Anmeldelse av Safety Not Guaranteed, amerikansk film fra 2012

Komedie, Romantikk Spilletid: 94 minutter

Mannen som averterer om tidsreisevenn i avisen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.11.2016]

Denne filmen begynner ganske lekent med at tre journalister vil lage en sak om en snål notis i avisen om en snål fyr som etterlyser en som skal bli med ham på en tidsreise. Journalistene kaster seg over saken som de ser på som en mann som er litt syk på sinnet, men det er ikke så lett å komme innpå tidsreisemannen som de først skulle ønske. Den kvinnelige og jordnære journalisten Darius bruker mer og mer tid med tidsreisemannen og vinner sakte men sikkert hans tillit. Nå gjenstår det bare å se om de får noe ut av mannen som de kan bruke for å selge aviser...

Filmen har en utrolig kul oppbygning der man hele veien blir litt i tvil om hva som egentlig er tilfelle med den snodige rollefiguren Kenneth som stoler på få rundt ham. Kenneth jobber på et supermarked og bruker ellers all sin tid på mystiske saker. Han jobber med en maskin i garasjen sin. Han påstår også at han blir forfulgt av myndighetene. Den unge og snille journalisten Darius Britt, vinner derimot Kenneths tillit og han begynner å åpne seg for henne. På innsiden finner Darius en sensitiv og rar type som finner på mye rart.

Hovedpersonen og oss seere er hele veien med på reisen i filmen. Det store spørsmålet er hele veien om Kenneths er like psykisk ustabil som han virker. Det virker jo latterlig dumt med en mann som bygger en tidsmaskin, men på film kan jo alt skje. Jeg liker derimot at filmen hele veien er med på å skape et realistisk bilde av Kenneth som jeg tror på. Han er jo en spesiell mann som gjerne drømmer seg litt bort. Hele filmen er bygget på denne unike stemningen rundt mysteriumet rundt Kenneth.

Filmen er også bra morsom på en sær måte, men heldigvis har filmen et bra drama i bunn. Humoren ligger ofte i alt det rare som Kenneth finner på, som at han raner et forskningssenter, lærer Darius opp i tullekampsport og trener med våpen sammen med henne. Det er helt klart situasjonskomedien rundt Kenneth og det noe rare plottet som gjør dette til noe helt spesielt. Filmen er herlig skrudd sammen og har en veldig kul atmosfære rundt denne fascinerende rollefiguren Kenneth.

Rollefigurene fremstilles som bra troverdige og lette å relatere seg til. Vi kjenner vel alle en som er litt rar og spesiell som Kenneth. Digger også hvordan hovedpersonen Darius tar Kenneth på alvor og spiller med på hans premisser. Men samtidig opplever vi også journalisten Darius, har foten i begge leirer og må derfor spille litt av et dobbeltspill, da hun ikke vil skuffe sine journalistvenner på deres oppdrag og heller ikke Kenneth som hun begynner å knyttes tettere og tettere til. De finner også ut at det ikke er alt Kenneth sier som stemmer helt med virkeligheten, men hva som er sant og ikke må du se filmen for å finne ut av.

Det er ingen store stjerner på plakaten, men det er likevel noen fjes jeg har sett før som Jake Johnson fra ‘Jurassic World’ og Jeff Garlin fra ‘Curb Your Enthusiasm’. Liekvel gjør skuespillerne en super innsats særlig Mark Duplass som den spesielle Kenneth og Aubrey Plaza gjør solide roller. Filmen er også laget på et svært lavt budsjett, men det ligger ingen demper på stemningen fordi dette er en skikkelig kul film som er supert laget. Den havner selvsagt noe i det alternative landskapet, men jeg er sikker på at flere enn de som liker sær film, vil sette stor pris på filmen. Jeg har i alle fall stor tro at filmen kunne blitt en publikumsvinner på filmfestivaler verden over.

Dette er en skikkelig feel-good-film som klarte å engasjere meg stort til tross for at jeg ikke hadde hørt om filmen på forhånd. Den skårer høyt i originalitet og skiller seg bra ut i mengden som en liten godbit av en film. Til tross for at filmen ikke er særlig krevende å lage rent teknisk, er det likevel en bragd å få filmen til å flyte like godt som dette. Filmen klarte også å overraske meg og hadde en mange flotte øyeblikk og kul dialog. Om du liker litt særere filmer er dette en mer eller mindre sikker vinner, i alle fall var den det for meg.

[ I skrivende stund kan filmen sees på Netflix ]

- Jurassic World - Magien og nerven er tilbake!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Time

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»