Anmeldelse av Vikingane - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2016

Drama, Komedie, Historie Spilletid: 29 minutter Aldersgrense: 12 år

Vikingane - Sesong 1 - Sykt, komisk og underholdende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2016]

Velkommen til vikingtiden! Året er 790. Vi følger hverdagslivet til vikingene i landsbyen Norheim. Du får oppleve maktkamp, tokt og slag. Det blir også rom for gode vennskap, kjærlighet, fest, krangling og sjalusi. Vikingene blir også utfordret av nye moderne trender med innføring av myke verdier og kunst. Det blir også tid til både samlivsproblemer og trøblete søskenforhold som vi kan kjenne oss igjen i fra mer moderne tider...

Jeg er en enkel sjel som setter stor pris på alle filmsjangere i alt fra kunstfilm til skrekkfilm. Setter også pris på gode komedier, og TV-serien Vikingane fikk meg virkelig til å le. Det blir mye sort og sprø humor ut av hvordan vikingene lever og er. Det er vanskelig å lage god komedie, og digger humoren i denne serien. Den er styrtfull av artige replikker og situasjoner. I tillegg får vi også mye av brutaliteten i vikingtiden samtidig med mye blod og makabre scener. Jeg synes manusforfatterne, Jonas Torgersen og Jon Iver Helgaker har gjort en god jobb i å skape et humoristisk og underholdende serie om vikingtiden. Det gjorde at tiden fløy imens jeg så alle seks episodene i denne foreløpig første sesongen.

Imponerende teknisk sett og inn i tiden
Vikinger er veldig populært for tiden og NRKs nye serie tror jeg kan nå langt utenfor Norges grenser med denne galskapen. Dette er virkelig noe helt annet enn suksess-serien Vikings fra 2013. Her får vi flere vikinger som vi visuelt sett kjenner oss mer igjen i og i tillegg gir 'Vikingane' en parodisk versjon i forhold til 'Vikings'. Serien er også ypperlig gjennomført i alle tekniske ledd i detaljer i alt fra foto, scenografi til kostymer. Med andre ord får vi manet frem et imponerende vikingunivers som danner et supert bakteppe for all handlingen og humoren i serien.

Mye gøy fra vikingtiden
Digger hvordan serien gjør poenger ut av hver eneste lille handlingselement. Som da vikingene kommer hjem fra plyndring og Orms kone var med og er ikke særlig glad for å se sin mann igjen. Da får Orm også høre historier om at kona hans har voldtatt veldig mange munker, men hun er ikke utro av den grunn, fordi dette bare er en del av pakka med å dra på tokt og sånn man bare ‘må’ gjøre. Om man vil ha noens eiendom og lignende kan en kriger utfordre en gårdeier til Holmgang. Da får han både konen og gården med på kjøpet om han vinner. Slik er loven. Det er også svært moro med den positive trellen, Kark, som aldri klager selv om han blir herset med av vikingene. Siden trellen ikke taklet å få fullstendig frihet, kom han tilbake som trell igjen av egen fri vilje.

Gode komiske rolleprestasjoner
Vi får også et kobbel av norske kjente og solide skuespillere som leverer sine roller med stor komisk timing. Trond Fausa Aurvåg er kostelig i sin rolle som den kompromissløse kunstnertypen. Hans rollefigur, Rufus, er en trell som har blitt fanget på tokt. Rufus klager som en fagforeningsleder over at de ikke har fått vann og at informasjonsflyten på vikingskipet er mangelfull, og han får svar som form av en knytteneve i ansiktet. Han får virkelig gjennomgå i alt han gjør, fordi han er en sytepave. En annen som gjør sakene sine solid er Silje Torp. Har ikke vært så fan av henne til nå, men i denne serien kommer hun virkelig til sin rett og gir oss litt av en type som ‘guttejenten’ Frøya, blant vikingene. Nils Jørgen Kaalstad er også gøyal som den litt enkle krigeren. Kåre Conradi storspiller også som den mer feminine vikingen Orm. Henrik Mestad har vist at han er god til karakterskuespill i masser av filmer og gir oss også en fet og autoritær rolle som vikinghøvdingen. I andre roller får vi Marian Saastad Ottesen, Jon Øigarden og Kristine Riis som også leverer sakene. De andre som ikke er nevnt gjør også sitt til å få dette til å fremstå som bra komisk.

Det er nok av typer i denne serien og rollefigurene er vellykket skapt for å leke med skikker, religion og livet i vikingtiden på en veldig kul måte med humor som virkemiddel. Liker også at serien drar en del sammenligninger i humoren mellom vikingtiden og dagens samfunn. Dette er nesten som vikingtidens svar på ‘Life of Brian’. Om du klikker med humoren i serien, er dette en veldig artig og svært underholdende godbit. Den fikk i alle fall undertegnede til å le høyt og kose seg over de mange vellykkede poengene. Håper virkelig at NRK lager mer av denne serien, for dette er noe mange vil like om det ikke blir for mørkt for dem med all galgenhumoren. I skrivende stund er alle episodene ute på NRKs Nett-TV.

20.10.2016 sier TacoTubz: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Vikingane - Sesong 1 - Sykt, komisk og underholdende': Må være lov å si at dette er noe av det bedre NRK har produsert av humor på lenge. Glitrende karakterer, bra dialoger, god historie. Sett alle 6 episodene 2 ganger, håper på sesong 2.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01