Anmeldelse av Nobel - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2016

Thriller Spilletid: 45 minutter

Nobel - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.09.2016]

Erling Riiser jobber som spesialsoldat i Afganistan. Da han kommer hjem på perm, får han en ordre, fra en høytstående mann tilknyttet soldatene, om å drepe en mann i et parkeringshus i Oslo. Han utfører dette, men etterpå er ikke ting like enkelt da det viser seg at meldingen ikke kom fra den han trodde. Det er noen som har brukt Erling som bøddel, men hvem er det han forsøker å finne ut. Dette drapet har også sterke tilknytninger til alt konen til Erling driver med. Nå blir tilværelsen til Erling straks problematisk da politiet blander seg inn og vil ha svar på hva som egentlig har skjedd, og samtidig blir han suspendert fra sine plikter i spesialstyrken...

Serien begynner med kloke ord fra president Obama: ‘Tro meg: Det finnes ondskap i verden. Ikke-vold kunne aldri stanset Hitler. Forhandlinger kan aldri få al-Qaida til å legge ned våpnene.’. Handlingen begynner i det vi ser Erling Riiser sitte å drikke øl på et bord i kveldingen. Imens han drikker, så ringer han hjem til sønnen sin i Norge. Jeg synes denne serien markerer seg fra første stund. Vi får et godt inntrykk av hvordan norske soldater i Afghanistan jobbet. Det er en intens stemning når farer lurer overalt. Det er litt guffent når teamet finner selvmordsbombere og prøver å uskadeliggjøre dem. Noen ganger er offeret bare en liten gutt også, men gutter må også taes av dage for at ikke de skal drepe andre uskyldige med bomben festet til kroppen sin. Liker også stemningen mellom slagene som virkelig kan kalles for stille før stormen.

( Foto fra Nobel: Copyright Eirik Evjen/Monster )

Når soldaten kommer hjem til Norge blir det andre boller, men likevel beholder serien den unike stemningen. Digger Aksel Hennie som skuespiller. Han gir mye av seg selv i skuespillet. Han virker som en veldig leken person og det skinner over på rollefiguren hans som Erling Riiser. Liker også godt Tuva Novotny, selv om hun virker å være i omtrent alle norske TV-serier og filmer for tiden. Her spiller hun Riisers trofaste kone som også blir sterkt involvert i det som skjer i serien. Serien følger nåtiden i Norge, samtidig som vi får se tilbakeblikk fra soldat Erling Riisers og hans tropps opphold i Afganistan. I andre viktige roller treffer vi Anders Danielsen Lie, Mads Sjøgård Pettersen, Odd-Magnus Williamson, Christian Rubeck, Dennis Storhøi, Hallvard Holmen og mange, mange flere.

( Foto fra Nobel: Copyright Eirik Evjen/Monster )

Soldatyrket er spennende saker. Det er ikke enkelt å miste sine beste venner i krigen. Scenene med de norske soldatene i aksjon i Afghanistan er svært spennende saker. Vi får se at soldater også er folk, selv om de ofte er harde på utsiden. Det blir mange sterke scener som når soldater kjører på miner eller at noen blir likvidert. Vi får se at livet som soldater i krig er langt i fra enkelt. Enkelte ganger må man også ta veldig vanskelige avgjørelser og når man blir konfrontert med dem i ettertid, så har de ikke lov å si den fulle sannheten på grunn av at det er konfidensiell informasjon. I tillegg kan ikke soldatene uttale seg til media fordi de da blir potensielle terrormål om de står frem.

( Foto fra Nobel: Copyright Eirik Evjen/Monster )

Jeg liker hvor handlingen tar oss underveis. Alt utvikler seg mer i retning av et mysterium som Erling forsøker å løse. Det viser seg at ting er mer intrikat og med større konsekvenser enn de først aner. Dette får serien til å virke som et tettere flettverk enn det dramaet som serien starter som. Materialet er med andre ord også mer interessant for flere enn bare de som ønsker problematisering av hvordan det er å være soldat i krig. Vi får også se hvordan dette påvirker den norske utenrikspolitikken som ofte involverer spesialsoldatenes oppdrag på den ene eller andre måten.

( Foto fra Nobel: Copyright Eirik Evjen/Monster )

Regien er ved Per Olav Sørensen som har gitt oss andre verk som ‘Seks som oss’, ‘Halvbroren’ og ‘Kampen om tungtvannet’. Foto og regi er glimrende i denne serien. Håndholdte kameraer skaper en flott affære for det kunstneriske fotohåndtverket. Jeg føler vi kommer tett på rollefigurene og samtidig er alle de proffe filmatiske grepene på plass. Manuset er gjennomtenkt og med mye sterk brodd. Det gjør at dette blir både kult å se på og også svært spennende å følge.

( Foto fra Nobel: Copyright Eirik Evjen/Monster )

Dette er en fet thrillerserie som bekreftet de forventningene jeg hadde til denne serien og viser samtidig at NRK mener alvor med sine dramasatsinger. Jeg føler troverdigheten i serien er høy og i tillegg føles dialogen veldig naturlig. Digger også at jeg føler serien gir meg lærdom om hvordan norske soldaters arbeidshverdag er og at seriens tema i tillegg er svært aktuelt. Jeg synes denne serien problematiserer soldatenes innsats i krigen. De utfører ordre og er ansatt av den norske stat. Liker at serien viser etikken soldatene utsettes for på en glimrende måte. Sesongen avsluttes også på solid vis med mye spenning i den store finaleepisoden. Med andre ord er dette en serie som virkelig befester seg som en skandinavisk toppserie. Vil presisere at mitt terningkast er en meget sterk og lysende femmer.

[ Serien har premiere på NRK1 søndag 25. september kl. 21.10 ]

- Ta meg med - Vaklende og fomlende, som film.
- Mennesker i solen - Norges første katastrofefilm i form av en komedie

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Krsby.no

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«Pippi Langstrømpe drar til sjøs»