Anmeldelse av The People V. O.J. Simpson - Sesong 1 (American Crime Story), amerikansk tv-serie fra 2016

Biografi, Kriminal, Drama Spilletid: 42 minutter Aldersgrense: 15 år

American Crime Story - Sesong 1: Underholdende drama om tidenes rettssaksirkus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2016]

Serien starter med at vi får se hvordan de fargede ble behandlet av politiet. Dette er bilder som gikk verden rundt på begynnelsen av 1990-tallet. Og da særlig er Rodney King-saken fremme i media. Vi treffer O.J. Spimpson to år senere i det han er på vei ut av et hjem til sin ventende limosin for å ta fly. Like etter blir O.J.s kone funnet blodig drept utenfor sitt hus. Politiet drar da over til O.J.s bolig, og finner bilen hans med blodpor på. De finner også en matchende hanske som på åstedet med blod på i O.J. hage.

O.J. Simpsonsaken blir beskrevet av mange omtalt som tidenes kriminalrettssak. Jeg har også sett den fantastiske og grundige dokumentarfilmserien O.J.: Made in America. Og med den ballasten ble dette også en meget underholdende affære. Serien tegner bildet av en suksessfull medieperson som begynner å miste fotfestet. Han var en av de største sportsstjernene i USA og blir betegnet som en av tidenes beste amerikanske fotballspillere. Alle liker O.J. Han blir også godtatt og hyllet av den hvite delen av befolkningen. Av den grunn er det nesten utenkelig at den sjarmerende og godt likte O.J. Simpson er en drapsmann. Han har hatt en fasade som en kjernekar, og har også klart å holde det noenlunde skjult for pressen at han har banket opp konen flere ganger i voldelige oppgjør.

I et USA der de hvite ikke anerkjenner de fargede og blir jaget rundt som kriminelle, er O.J. unntaket. Han har høy stjerne også hos de hvite og har alltid blitt akseptert som en av de store i samfunnet. O.J. har aldri følt seg som farget og tror aldri at ting han foretar seg kommer til å få følger for ham. Serien holder også litt på skyldspørsmålet fordi O.J. hevder alltid han er uskyldig. Men da han skjønner hvor det bærer hen, tar han inn over seg alvoret og truer med å ta sitt eget liv. Det resulterer i verdens mest kjente politijakt mellom tidene.

Jeg liker hvordan serien har dramatisert stoffet. Og selv om dette virker litt utrolig, vet jeg at virkeligheten er minst like søkt som dette virker. Selv om dette nok føles aller best om man ikke kan så mye om O.J. saken, er dette veldig bra spennende saker. Serien fokuserer på hvordan O.J. forberedte seg til rettssak. Det var en sak han ikke ville tape, men som han hadde alle odds i verden mot seg.

Vel er noen av scenene litt klisjemssig, men jeg synes dramaet holder seg bra til saken og forsøker å fortelle saken fra innsiden gjennom advokater, O.J. i fengsel og ellers de andre som jobber rundt og for ham. Cuba Gooding Jr. spiller passe overbevisende som O.J. Simpson. Han ligner ikke så alt for mye, men han fyller rollen på en tilfredsstillende måte etterhvert. Ross fra Friends, jeg mener David Schwimmer, er også med i serien, og han klarer seg bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. John Travolta spiller også en profilert rolle i serien, selv om han blir noe for stiv og ikke så solid i serien som jeg hadde håpet på. Derimot er Courtney B. Vance som ‘raseadvokaten’ Johnnie Cochran svært overbevisende. Det samme kan også sies om Sarah Paulson og Sterling K. Brown som statsadvokatene Marcia Clark og Christopher Darden.

Rettssaken mot O.J. Spimpson er et glimrende utgangspunkt for en dramaserie av dette formatet. Rettssaken føles svært intens og er mesterlig gjenskapt igjennom TV-serie-formatet. Det er litt av et narrespill som forgår i retten. Saken tar også en veldig uventet vei underveis når forsvarsadvokatene vrir og vender på alt som blir sagt og stiller spørsmålstegn med alle bevis selv om de egentlig er klokkeklare. I utgangspunktet er dette en tapt sak for O.J., men de dyktige advokatene hans skaper liv og håp i rettsalen. Serien viser på effektivt vis hvordan media kan brukes til å villede folket og til slutt også rettens utfall. Forsvaret for O.J. konsentrer seg om å spille på den store konspirasjonen mot O.J. og da særlig av Los Angeles-politiet som har forfulgt de svarte ekstra på grunn av hudfarge.

The People v. O.J. Simpson var også serien som høstet flest priser under Emmy-utdelingen 2016. Det synes at dette er et kvalitetsdrama når jeg setter meg ned med det. Vi kommer veldig tett på rollefigurene i serien, også de som er på motsatt side av O.J. Det at vi følger rollefigurer fra forskjellige leirer er et smart trekk. Heldigvis er dette gjennomført på en tilfredsstillende måte uten å miste den røde tråden. Det er spennende å se hvor serien ønsker å ende historiefortellingen. Men uansett er det lett å stille store spørsmål til det amerikanske rettssystemet.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Indiewire.com
  • Time
  • Denofgeek.com

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Veni Vidi Vici»

«Takk For Alt»