Anmeldelse av Arrival, amerikansk film fra 2016

Drama, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 9 år

Pent, lavmælt og jordnært om invasjon fra rommet

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 10.11.2016]

Språkekspert Louise Banks hentes inn av myndighetene etter at en rekke utenomjordiske farkoster lander rundt omkring på Jorda. De fremmede vesnene forsøker å kommunisere noe, men ingen forstår hva, og Louise må forsøke å knekke kodene og finne ut av om det er fiendtlig eller vennlig besøk vi har fått.

Regissør Denis Villeneuve står bak helt forskjellige filmer som ”Prisoners” og ”Sicario”. Nå er det sci-fi som gjelder, men troverdigheten og realismen er likevel godt plantet i det Villeneuve gjør i ”Arrival”.

Amy Adams står i hovedrollen som den jordnære og sindige Louise, og som nærmest alltid er Adams knallstødig og troverdig i sin rolle. Jeremy Renner og Forest Whitaker er å se i andre sentrale roller, mens selve romvesenene kanskje stjeler mest av showet her, uten at disse blir noe voldsomt ”alien”-aktig av den grunn.

Som noen gigantiske blekksprutliknende vesener forsøker de altså å kommunisere med oss, noe som blir litt av en utfordring.

Til forskjell fra mange tidligere alien-besøk på film er det altså denne gang virkelig vanskelig å gjøre seg forstått og å tolke de fremmedes språk. Slik tilføres filmen en veldig interessant og fascinerende fortelling om både språk, kommunikasjon, mennesker og opplevelser av ulike ting og hendelser.

Her er det ikke noe heidundrende action eller konfrontasjon med de utenomjordiske, og tilnærmingsmåten til Villeneuve føles slik både mer realistisk, troverdig og forståelig, innenfor fiksjonsuniverset.

Nesten like interessant er måten samarbeidet mellom oss mennesker, på tvers av landegrenser og politikk, nesten som forventet klarer å kollapse og true hele situasjonen, også når det gjelder en felles trussel utenifra. Like selvsagt er det selvfølgelig Kina og Russland som setter seg på bakbeina, og vår amerikanske heltinne må til slutt forsøke å redde oss selv fra å drite oss ut.

Villeneuves film er både rolig, behagelig, svært enkel og pen i stil og uttrykk. Bildene er mørke, fargesvake i blåtoner, og hele tilnærmingen til scenarioet er såpass bra og fascinerende gjort at man blir rimelig oppslukt her.

Man unngår heldigvis også haugen med klisjéer rundt tematikken og følelsen av noe litt originalt og eget lyser pent over filmen. Dette er litt som Nolans ”Interstellar”, både i stil og tone, bare langt mer forståelig og spiselig.

Den utfordrer vårt begrep rundt tid, sted og minner på en både spennende og litt forvirrende måte, men den gir oss tid og rom til å tenke og undre for oss selv, ikke seiler glatt over hodet på oss slik visse andre ”smarte” sci-fis dessverre har en tendens til.

Hvorvidt man helt sluker slutten får helle være opp til hver enkelt, men tiden før er svært solide saker fra en veldig spennende regissør i Denis Villeneuve!

- Blade Runner 2 - Filmatisk underholdningskunst!
- Sicario - Tunge og dystre saker om meksikansk narkogalskap
- Prisoners - Spennende og glimrende kidnappingsthriller