Anmeldelse av O.J.: Made in America, amerikansk miniserie fra 2016

Dokumentar Spilletid: 450 minutter

En eventyrlig drømmefortelling fra virkeligheten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.08.2016]

Dette er en dokumentarserie som åpner med at mediekjendisen O.J. Simpson forteller om livet sitt. Han startet livet sitt som en fattig gutt i ghettoen. OJ forteller at det var ikke rikdom han ønsket, men berømmelsen. Han ville bli kjent og folk skulle si: ‘Se, det er O.J.’. Igjennom denne serien får vi alle fakta på bordet. Vi blir med gjennom alle OJs oppturer og nedturer. Mannen hadde en eventyrlig suksess på sitt største. Underveis får vi hele historien om O.J. Simpson og hvordan han levde livet i det amerikanske samfunnet fra tidlig på 1960-tallet og helt frem til i dag...

Jeg husker at O.J. Simpson-saken var i nyhetene da jeg var barn, men visste ikke helt hva den gikk ut på. For meg var O.J. Simpson synonymt med Nordberg i Mannen med den nakne pistol. Det var ikke før i nyere tid jeg fikk vite at han egentlig var en stor stjerne i amerikansk fotball. Han var faktisk en av tidenes beste spillere i amerikansk fotball. Jeg elsket innholdet i denne serien og siden jeg ikke hadde lest noe om det på forhånd ble det faktisk vedlig spennende å se hvordan det hele sluttet. Skal derfor ikke avsløre noe for deg som ikke kjenner OJ-saken heller.

Det jeg elsker er at serien også setter hendelser inn i historisk perspektiv. Serien forteller oss noe om Amerika. Vi får fortalt hvorfor det å være svart var en belastning. Der er rasismen stor og de fargede får virkelig kjenne dette på kroppen. OJ forsøkte alltid å omgåes hvite og nektet å bli husket som på grunn av sin hudfarge, men heller hva han fikk til. Andre svarte kjempet kamper om å få bukt med de rasistiske forskjellene i samfunnet. OJ prøvde å ikke blande seg i slikt og ville slette rase som en faktor i livet sitt.

Serien trollbinder meg fra første stund. Alt begynner med nåtiden og så tar en turn tilbake i tid for å se hvordan eventyret om OJ begynte. Vi får fortalt bildet om en helt som bygger en enorm fasade og image. Han er utrolig dyktig å snakke for seg og har en karisma og en sjarme ut av en annen verden. Første kapittel handler om den amerikanske fotballspilleren OJ. Sport var noe som engasjerte folket og OJ fikk en stor stjernestatus hos de fleste. Det var nesten ingen som misslikte ham, og alle ville ha en bit av ham.

‘Making a Murderer’ viste oss at virkeligheten kan være svært underholdende. Også denne dokumentarserien viser at den har mye å fare med. Dette er nemlig svært fengende hele veien og det er imponerende i en serie på godt over syv timer. Med andre ord føles dette som å se en veldig lang og likevel svært underholdende dokumentar helt til slutten. Også ‘O.J.-saken’ gjør seg utmerket i dokumentarformat. Dette må være en av de mest utrolige straffesaker i verdenshistorien, og særlig måten det ble brettet ut i pressen på. Alt blir fortalt gjennom unike opptak av både lyd og bilde fra private, media/presse og andre bilder.

Dette er en sterk dokumentar som forteller om noe så forferdelig rasismen i USA. Vi får se hvordan Rodney King-saken skapte bølger verden over. Denne saken husker jeg selv at jeg så på nyhetene. Det er den med politivolden som går over styr og noen som filmer mens fire politibetjenter banker King imens han ligger forsvarsløs på bakken. Dette er en episode som er med for å forklare hvordan svarte ikke ble behandlet likt som hvite. Episoden med den filmede politijakten og pågripelsen av OJ er også svært intens.

Denne dokumentarfilmserien er storartet fortalt. Det er noe med hvor ambisiøst alt er sydd sammen, som gjør inntrykk på meg. Den forteller hvor ville tilstander det var i USA og hvor rart dette det frie og lovede landet er. Selv om OJ Simpson er hovedpersonen i dokumentaren og tar for seg en av USAs mest elskede menn innen sport. Vi får også portrettert århundrets rettssak. Dette får vi gjennom ferske intervjuer med av advokater, agenter og folk som kjente OJ. Det blir mange overraskende avsløringer og saftige detaljer om rettsaken og livet til Simpson ellers. Digger hvordan historien på klassisk vis begynner i fattigdommen og løfter OJ opp på stjernehimmelen. Og som alle store menn, så kommer også fallet.

Denne historien kler virkelig serieformatet. Jeg føler vi får alle detaljene underveis og en meget underholdende fortelling innenfor kriminalhistorie, idrettshistorie og sladrespaltenes kjendisdyrkelse. Vi får se hvordan suksessen påvirker OJ. Han har omtrent levd hele sitt liv i TV-ruta, og det gjør noe med han som person. Vi får også en symbolikk gjennom dokumentaren der OJ er personen som forteller mye om USA og hvordan man kan kjøpe seg fri fra det meste. Liker også at serien ikke forsøker å fremstå så objektivt som mulig. Vi får flere sider av saken, så er det opp til oss å velge hva vi vil tro. Vi får også se de åpenbare svakhetene og urettferdighetene i det amerikanske rettssystemet. Jeg vil si at denne historien er minst like fengende som dokumentarfilmsuksesen ‘Making a Murderer’. Serien går i skrivende stund på NRK2 og kan også sees i NRKs nett-TV i sin helhet de fire neste ukene.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Les mer om miniserien

• Time
  • Letterboxd.com

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»