Anmeldelse av Hell or High Water, amerikansk film fra 2016

Kriminal, Drama Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Hell or High Water - Trailer 18.07.2016

Solid og nydelig lavmælt Texas-drama

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 10.11.2016]

En alenepappa og hans tidligere straffedømte bror tyr til desperate midler for å beholde familiens gård vest i Texas. Ved å begå flere ran, håper de på å samle nok penger til gården, men en Texas Ranger som er nær pensjon begynner å lete etter ranerne…

Chris Pine og Ben Foster spiller brødrene Toby og Tanner Howard, to ganske så ulike søsken hvor den ene er impulsiv og voldelig, den andre mer rolig og fornuftig av seg.

Deres ran er relativt humane og rolige, men en dag går det mer galt, og livssituasjonen deres blir kraftig forverret. Politikonstabel Marcus Hamilton akter å slå kloa i dem og legger ut på jakt etter brødreparet.

Både Pine og Foster er knallgode i sine roller, men det er Jeff Bridges som Hamilton som stjeler showet og storspiller som den tidvis morsomme og variert herlige menneskelige Texas Rangeren.

Som film er dette relativt enkle saker. Det er i de rolige, grundige og menneskelige koblingene at historien griper om oss. Her er lite action, skuddvekslinger eller store scener.

Regissør David Mackenzie etablerer knallsterke hovedkarakterer, enkle ja, men oppslukende på sine egne mer eller mindre sjarmerende vis! Vi blir glade i brødreparet, mens også andre relasjoner gjør inntrykk.

En nydelig fargebruk og solid locationsetting gjør filmen superamerikansk, og det er som man befinner seg midt i Texas-land hele tiden. Det litt rare er at selv med relativt lett og enkel handling, blir man likevel såpass oppslukt i miljøtegningene her at Mackenzies regi må sies å treffe blink på svært mye.

Fine stemninger helt ned i små og detaljerte grep, samt enkeltscener som gjør inntrykk, hever den dessuten også opp, og om man setter pris på et lavmælt med svært stødig menneskedrama så vil ”Hell or High Water” trolig treffe godt.

Historien tar en litt brå og ikke helt overbevisende nødvendig vri mot slutten, og det er lett å bli tidvis moraliserende småsure på brødrene underveis, tross deres sjarm. Utfallet på historien ligger likevel liksom litt i luften, slik vi lærer å kjenne dette brødreparet. Så... en befriende lavmælt og solid amerikansk godbit dette her!

• Wall Street Journal
  • Moovy.dk

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Frequently Asked Questions About Time Travel»