Anmeldelse av Inferno, amerikansk film fra 2016

Mysterie, Thriller Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Inferno - Trailer 23.06.2016

Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.10.2016]

Gåteknekker Robert Langdon er tilbake, denne gang i Italia hvor han våkner opp på et sykehus med hukommelsestap etter et attentatforsøk. Mens han forsøker å finne ut av hva som har skjedd, kommer han på sporet av en eksentrisk vitenskapsmann som har planlagt å utrydde halve jordens befolkning med et virus.

Det hele starter voldsomt, masete og bråkete, et tilbakevendende audiovisuelt gnål bestående av flashbacks og epileptiske collager av minnefragmenter i hodet på Langdon. Det er enkle og effektfulle filmgrep, men så overdrevet gjort at man allerede her blir irritert på denne filmen.

Med seg på jakten får Langdon (Tom Hanks) doktor Sienna Brooks, spilt av Felicity Jones. Både hun, og andre, lirer tidvis av seg så latterlige replikker, både som kunstig skrevet manus og i utbredt overtydelighet, at man titt og ofte sitter og rister litt på hodet.

Hvorvidt manusforfatter David Koepp, som har Dan Browns bok som grunnlag, treffer selve boka godt eller ikke, nei det er litt vanskelig å si all den tid man nesten måper over slike replikker i tide og utide.

Regissør Ron Howard har laget mange filmer som er verdt å huske, men fyren har en fæl uvane med å overforklare alt, mate oss med t-skje, noe som gjør at man føler seg fordummet som publikum!

Man blir slik videre både irritert og oppgitt over at han som regissør ikke stoler mer på folk, eller på sin egen evne til å smartere formidle en historie for den saks skyld.

Historien har dessuten en haug med filmatiske beleiligheter som gjør at filmen virker til forveksling lik tv-spill med effektive narrative bråe grep, som Uncharted- og ikke minst Assassins Creed-serien, både innen den kjappe historieutviklingen, utrolige konspirasjonsteorier, samt tematisk og stedsmessig.

På den annen side er filmen tettpakket av action og det evigjagende maset er i det minst med på å tvinge oss fra ikke å sovne, noe mange sikkert syns er en kvalitet i seg selv. Så, direkte kjedelig er den ikke helt, da heller mer slitsom og masete i sin overflatiske og kunstige ’alt i ett’-sammenheng.

En annen stor og vesentlig faktor til at ”Inferno” likevel kan beskyldes for å være grei underholdning, er filmens utstrakte bruk av nydelige steder som Firenze, Venezia og Istanbul. Disse tre byene er en fryd for øyet i seg selv, og er selvsagt ypperlig som location for eldgammel mytologi, vitenskap og Dan Browns tematikk.

Man kan bare spekulere i på hvor mye (gratis?) reklame eksempelvis Firenze får med denne filmen, eventuelt hvor mye byen har betalt for å få produksjonen lagt dit. For ikke å snakke om all den kleine produktplasseringen i filmen, som Google, Sony, og andre overtydelige elementer.

Historien har selvsagt enormt store linjer og scenarioer som i og for seg er veldig spennende og fascinerende. På slutten blir det også ganske så heftig og bra, og innen det filmatiske er det mye flott, både på bilde- og musikksiden, samt i de gneldrende bråkete flashbacksene.

”Inferno” blir til slutt en frustrerende film, dynket i Ron Howards umiskjennelige overtydelighet og lettvinte omgang med flere grep. Stakkars Tom Hanks og Felicity Jones prøver så godt di kan, og den hesblesende jakten på å få stoppet en gigantisk tragedie er da ganske underholdende på et vis. Bare legg igjen hjernecellene hjemme så får man kanskje mest utav dette.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

20.10.2016 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama': Fin anmeldelse, men ikke så positivt som vi håpet på.
Sjekk ut vår episode som er laget til ære for Tom Hanks og Inferno

• Imstudent.no