Anmeldelse av Nocturnal Animals, amerikansk film fra 2016

Drama, Thriller Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

Grip sjansen(e) når du kan!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 17.11.2016]

Gallerieier Susan lever i en hul tilværelse i et kjærlighetsløst ekteskap. En dag får hun et manuskript i posten fra sin eksmann. Boken er en rystende thriller om hevn og svik, og grensene mellom hennes eget liv og historien i boken viskes ut når hun leser den. Etter hvert blir det et spørsmål om hvorfor han sendte denne boka til Susan. Vil han ha henne tilbake? Er det hele en hevn, eller vil han bare gi henne dårlig samvittighet for noe i fortiden?

Moteskaper Tom Ford slo igjennom som regissør med den lekre ”A Singel Man” i 2009, et både stilfullt og særegent drama. I ”Nocturnal Animals” gjør han mye av det samme, men utvider både tematikk, bredde filmatisk og formmessig, samt formidler en mer innfløkt fortelling som man lett blir oppslukt i.

I hovedrollene står stødige Amy Adams som den lettere forvirrede og livskrisedeprimerte Susan. Hennes eksmann spilles av Jake Gyllenhaal, mens også Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson, Isla Fisher og Armie Hammer er i andre sentrale roller. Spennende karakterer tegnes av mange av disse, mens andre fort kanskje blir litt typete enkle igjen.

Ford har det også med å være litt overtydelig her og der, som når han samfunnskritisk skildrer dagens moderne, kynisk kalde og materialistiske hverdag rundt Susan, eller konservativ og gammeldagse tankesett hos enkelte.

Interessant nok påvises dog slik både nyere og eldre svakere sider ved oss mennesker. Uansett hva det skulle være så er det veldig enkelt å være enig i mye av dette, og det er stort sett en fryd å se filmen bli krydret slik!

Ford bruker ellers små, men svært effektive grep for å poengtere og skildre ting. I anslaget slenger han eksempelvis nakne mennesker i trynet på oss, i neste øyeblikk kan han skremme livskiten av oss, et annet sted er det lyden som skjærer i ørene våre.

Det er som han her får en audiovisuell likhet med regissører som Nicholas Winding Refn, Lars von Trier og ikke minst Brian De Palma. Både tematikken rundt identitet, livskrise og visuell stil er til tider slående ”lik” disse regissørene, på en måte som på en og samme gang likevel føles særegen og personlig. Musikken er dominert av orkestralt strykertemaer, og tanker også tilbake til Hitchcock kommer flere steder, spesielt innen filmens mystikk og thrillertakter.

Ford gjør også noe helt eget ved å krysse historien om Susan med den hun leser om i boka. Karakterer veves inn i hverandre på en både fascinerende spennende men også heldigvis ikkeforvirrende måte.

Mange scener gir grobunn for reflektering fra oss publikummere også, for som en rød tråd igjennom filmen går mystikken, ubesvarte spørsmål som det ikke nødvendigvis gis klare svar på. Det hele synker og blir litt smått trått og småkjedelig utover i filmen, før det hele tar seg opp igjen mot slutten.

”Nocturnal Animals” er en film som gir en opplevelse og noe å tygge på, samtidig som man blir sugd inn i en verden hvor man aldri forblir upåvirket, mye takket være Fords stil og lek med vårt sanseapparat og følelser.

Den er ikke gjennomgående like gripende, men man lurer på hvordan ting ender og hvordan slutten velger å bli gjort. Man kan alltids savne enda mer spenning og mystikk her, for noe forsvinner utover i filmen.

Historien blir også dessuten litt i overkant ond og kynisk etter hvert, men helheten, det ambisiøse og dyktige i narrativ lek, stil og form, gir en filmopplevelse utenom det vanlige som er svært lett å like og omfavne!

(Foto/Copyright: United International Pictures)

• Filmoria.co.uk
  • Indiewire.com