Anmeldelse av Shelley, dansk film fra 2016

Grøsser Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Babyen med det rare i

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 01.12.2016]

Louise og Kasper ønsker å bli foreldre men Louise kan ikke få barn. Hun inngår en pakt med deres rumenske hushjelp Elena om å bære frem barnet for dem, men ting går ikke helt som det skal…

Som en slags jordnær og lavmælt skandinavisk versjon av ”Rosemary’s Baby” har den pakistanske regissøren Ali Abbasi her gjort sin langfilmdebut. Hans beretning om et lite barns kraft på sine nærmeste må dog ikke forveksles for mye med Polanskis verk, selv om filmplakaten er merkelig mye lik.

Historien om Elena som kommer til dette dansk/norske paret Louise og Kasper er fint bygd opp. Etableringen av setting, karakterer, tone og stil gir oss en følelse av troverdighet og man liker raskt alle disse tre menneskene.

Spesielt er kjemien mellom Elena, spilt av Cosmina Stratan og Ellen Dorrit Petersen som Louise, god og sjarmerende.

I starten vel og merke. Etter hvert, når Elena er gravid, begynner hun nemlig å bli stadig dårligere og forandrer personlighet. Det er på dette nivået at filmen begynner å bli ubehagelig og bærer frukter som spenningsfilm.

Men, ”Shelley” er på flere måter en krevende film. Den forlanger tålmodighet, innlevelse og alternativ tenkning på et nivå vanlig kommersiell skrekk sjeldent krever. Det skuffende med filmen er at man trolig likevel ikke får all verdens betalt for innvesteringen.

Ikke misforstå, det er lett å like dens annerledeshet, som fraværet av kjipe skrekkmarkører som jumpscares, effekter og bråk, men innen historien er over står man igjen med få svar på hva dette egentlig var en historie om, hva Abbasi har ønsket å si.

Siden man ikke får noe tydelig svar, er det dermed bare til å spekulere. Er det moren Louises svært sterke ønske om å bli og være mor som gjør henne ”blind” for hennes barns eventuelle svakheter, ting ved barnet de andre rundt henne tydeligere ser og merker? Eller er Elenas sviktende helse resultat av noe overnaturlig?

Ser man mer humoristisk på historien kan det være lett å bruke den som en advarsel mot å få barn, for mangel på både søvn, sex, blod og jern i kroppen, indre ro og harmoni, kan lett bli resultatet om man velger å utvide familien med en liten en!

Undertegnede er av dem som elsker å bli skremt, enten det er i form av skikkelig hopp i kinosetet, eller mer stillferdig frysninger på ryggen. Dette er ikke heeeeelt en slik film, men den er inne på noe beslektende flere steder.

Nei, da er ”Shelley” heller bedre på stemningsskapning, den gradvise og pene økningen av uro, indre uro, over at ting ikke er som de skal, eller at noe fælt er i ferd med å nærme seg.

Vi snakker fremdeles svært lavmælt og stillferdig tilnærming til slik uro, men dette gir i hvert fall filmen et realistisk preg som gjør at vi som publikum fint klarer å leve oss inn i dette trekløverets følelser og utfordringer.

Abbasi akter og makter slik til en viss grad å skape noe eget med denne fortellingen, dessuten veldig godt og stødig spilt av hovedrollene i Petersen og Stratan. En liten godbit for dem som ønsker litt hverdagsangst utenom de store studiogrøsserne, dog ikke en film for alle disse heller.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon / Foto: Sturla Branth Grøvlen)

• Moovy.dk

Danmark, Sverige

Engelsk, Norsk, Svensk, Dansk, Rumensk

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»

«Ishavsblod»