Anmeldelse av True Memoirs of an International Assassin, amerikansk film fra 2016

Action, Komedie Spilletid: 98 minutter

True Memoirs of an International Assassin - Trailer 29.09.2016

Forfatteren som blir forvekslet med en leiemorder

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.11.2016]

Filmen begynner med action fra første stund i det en jeep med en sinna mann dukker opp på kaiområdet ved et tankskip. Mannen forteller at Mason Carver ble hyret inn for å drepe ham, og hvis Mason dukker opp så forlanger han at gutta dreper ham. I det et helikopter ankommer i det fjerne, kjører Mason gjennom gjerdet på kaiområdet og åpner skudd mot alle gutta som vokter lederen sin. Og han grisebanker alle lett til en mann med Bazooka knerter ham. Da får vi se at det vi ser baserer seg på en roman som en forfatter sitter å skriver. Han er ute etter å finne en passende slutt for boken sin, men finner ut at helten Mason fortjener en bedre skjebne enn døden fra Bazooka.

Forfatteren, Same Larson, sliter litt med å skape gode replikker i boken og spennende nok handling. Han får tips av en kamerat om en historie fra virkeligheten som han bruker i boken. Og kort tid etter at boken er ferdigstilt, dukker en forlagsdame opp og vil utgi boken hans gjennom et online forlag. Hun lover i samme slengen å ikke endre et eneste ord han har skrevet, men det som skjer er at forleggeren ligger til et ord i tittelen på boken, nemlig ekte. Det betyr at fiksjonsboken til Larson nå fremstår som ekte vare.

Det vil si at alle tror han er en ekte leiemorder. Kameraten som han brukte historien til, er skuffet over ham, og mener han bør bygge boken mer på egne erfaringer enn å stjele og leve ut andres. Like etter blir Larson kidnappet og tatt med til Venetzuela. Der tror alle at han er den kjente leiemorderen, ‘The Ghost’. Nå er han i en lei knipe som kan koste ham livet om han ikke vakter sine ord med omhu. Han blir så hyret for å drepe presidenten av Venetzuela.

Forfatteren Same Larson har i alle fall en livlig fantasi og tenker alltid ut hva han vil gjøre om han var helten, det er bare det at hans egentlig jeg, ikke er like handlekraftig. Dette er en situasjonskomedie som går ut i fra det enkle plottet at alle tror han er en leiemorder han ikke er. Vi ser at forfatteren kjeder seg med å skrive boken han jobber med, og mellom slagene håndterer han våpen på kontoret med stor presisjon. Kan han klare å omstille seg til å bli som helten han skriver om?

Humoren er enkel med at hovedpersonen sier høyt det han tenker eller klosser og famler i rollen som leiemorderen han ikke er. Men uansett hva han sier, så tror alle at han bruker sitt usikre ytre til å lure dem. Og jo mer han forsøker å komme seg ut av situasjonen og missforståelsen, jo dypere blir han trukket inn i leiemorderaffæren. Han får morderoppdrag fra flere sider. Men han kan umulig tilfredsstille begge parter, som vil ha ham til å drepe hverandre.

Kevin James var veldig morsom som Doug Heffernan i ‘Kongen av Queens’. Siden har han ikke klart å følge opp den suksessen med en film som utnytter hans fulle potensiale. Det nærmeste er filmen ‘Hitch’, men det godt over er 10 år siden og siden har James bare figurert i svært middelmådige filmer, og flere ganger i tospann med Adam Sandler, som også har en karriere som peker i samme retning som James. James har litt småkomisk timing i filmen, men både manus og morsomheter er for tafatte til å bli mer enn bare helt greit.

Netflix har laget mye bra filmer i det siste, men komediene deres har de ikke klart å 'naile' helt. Det krever mye å lage en god komedie, men dette blir litt for halvhjertet. Utgangspunktet for filmen er jo passe vilt, men resten av suppen blir litt for enkel og kommer ikke med nye morsomheter, bare simpelt oppgulp. Det er også litt småkult med spanske versjoner av eldre popsanger. Jeg ler dessverre ikke nevneverdig av spøkene i filmen og actionen er ikke så visuelt tiltrekkende og kul som jeg hadde ventet på forhånd. Det gjør at denne filmen føles veldig midt på treet. Jeg skulle ønske filmen kunne vært litt mer av den ville og overdrevne actionkomedien som jeg antok på forhånd at jeg skulle få mer av. Det er litt småoptimisme å spore mot slutten, men det kom lovlig sent til å redde hele inntrykket av filmen. Jeg ruller en svak treer på terningen, og gir med det ingen overbegeistret anbefaling annet til annet enn Kevin James-fansen, eller til deg som er litt ukritisk til action og labre komedier.

• Flickeringmyth.com
  • ew.com
  • Indiewire.com
  • Filmoria.co.uk

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»

«Fredag Den 13 Del 2»