Anmeldelse av Lo and Behold, Reveries of the Connected World, amerikansk dokumentar fra 2016

Dokumentar Spilletid: 98 minutter

Historien om Internettrevolusjonen fortalt på lettfattelig vis

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2016]

Filmen er bygget opp av kapptitler som beskriver ulike aspekter som har med menneskeheten og Internett å gjøre. Dokumentaren begynner med historien om starten på Internett fra 1969 i Califonia da en maskin skulle sende de tre bokstavene ‘LOG’ over nettet til en annen datamaskin. Da den hadde sendt ‘LO’, krasjet maskinen og det forklarer med andre ord litt av tittelen på filmen. Ellers er det kapptitler som omhandler kunstig intelligens, Internettavhengighet, folk som blir syk av ‘teknologi’, fremtidens Internett, hacking og internettkrigføring, hvordan Internett har laget en revolusjon for forskning og teknologiske fremskritt og mye, mye mer. Med andre ord får vi historien om hvordan Internett har revolusjonert samfunnet vårt på godt og ondt.

Werner Herzog er mannen bak dokumentaren. Han er ingen spirrevipp innen filmbransjen og er en gammel og dyktig traver som også har krysset mine seerstier til tider. Sist i den solide dokumentarfilmen ‘Grizzly Man’ fra 2005. Herzog stiller selv spørsmålene i ‘Lo and Behold’ og virker å være en veldig reflektert herremann som raskt skjønner sammenhenger og kan komme med smarte sammenligninger i ting som diskuteres i filmen. Han dveler ikke med poenger og hopper raskt videre uten å gå for dypt i materie. Det er også lagt til litt dybde i form av sunn skepsis og filosofiske perspektiver på alt som taes opp rundt Internett.

Dette er egentlig en film for den jevne internettbruker. Ung som gammel. Jeg likte veldig godt hvordan filmen på lettfattelig vis summerer opp det internett var, er, og kommer til å være. Filmen er fortalt på en særdeles underholdende måte som overgår de fleste forelesninger jeg gikk på da jeg utdannet meg. Det blir også en god del humor bakt inn i filmen som traff meg midt i blinken. Jeg lo høyt flere ganger og i kinosalen på BIFF fikk også filmen en del latter underveis også av andre enn bare nerdene.

Jeg er en selverklært nerd som har utdannet meg innen IT, det gjør at denne filmen var ganske artig, selv om det også ble en del repetisjon av mye jeg lærte da jeg utdannet meg. Men gode historier fra hackeren Kevin Mitnick er også historier jeg tåler å høre igjen fordi de er så utrolige og likevel sanne. Jeg lærte også mye nytt fra dokumentarfilmen som strekker paralleller til mye av det vi har i dag og også det fremtiden vil by på. Det gjør denne filmen til et supert utgangspunkt til å lære historien om Internett på en meget underholdende måte.

Det er veldig flott at noen eldre herrer lager filmer om teknologiske fenomener. Werner Herzog gjør en veldig god jobb med denne dokumentaren som er både informativ, filmatisk variert og svært festlig. Filmen føles akkurat passe lang og når filmen er over på litt over 90 minutter føler jeg den har gitt meg en interessant stund som var vel verdt tiden jeg brukte på filmen. Herzog har en veldig variert filmportefølje som gjør at jeg blir mer og mer nysgjerrig på det andre han har laget for hver ny film jeg ser. Dette blir med andre ord ikke den siste Herzog-filmen jeg kommer til å se!

- Grizzly Man - Dokumentarfilm om en usedvanlig dristig kar
- Fitzcarraldo - Mannen som gjør alt for operadrømmen...
- Hjerte av glass - Hva i helv...?!

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her
- Dokumentarfilm - Les flere.
Les mer om dokumentaren

• Spirituality and Practice