Anmeldelse av Mr. Robot - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2015

Drama, Kriminal Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Mr. Robot - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2016]

Datahackeren Elliot startet en revolusjon i samfunnet som skulle fri folket fra det mektige selskapet ECorp sine grep inn i sparekontoen deres. Men Elliot mistet litt bakkekontakten, både i livet sitt og ellers hvordan han så verden. Elliot sliter ennå med sine fantasivenner, men bare at nå er han obs på dem og forsøker å ta kontroll selv over dem. Han forsøker å leve i rutinen og utenfor datamaskinen. Slik tenker han å leve til Mr. Robot og de andre blir borte fra livet hans. Men igjen blir han sugd inn i spillet som han selv var med å starte, selv om han selv bare jager etter å bli satt fri og få indre fred...

Første sesong av Mr. Robot begynte lovende, men så dalte min interesse for serien. Derfor håpte jeg at sesong 2 vil klare å få meg inn på interessesporet igjen. Men mine forventninger ble dog skrudd noe ned. For selv om første sesong var noe utenom det vanlige, så ble det for forutsigbart og når man ikke klarte helt å skille det som skjedde oppi hodet på hovedpersonen fra det som virkelig skjedde ble jeg mer likegyldig til seriens bakgrunnshistorie, som jeg synes hadde stort potensiale.

Sesong 2 åpner med at psykologen til hovedpersonen spør: ‘Hva er det ved samfunnet som skuffer deg sånn?’. Hovedpersonen drømmer om å redde alle fra den usynlige hånden som kontrollerer oss hver dag uten at noen vet om det. Tenk om alt forsvant: Byen, pengene og alt sammen. I første sesong så vi hvordan han slettet alt kredittkortgjeld for å sette folket fri. Det er han som er Mr. Robot, og han gjorde det fordi han ønsket å redde verden.

Synes andre sesong begynner mye seigere enn den første. Det hele er langt i fra pilotepisoden i første sesong i kvalitet. Det er litt vanskelig å ha den fulle oversikten over handlingen i denne serien. Særlig hva som skjer i virkeligheten. Men det virker som om vi følger mer av den virkelige verden i denne filmen. Der den første sesongen var litt smågenial innimellom, hangler denne oppfølgersesongen en god del. Vi får en del rare og småkvalme scener som da vår helt kaster opp noen tabletter for så å plukke dem ut av oppkastet og svelge dem ned igjen.

Serien er bra laget, men føles for traust og langsom i lengden. Vi ser Elliot kjempe mot sine indre demoner og synsbedrag. Jeg storkjeder meg denne andre sesongen som ikke har mye å spille på annet enn hovedpersonens kamp mot indre demoner. Det kan virke greit nok det, men ikke i så mange timer med så lite fremskritt i handlingen. Elliot sliter som vanlig med å skille sitt fantasiliv fra hans virkelige liv. Serien føles helt utrolig treg og kjedelig, og jo mer jeg kommer ut i serien jo mindre engasjerende blir innholdet.

Jeg likte første omgang godt, men det ble aldri helt den revolusjonerende serien jeg hadde trodd på forhånd. Og i sesong 2 ventet jeg at konseptet skulle taes til nye høyder, men det er vel egentlig det motsatte som har skjedd. Aldri før har dette vært mer traust innholdsmessig. Jeg sliter virkelig med å se en hel episode uten å se på klokken eller se bort fra skjermen i lange perioder. Det er mulig dette er en serie for den hardcore fansen av ‘Mr. Robot’, men i mine øyne er dette aldri i nærheten av å være noen vinner. Derfor kaster jeg et terningkast 3 etter serien, fordi produksjonskvaliteten ikke er like lite engasjerende som selve manuset. Dette var nesten som tortur å se på og jeg var sjeleglad når jeg hadde pint meg gjennom 12 lange og triste episoder.

Noen serier har ofte et kult utgangspunkt, men så blir de såpass populære at pilotepisoden må utvides til en hel sesong og også en oppfølgersesong. Der virker det som det har gått alt for raskt i svingene for manusforfatterne bak ‘Mr. Robot’ som ikke klarer å følge opp nivået fra første sesong og aldri bruker det sanne potensialet i hverken konsept eller innhold. Men jeg har sett snuoperasjoner fra før, men jeg er veldig redd at denne serien ikke har den største fremtiden, og det til tross for at den av mange ble sett på som årets TV-serie så sent som i 2015. Jeg skal ikke avsløre hva som skjer i slutten av siste episode, annet enn at det ikke var den slutten jeg håpet på. Det beste med denne sesongen var første episoden som oppklarte en del av det vi lurte på med slutten av første sesong.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Serienytt.no
  • The Telegraph
  • Vielskerserier.dk

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»