Anmeldelse av Kongens Nei, norsk film fra 2016

Drama, Krig, Action Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 9 år

Kongens Nei - Trailer 24.07.2016

Perfekt norsk krigsfilm fra Poppe!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2016]

Vi hopper inn i filmen i det tyske krigsskip er på vei mot Norge. Ingen vet helt hva som vil skje og få tror at Norge skal bli en del av Andre verdenskrig. Norge satset på å være nøytrale og hadde derfor ingen forsvar å snakke om og det de hadde var ikke klar til et angrep som kom totalt overraskende på alle, selv på den norske regjeringen. Vi følger Kongen og kongefamilien gjennom de første dagene i krigen, for Norges del. Der viser kongen muskler og kjemper for demokratiet. Vi ser hvor hardt det er å være konge i en så vanskelig tid. Og kongen får nok å stri med både for å beholde livet og sikre det beste for landet...

I manges øyne er ‘Max Manus’ den beste norske krigsfilmen og en film som det norske folket trykket til sitt bryst. Jeg husker at jeg ble litt skuffet over ‘Max Manus’ da jeg så den for første gang. Den levde ikke helt opp til ‘hypen’, derfor tenkte jeg nok at ‘Kongens Nei’ sikkert var i omtrent samme bås, men der ble jeg kraftig positivt overrasket. ‘Kongens Nei’ viser fra første stund at den mener alvor med historiefortellingen og filmen viser seg også som en drivende god film i alle ledd.

Jeg ble blåst i bakken av den tekniske kvaliteten på filmen. Den ser langt dyrere ut enn å være laget på et relativt beskjedent budsjett på noen og seksti norske millioner kroner. ‘Kongens Nei’ viser nemlig muskler, selv mot de store Hollywood-dramaene. Det var få eller ingen scener som kunne vært gjort bedre. Digget også at filmen faktisk har en del svært spennende krigsscener. Det var med andre ord mer krigsaction enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Hadde trodd at filmen skulle fokusere mer på samtaler og diskusjoner innad i kongefamilien og ellers med regjeringen. Det blir jo en del av det selvsagt, men det at de kule krigsscenene er med å vise at det faktisk står noe på spill med en alvorlig krig er veldig bra. Disse scenene var også de som løftet inntrykket og gav meg den siste underholdningslimet i historiefortellingen. Og det at krigsscener var porsjonert ut over i filmen, gjorde at jeg aldri synes filmen var kjedelig, ikke et eneste sekund dro meg ut av filmen.

Digger introduksjonen av filmen med ekte film fra kongefamilien. Det gir oss en flott inngangsport til fortellingen som skal komme. Synes også at de første krigshandlingene med senkingen av Blücher er en utrolig fet begynnelse som setter oss raskt inn i hva som egentlig forgår. Disse scenene forteller også samtidig veldig mye om tiden de skal beskrive. Jeg tenker på hvor vanskelig det må være å være sikker hva som foregår når man ikke har radar og er dødelig avhengig av kikkert for å se skipene. Det er da også utrolig frustrerende at det hele skjer på nattestid i le av tåke. Og da er det imponerende at forsvaret på festningen faktisk klarer å vise muskler nok til å ta tyskerne på sengen og ryste dem med å senke Hitlers stole krigsskip.

Tittel og handling hører perfekt sammen i filmen. Jeg hadde en del kunnskap om historien på forhånd, men satte pris på å bli bedre opplyst om alle detaljene rundt Kongens handlinger under krigsutbruddet i Norge. Jeg har også forstått det slik at filmen er så autentisk så den kan få bli med alle opplysninger som er mulig å samle sammen. I alle fall fant jeg ingen feil i filmen forhold til mine tilfeldige detaljkunnskaper. Liker at vi får fortalt hvorfor Kong Haakon handler som han handler. Han viser seg som en sann konge for folket og handler der etter. Følte at filmen var svært engasjerende og interessant hele veien. Jeg så for meg at vi skulle følge Kongen helt til England, men historien stopper litt før det, og i samsvar med tittelen så skjønner jeg jo at det er et litt annet fokus i filmen, og det respekterer jeg.

Erik Poppe er en av de norske nålevende regissørene som jeg respekterer størst. Mitt første møte med ham var gjennom Schpaaa som var en ungdomsfilm som tok meg med storm. Schpaaa var kanskje ikke perfekt, men den viste mye av det som bor i Poppe som filmkunstner. Siden har han også fortsatt å perfeksjonere filmene sine film for film. Og jeg vil også si at selv om jeg synes ‘deUSYNLIGE’ var en veldig spesiell og flott film, så må jeg si at Poppe overgår seg selv med ‘Kongens Nei’. Jeg vil dra det så langt å si at ‘Kongens Nei’ er en av de helt klart beste norske filmene som er laget noensinne. Det er nesten bare ‘Flåklypa Grand Prix’ som kan måle seg helt med ‘Kongens nei’ i filmkvalitet og stor filmfortelling.

Skuespillet er også meget solide saker. Særlig fra hovedrolleinnehaver Jesper Christensen. Han spiller Haakon med en slik innlevelse og samtidig varm autoritet at jeg blir glad i rollefiguren hans. Anders Baasmo Christiansen spiller Olav og viser nok en gang at han er riktig mann for en slik stor rolle. Christiansen ligner også på en ung Olav og har til og med barbert viker for anledningen. Disse to rollene er veldig viktig for at filmen skal fungere og de gjør virkelig jobben sin og vel så det. I andre roller treffer vi blant annet Tuva Novotny, Erik Hivju og Rolf Kristian Larsen.

For min del var ‘Kongens Nei’ en stor opptur. Filmen viser seg som en film for folket samtidig som at filmkunsten og filmhåndtverket virkelig er på plass. For min del har jeg aldri vært sikrere noen gang på hvilken terningkast jeg skulle rulle. Er det en norsk film som fortjener en sekser på terningen, så er det ‘Kongens Nei’. Dette er en vanskelig film å gjøre god, og jeg synes regissør Erik Poppe innfrir alle forhåndsforhåpninger og overbeviser meg om at han virkelig har strukket seg til det ytterste for å skape filmmagi. ‘Kongens Nei’ er med andre en ord en film som gjør meg stolt av å være norsk. Den viser hvor viktig kongefamilien er for folket, og hvor viktig folket er for kongefamilien. Uten å avsløre for mye så kan jeg si at filmen viser en viktig og lite fortalt historie som forklarer litt av grunnen hvorfor den norske motstanden var så stor mot okkupasjonsmakten Tyskland under Andre Verdenskrig.

- Tusen ganger god natt - Helstøpt portrett fra Poppe og Binoche
- deUSYNLIGE - Fantastisk av Poppe!
- Hawaii, Oslo - Vakker norsk filmfortelling med tvist

• Sistestopp.com
  • Smis.no
  • Kulturbunkeren.dk
  • Sydsvenskan
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Kulturnyheterna

Paradox