Anmeldelse av Narcos - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2015

Kriminal, Drama Spilletid: 52 minutter

Narcos - Sesong 2 - Historien fortsetter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2016]

Alt begynner med at fire tusen soldater og en colombiansk spesialstyrke på 250 mann omringer Pablo Escobar på begynnelsen av 1990-tallet. Det er ingen vei han vil komme seg ut av dette, men noen utro soldater lar ham unnslippe. Pablo Escobar er da på frifot igjen, og det gjør ham farligere enn noensinne. Vi blir med i jakten på tidenes største narkohai. Escobar viser muskler igjen når han forsøker å gjenerobre narkotikakartellene. Han er heller ikke nådig med å ta hevn over alle han oppfatter som sine fiender. Vi møter en Pablo Escobar som tror han er usårbar, og selv om politiet og DEA forsøker å få has på ham med alle midler, er ikke Escobar så bekymret over det. Det er svært vanskelig å få has på kakkelakken med ‘lovlige’ midler. Pablo Escobar snor seg bort fra alles feller og tror han er kongen på haugen...

Det er over et år siden forrige gang vi besøkte narkobaronen Pablo Escobar i første sesong av TV-Serien Narcos. Nå er heldigvis oppfølgeren her. Jeg håper på å få vite mer om hva som skjedde med Escobar. Jeg vet jo at dette ikke er noen dokumentar, men serien forteller de store linjene slik jeg har fått med meg at de var. Vi får også se at historien om Pablo Escobar også går langt utenfor Columbias grenser. Selv president George Bush i USA ønsker Escobar dømt til døden. Men Escobar viser sterk kreativitet i kampen for å beholde både den store makten og det kjærkomne livet.

Andre sesong også en dokumentarisk stil som kler serien. Og selv om serien er fiktiv, er det flere detaljer fra den virkelige historien om Pablo Escobar. Vi får beskjed at noen navn og steder har andre navn for å beskytte kilder. Enkelte ting er også dramatisert for å skape mer underholdning i serien. Vi får dog en del ekte nyhetsklipp som del av serien. Disse er med å viske ut forskjellen mellom det fiktive og den virkelige historien, selv om det er et noenlunde klart skille med nyhetsklipp i 4:3 og Widescreen på resten. Det er også veldig greit å få den engelskspråklige fortellerstemmen til å forklare oss det essensielle underveis i serien. På den måten blir serien enklere å følge. Resten av innholdet er jo stort sett gjort spansk. Det gjør at man må lese mye tekst for å forstå alt. Med andre ord har ikke serien fornyet seg, men bare fortsatt der den første sesongen slapp.

Igjen blir det krig. Escobar hater å tape og det gjør han til litt av en motstander. Det blir mye konfrontasjoner når myndigheter, DEA og politiet setter hardt mot hardt i jakten på narkotikakriminalitetens bakmenn. Heldigvis får politiet ‘hjelp’ fra andre gangstere som setter hardt mot hardt mot Pablo. Da skjønner vi også at de ‘rene’ partene stadig går på akkord med sine moralske idealer. Allerede fra starten av skjønner vi at jakten kommer til å bli en voldsom og stygg affære. Det blir etterhvert mye action, stor spenning og høy intensitet. Mange liv går tapt og få gangstere blir fakket.

Serien gir et mystisk inntrykk av Pablo Escobar som hovedrollefigur. Og selv om jeg ønsker at han skal bli tatt av dage i hver scene, er han en rollefigur som engasjerer meg. Han fremstår som en svært kompleks person som hater å tape som går over like for å få det som han vil. Han bryr seg om annet enn hans egen familie, makt/posisjon og verdiene sine. Dette er skurker som vi har fått lignende til i en rekke filmer, og den nærmest ‘uvirkelige’ mystikken rundt dem er det som fascinerer meg mest ved gangstere på film og TV.

Denne andre sesongen holder også høyt nivå, men det hele er et lite hakk ned fra første omgang. Manuset er bra og tempoet høyt. Likevel beveger sesongen seg litt mer saktere fremover enn første omgang. Jeg føler også at sesongen gjentar seg selv en del til tider. Likevel synes jeg sesongen har en del å by på. Men hele åtte episoder på en dag, er vel kanskje i det meste laget, selv for meg. Derimot er Wagner Mouras tolkning av Pablo Escobar verdt å se serien alene for. Han er så imponerende intens at jeg lar meg rive med. Han gir oss en rolletolkning om en ukontrollerbar som ingen har kustus på. Derimot er de vestlige motstykkene til Escobar litt for tamme, men de er nok slik de ‘må’ være. Men alt i alt er denne andre sesongen solid nok til at de fleste som likte første omgang også vil bli med hele veien på andre etappe.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Serienytt.no
  • Boston Globe
  • Wall Street Journal
  • Vielskerserier.dk

Engelsk, Spansk

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»

«Ishavsblod»