Anmeldelse av The Expanse - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Drama, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 60 minutter

The Expance - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2016]

I det 23. Århundre har menneskene kolonisert solsystemet. FN kontrollerer Jorden. Mars er en uavhengig Militærmakt. De indre planetene avhenger av ressursene fra asteroidebeltet. Beltebeboerne bor og jobber i verdensrommet. I beltet er luft og vann mer verdifullt enn gull. I flere tiår har spenningen økt. Jorden, Mars og Beltet står nå på nippet av krig, og alt som skal til er en lite gnist...

En gang i tiden var stasjonen Ceres i astroidebeltet dekket av is. Den hadde nok vann til tusen generasjoner, helt til Jorden og MArs tok alt for å gagne seg selv. Denne stasjonen ble den viktigste portalen i Beltet. Men de enorme rikdommene og ressursene som flyter inn gjennom Ceres porter var aldri ment på de som bor der. Belters jobber på docken, de laster og losser dyrebar frakt. De fikser rørene og filterne som holder stedet i live. Belteboerne strever og sliter uten håp og ende. En dag vil Mars forsøke å ta Ceres fra Jorden, og da vil Jorden gå til krig for å vinne den tilbake. Det er det samme for folket på Ceres. Uansett hvem som kontrollerer Ceres, vil folket alltid være slaver.

På Ceres blir etterforsker Miller satt på oppdraget om å finne Mao og returnere henne til hennes rike foreldre på Luna. I New York avhører Chrisjen Avasarala en fange fra Outer Planets Alliance (OPA), en militærgruppe for Belterne, om smuglernes stealth-teknologi. På vei til Ceres mottar is-tråleren, Canterbury, et nødsignal fra lasteskipet, Scopuli. Jim Holden Blir beordret å lede redningsoperasjonen sammen skipingeniøren Naomi Nagata, mekanikeren Amos Burton, piloten Alex Kamal, og medisineren Shed Garvey. De finner skipet tomt, men imens de er på vei til bake til romskipet sitt blir is-tråleren torpedert og ødelagt av et stealthromskip.

Serien åpner med en dame som kjemper seg ut av et vektløst rom i en romstasjon. Det viser seg å være utkjempet litt av en kamp imens hun har vært innesperret, fordi det flyter rundt vektløse lik i gangene. Dette er en ganske kul og effektiv begynnelse. Det blir også litt action i starten av serien. Liker at vi får en utrolig effektiv innføring i hva som foregår i fremtidsverdenen som serien følger.

Effektene er svært gode i serien og vi får mange svært kule sekvenser med fete romskip og fremtidsteknologi som tar plass i rommet. Vi får mange stilige scener som da snurrer rundt for å få oss riktig vei i en vektløs gang på romtstasjonen. Men etterhvert blir det mer og mer rom for drama og det blir lengre mellom de kule øyeblikkene.

TV-serien er på en romanserie av den amerikanske forfatteren James S. A. Corey. Serien begynner rett på med stor spenning, men i de neste episodene roes fremdriften noe ned, men likevel skjønner vi at handlingen bygger opp til noe stort som er i gjerdet. Vi skjønner at noe ligger under å murrer og det er det vi skal finne ut av gjennom første sesong. Vi får en sci-fi-fortelling om underkuede Belters som lever i asteroidebeltet for å behage jorden. Folka på jorden ser alle belters som gjør opprør som kriminelle og terrorister, men belters forsøker bare å komme seg ut av slaveriet.

Jeg hadde håpet at serien hadde litt mer action i seg, men hovedvekten ligger på drama og det blir mange lange litt seige samtaler å følge med på. Verden er jo på randen av krig, jeg skulle gjerne sett mer av de spennende konfrontasjonene heller enn bare lange samtaler. Det tøffeste med serien er de kule sci-fi-effekt-sekvensene med stilige romskip og annet snacks som vi møter i verdensrommet. Føler dette ligner litt på det vi kan møter i ‘Continuum’ fra 2012, bare i rommet istedet for bare på jorden.

Mot slutten kommer serien seg noe igjen. Da blir vi med på oppdagelsesferd med inn i det ukjente, men jeg likte ikke helt oppklaringen på det hele. Men om du liker typisk drama-sci-fi, så kan dette være en fet nok serie. Jeg kan like det, men dette falt ikke helt i smak hos meg. Likevel skal jeg berømme serien som gir meg noen kule øyeblikk og produksjonskvaliteten er også ganske solid. Netflix distribuerer serien selv og legger navnet sitt på den, men jeg ser at den er produsert for Syfy i 2015 og først kom ut på norsk Netflix nylig.

Hver episode er rundt 40 minutter lang og det er 10 episoder i serien, så det gjør at man ikke trenger å investere stor mengder tid på dette for å komme igjennom første omgang. Likevel synes jeg noen episoder føltes litt langdryg, men jeg klarte fint å komme gjennom den på kort tid. I min vurdering ruller jeg en firer på terningen og anbefaler deg å prøve ut serien om du liker fremtids-sci-fi med små deler av verdensrommet som tumleplass.

[ Første sesong kan sees i sin helhet på Norsk Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01