Anmeldelse av King Kong, amerikansk film fra 2005

Eventyr, Fantasi, Monster-film Spilletid: 187 minutter Aldersgrense: 11 år

Årets popcornfilm 2005

[Skrevet av: Halim, Dato: 17.10.2008]

King Kong oppdages av en gjeng skipbrudne filmfolk midt i en innspilling på en øy som kun er bebodd av noen urinnvånere. Til deres store overraskelse finnes her mer enn bare disse beboerne som virker veldig fiendtlige. Ann Darrow (Naomi Watts som alle husker fra The Ring) blir fanget av disse urmenneskene som ønsker å ofre henne til ære for deres Beskytter. King Kong redder henne og filmteamet med Jack Black og Adrian Brody i spissen tar opp jakten for å redde denne vakre Ann. Øyas jungel blir underlaget for en majestetisk dans for Mr. Kong, mens Anns eneste sjanse (les: filmteamet og båtmannskapet) på å komme seg ut av klemmen til denne monstrøse gorillaen havner i den ene klemma etter den andre; er det ikke gigantiske øyestikkere så er det et svært tusenben, og er det ikke andre store krypdyr så finnes det alltid ulent terreng eller en dinosaur eller to som kjenner sulten hale innpå. Dette er den ene kampen i filmen, mens den andre utspilles i New Yorks gater som følge av å ha undervurdert Herr Kongs krefter for bare grønsken i dollar. Det er duket for nok en finale på toppen av Empire State Building.

Virker som alt Peter Jackson har berørt siden Ringenes Herre har blitt omgjort eller produsert til å klinge saftig mynt i kinokassene! Han er jo helt overlegen og helt klart på hjemmebane på dette feltet. Naomi Watts spiller (til tross for sine 37 år) den unge Ann Darrow som blir fanget av King Kong på en øy hvor Carl Denham, spilt av Jack Black, har et høyt ønske om å skyte filmen der Frk Darrow har en av hovedrollene. Manusforfatteren Jack Driscoll, som vi skuer i Adrian Brodys skikkelse, blir betatt av usannsynlig vakre Ann Darrow, og han akter å jakte ned King Kong til Ann er utenfor fare. Carl Denham vil bare lage film inntil det går opp for ham at der er penger å tjene på å la folk bivåne dette monsteret, og selv om Jack Black gjør så godt han kan så var han nok ikke helt…hva heter det på norsk…"cut for the part". Jack Driscoll vil bare kjenne Ann i sine armer. Ann Darrow vil bare beskytte den herlige og modige King Kong. Kan virke litt søtladent, og det tar dessverre også litt tid før filmen virkelig tar av.

Filmen er spekket med litt vel mye blue-screeneffekter, men jøje meg for en sucker man blir når filmen først griper tak i deg :) Det tar jo litt tid, men enkelte ting her i livet er verdt å vente på, og Verdens 8de underverk er så absolutt en av disse! Gled deg

- Kong: Skull Island - Svært fornøyelig og øyepen, men med klare svakheter
- King Kong - Eventyrfilmen som tok verden med storm

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Gjennomarbeida mockumentary
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

07.06.2009 sier RoyaZ: Litt lang , men helt klart den beste KingKong filmen. 5 stjerner.
17.10.2008 sier Pål Frostad: King Kong var den mest underholdene filmen jeg så på kino i 2005 (Selv om jeg synes Der Untergang, og Oldboy var ganske close), som du sa en real popcorn-film. Jeg er også svak for orginalen fra 1933, så for meg var det stort å se en remake av dette kaliber. Det føltes som om man forsøkte å gjøre filmen i samme ånd som orginalen, storslagent og underholdene.

• Filmguiden

USA, New Zealand

Universal Studios / Universal Pictures, WingNut Films, Big Primate Pictures

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»