Anmeldelse av De forviste (El destierro), spansk film fra 2015

Drama, Krig Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 12 år

Pen og grei, men noe tom

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 17.11.2016]

To spanske soldater holder vakt ved en utpost under den spanske borgerkrigen. En dag oppdager de en skadet polsk kvinne som de bringer i sikkerhet. De må ta stilling til om de skal overlevere henne til sin kommandant eller holde henne skjult.

Spanske Arturo Ruiz Serrano skildrer gangen ved denne militære utposten hvor de to rake motsetningene Silverio og Teo holder vakt. De går hverandre raskt på nervene, for deres forskjeller blir veldig tydeliggjort og fremtredende når man deler bare noen få kvadratmeter i flere måneder.

Så dukker altså Chloe opp, en polsk skadet kvinne som de to må bestemme seg for hva de skal gjøre med. Skal de hjelpe henne, eller levere henne inn til sine overordnende?

Skuespill og narrativ fremgang føles bra og stødig, men det kan likevel være litt vanskelig å like disse tre utelukkende i positiv og ukritisk retning. De føles alle noe karikerte og enkle. Den ene supermacho streit, den andre pinglete, svært religiøs og stakkarslig, den tredje en kvinne som lager mat og steller for mennene.

Forholdet dem i mellom er dog både interessant og fascinerende, slik det ofte blir i slike menneskedrama hvor ulikheter og utviklingen innad i gruppedynamikken sakte men sikkert går seg bedre til etter hvert, tross store ulikheter. Det er spennende på et slik psykologisk nivå.

De tre er tydelig representanter for konkrete mennesketyper, noe som er greit nok, men filmen føles dog ikke så veldig viktig, spesiell eller særegen nok til å virkelig å sette seg.

Det er mye bra her, stødige og vakre bilder fra et kaldt og rått landskap. Enkel og pen regi, og karakterer vi lærer å bry oss om.

Slutten er kanskje den aller beste, for den gir oss et slag i trynet om hvor meningsløst livet kan være, hvor fort ting kan snu og viktigheten av å gripe sjanser når man har dem er tydelig en moral.

Det er vanskelig å mislike ”De forviste”, men utover dette føles den nesten bare som en irrelevant ’flink gutt’-film av regissør Serrano. Man savner en brodd, kanskje noe mer tidsaktuelt eller relevant, for slik den er blitt føles den for generell til virkelig å sette spor.

(Foto/Copyright: AS Fidalgo)

Spansk

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Frequently Asked Questions About Time Travel»