Anmeldelse av Swedish Dicks - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Komedie

Swedish Dicks - Teaser 08.07.2016

Swedish Dicks - Sesong 1 - Episode 01-04

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.09.2016]

Ved en tilfeldighet møter Ingmar svensken Axel, som forsøker å livnære seg som DJ i Los Angeles. Men etter Axel får sin datamaskin stjålet med alle låtene sine på, legger Axel opp DJ-drømmen og begynner å jobbe for Ingmar. Dette er historien om hvordan privatetterforskerfirmaet Swedish Dick ble til Swedish Dicks. Sammen tar de to saker som skal gi penger i kassen for firmaet. Gutta i Swedish Dicks lever i alle fall opp til navnet sitt. De to utfyller hverandre som to tapere, som får oppdrag, men som pleier å rote det til for hverandre. De mener det beste for hverandre, og de stiller opp for hverandre 100 prosent. Det er er bare det at de sjelden lykkes å skaffe penger i kassen...

Serien åpner med at vi hører Peter Stormares autoritære røst. Han forteller oss at vi kommer til verden alene og at vi forlater den også alene. I mellom dette er vi heldig om vi finner en man kan dele livet med. Vi møter først Peter Stormares rollefigur, Ingmar, i det han tar seg bokstavelig talt en gravøl. Ingmar forteller videre at han bor i Los Angeles og har forfulgt drømmen. En stund gikk det ganske bra. Serien starter idet Ingmar er blakk og kan miste levebrødet sitt, som han har brukt 10 år på å bygge opp.

Dette er Viasats første egenproduserte TV-serie. Med denne skal de forsøke å ta opp kampen med de store gutta i streamingbransjen. Lykke de? Der vil jeg: ‘Til en viss grad’. Serien forsøker veldig hardt å skape et komisk drama. Episodene er ikke så lange med sine litt over 20 minutter lange spilletid. Første episode var ikke all verden, men den introduserer rollefigurene på en ganske grei måte. Det er en grei atmosfære i serien. Serien går på engelsk og svensk. Likte også at det er noen kule scener etter rulleteksten i serien. Ellers går humoren mye i grov munnbruk, kulturforskjeller mellom Sverige og Amerika, gladvold og litt slapstick.

Jeg har alltid hatt sansen for Peter Stormare som skuespiller. Han er kostelig i Fargo og har en utmerket karisma. Dette var nok store grunner til at jeg likte første sesong av Prison Break så godt også. Synes også han fungerer godt i rollen som den tidligere stuntmannen, Ingmar. Stormare har bra sjarme og gir mye av seg selv. Hans sidekick er derimot ikke like solid i Johan Glans som Axel. Særlig i den engelskspråklige delen av skuespillet. Når rollefigurene legger over på svensk, blir de straks mye kvikkere, og da er det er en hvis kjemi mellom Stormare og Johan Glans. De to er litt av noen typer med Axel som en frittalende person som sier alt han tenker og den dansebanddiggende Ingemar som virker sliten og livstrett. Matrix-skuespiller Keanu Reeves har også en liten rolle i Swedish Dicks. Vi møter også den mer eller mindre kjente Hollywood-skuespilleren, Traci Lords, i en annen av de litt større rollene ved siden av hovedpersonene.

Serien er passe underholdende. Det gjør at jeg holder ut i episode etter episode etter hverandre uten pause. Likevel synes jeg serien mangler det siste lille ekstra. Heldigvis synes ikke serien tyr til den mest banale komikken for å kapre seere. Heldigvis synes jeg serien etablerer seg mer og mer, jo mer den kommer uti sesongen. Synd jeg bare fikk sett fire episoder, ble ganske glad i gjengen etterhvert. Sakene de forsøker å løse er ikke så viktige og er uansett underordnet komikken i serien. Jeg ruller en forsiktig firer på terningen for noe som har potensiale til å heves i de kommende episodene. Liker litt av det 1970-tallspreget over serien og forsøket på en real buddy-komedie.

[ Swedish Dicks har premiere på Viaplay 2. september, 2016 ]

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Anmeldelser i media av S01

• Videomagasinet.no

USA, Sverige

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«Pippi Langstrømpe drar til sjøs»