongen er et friskt og proff pust inn i norsk julekalendertradisjon på TV. Digger at serien har flere referanser og hint til store filmverk i fantasysjangeren. Det blir flere ting som minner om Harry Potter som den den snille og lekne nissen Julius som minner om Humlesnurr, og i tillegg mistrives Selma hos Ruth som tar seg av henne på samme måten som Harry Potter gjør når han bor hos sin strenge tante og onkel. Det er også flere paralleller til Harry Potter alt fra hvordan ting ser ut til hvordan ting presenteres i historien. Dette kan også minne litt om andre fantasyverk, med Narnia som den mest åpenbare. Nissen drar en Robin Williams fra Good Morning Vietnam-referanse, når han på samme måten ønsker god morgen over radioen til Snøfall, som en herlig start på hver dag.

Noen episoder ut i serien får vi episode for episode vite mer om hva som egentlig foregår og hvordan de to verdenene hører sammen. I den ‘virkelige’ verdenen går Selma på skole og venter på å få tildelte en fosterfamilie. Hun blir venner med den nye gutten i klassen. Han heter Håkon og er en nerd som er kvikk i replikken. Håkon har også forsket på nisser og samlet bevis for at julenissen finnes. Selma selv tror ikke på nissen, men hun skriver et brev til ham likevel og ønsker seg at noen slektninger skal ta kontakt med henne. Dette ønsket får hun innvilget og møter også selveste julenissen selv når hun på magisk vis kommer til Snøfall.

Rollefigurene er også noe som gjør denne serien verdt å se, ikke minst på grunn av skuespillerne som gir dem liv. Kjersti Elvik spiller bra som den litt kvasse, sure og klønete Ruth. Elvik klarer å gi denne figuren en sjel på en slik måte at vi også synes synd på den alt for strenge Ruth. Trond Høvik leverer en koselig og varm rolletolkning i rollen som julenissen, Julius. Vidar Magnussen spiller nissens høyre hånd, Winter, i den alvorlige perfeksjonisten. Men det er ikke mye humoristisk sans å spore hos Winter, men likevel er det Winter jeg smiler og ler mest av underveis i serien. Mye på grunn av Vidar Magnussens gode, fysiske komisk timing. De unge gjør også fine roller. Spesielt synes jeg de to barna i front gjør en god figur som Siri Skjeggedal som Selma og Kevin Haugan som Pil.

Jeg elsker det eventyrlige preget til serien. Personlig liker jeg også veldig godt nisser som preget min jul i barndommen. NRK har laget mye god julekalender opp igjennom årenes løp og Julekongen og denne er på topp på min liste over det beste NRK har avlet frem. Episodene flyr imens jeg ser. I begynnelsen er det mye harmoni i serien, men i episode 5 begynner det å bli bli skikkelig spenning i serien. Da kommer ‘skurken’ frem i sitt sanne mørke. Noen av disse scenene kan være litt skumle for noen barn, men det er bare sunt å utfordre dem litt på det litt mørke også. Scenografien og etterarbeidet får virkelig denne serien til å skinne. ‘Virkelighetsverdenen’ ser grå og trist ut, og det får nissebyne Snøfall til å oppelves som enda mer fantastisk i kontrast.

Det er mye mystikk i dette juleuniverset. I begynnelsen er det mye harmoni i serien, men i episode 5 begynner det å bli bli skikkelig spenning i serien. Da kommer ‘skurken’ frem i sitt sanne mørke. Noen av disse scenene kan være litt skumle for noen barn, men det er bare sunt å utfordre dem litt på det litt mørke også. Liker at serien er lett å følge samtidig som den også vil utfordre barna noe. Vi får også et ypperlig manus skrevet av regissør Synne Teksum sammen med Hilde, Hanne og Klaus Hagerup. De har laget en historie som inneholder temaer som tilhørighet, kjempe mot frykt og å tørre å være seg selv. Dette er noe mange barn og voksne vil kunne kjenne seg igjen i.

Denne anmeldelsen baserer seg på de første 12 episodene av Snøfall. Og det er ingen tvil for meg at serien klarer å sette seg iløpet av alle disse episodene. Noen episoder er bedre enn andre, men serien klarer å gi meg både julestemning og bevege meg med sitt innhold. Det hjelper også litt på at det er noe mørke og spenning som ligger under å lurer, selv om denne delen av serien er den som følger formelen mest. Men en klassisk skurke-klisjee kan jeg tåle i en julekalender for barn. Særlig når den leverer så helhjertet som dette. Med andre ord tror jeg dette er en sikker vinner hos barna.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»