Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Løvekvinnen, norsk film fra 2016

Drama Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 9 år

Trailere

  Løvekvinnen - Trailer 05.02.2016

Pen og dristig historie som er ufarlig og tung i lengden.

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 25.08.2016]

I en liten stasjonsby i Norge på tidlig 1900-tall blir lille Eva Arctander født. Hennes mor dør i barsel, og stasjonsmesteren i faren Gustav sitter tilbake med et barn helt ulikt noe man har sett før, Eva er nemlig dekket av lyst hår fra topp til tå.

Annonse:

Vibeke Idsøe (”Jakten på nyresteinen”, ”37,5”) har fått med flere kjente og dyktige navn i denne rimelig spesielle historien. Alltid autoritære og troverdige Rolf Lassgård veksler mellom å være streng og usikker far, men også en beskyttende og varm pappa som etter hvert bare vil Eva sitt beste.

I starten er han imidlertid besatt av å ikke vise henne frem, for bygda og folkets reaksjon er naturlig nok skremmende for både ham og aller mest Eva som for all del ikke må utsettes for latterliggjøring og utstilles til spott og spe.

”Løvekvinnen” etablerer seg slik fort som en historie om udødelige tema som annerledeshet, det å skille seg ut og alt hva dette kan innebære, samt om en far og datter-forhold som utvikler seg igjennom de årene vi følger Eva.

Utfordringene til Eva og familien er ikke vanskelig å forstå seg på. Navn som Rolf Kristian Larsen, Lisa Loven Kongslie, danske Connie Nielsen (”Gladiator”), samt en haug andre kjente er å se i biroller. Det er varierende hvor interessante disse er, ja noen føles nesten malplasserte og får uforståelig mye tid, for så å bare forsvinne helt utav bildet.

Dette illustrerer videre noe påfallende ved ”Løvekvinnen”, nemlig filmens bruk av både digresjoner og uinteressante småting, alt med på å gjøre filmen unødvendig langdryg, seig og bare sånn passe engasjerende.

Det er for så vidt greit at man har gått innom masse små og større hendelser i Evas liv, for slik får vi da også virkelig en god følelse av levd liv og oppvekst rundt henne, men summen er dessverre noe ujevn i effekt, inntrykk og slagkraft.

Idsøes filmspråk og narrative fremgang er på en og samme tid tydelig, vakkert og behagelig, men slik også samtidig utdragende, treigt og ufarlig.

Til slutt begynner man og vri seg i stolen i mangel på tempo, dramatiske kurver som ikke varer mer enn noen sekunder, og fordi det mangler en nerve og virkelig emosjonell tyngde her som man virkelig skulle tro en slik historie skulle ha hatt mer av. Man trenger ikke etterlyse såpete og klissede Hollywood-patos akkurat, men kanskje en slags mellomting?

”Løvekvinnen” er som historie i utgangspunktet kjempeinteressant, filmhistorien har flust med slike ’å være annerledes’-portretter, men som norsk tematikk i en film er den nesten oppsiktsvekkende nettopp unorsk og sprek, virkelig.

Forholdet mellom dette og filmens gammeldagse og tunge narrative gang er dog med på å dra den ned til noe unødvendig tregt og tungt. Man sitter dessuten ofte og småirriterer seg over nevnte digresjoner, treige klipping og mangel på fart her og der. Selv om handlingen er lagt til mellomkrigstiden så trenger ikke filmen føles like gammel i kommunikasjon, stil og form. En unødvendig bruk av fortellerstemme, som sier opplagte ting, er nok et grep som skurrer og irriterer.

Se på en serie som ”Downton Abbey” i forhold, også satt til mellomkrigstiden, men fortalt langt mer dynamisk, engasjerende og friskt, men uten sammenlikning til denne filmen for øvrig selvsagt.

Idsøes film er likevel meget pen, med utrolig flotte bilder, og filmens kanskje mest tydelige element i Eva som løvekvinnen er veldig imponerende sminket og kamuflert, absolutt.

Jentene som spiller Eva, Ida Ursin-Holm, Mathilde Thomine Storm og Aurora Lindseth-Løkka, er alle søte og flinke, og det er uansett ikke vanskelig å få vondt av Eva flere steder i historien. Det er også pene enkeltscener her, som landskapssettinger og et fargerikt ”freakshow”-sirkus mot slutten.

Filmen skildrer dessuten mye interessant fra denne tiden, som folks holdninger og moral, forskning, medisin- og legevitenskap med tilhørende problemstillinger og løsningsvarianter rundt Evas hårete diagnose og muligheter i livet hennes videre.

Som tids- og karakterportrett blir slik ”Løvekvinnen” både pen, litt fascinerende og herlig annerledes, men hvor helheten drukner i noe filmatisk tungt og urnorsk gammeldags som gjør at filmen ikke blir så sterk som man skulle trodd, håpet på og ønsket.

(Foto/Copyright: Copyright © 2016 Filmkameratene AS og Gifted Films West GmbH All rights reserved)


Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,6 av 6 - 19 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Unikumnett.no
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • StudVest
  • Bergens Tidene
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Stavanger Aftenblad
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Cinema
  • KinoMagasinet
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Side2
  • FilmMagasinet
  • Filmfront

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Filmselskap:

Filmkameratene A/S

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Manchester by the Sea»

 

«The Autopsy of Jane Doe»

 

«Valkyrien»

 

«Collateral Beauty»

 

«Mike og Dave Trenger Damer»

 

«Scenic Route»

 

«Bert - den siste oskulden»

 

«The House That Screamed»

 

«Fredag Den 13 Del 2»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.