Anmeldelse av Resident Evil: Afterlife, amerikansk film fra 2010

Action, Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 97 minutter

Hul, men påkostet actionfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.08.2016]

Igjen skal vi tilbake til Alice som jobbet for Umbrella Corporations hemmelige laboratorium der hun utviklet et dødelig virusvåpen. Men da et av virusene slapp ut, ble det problemer verden over og alle døde. Problemet var at de ikke forble døde. Dette var starten på en verdensomspennende apokalypse. De ansvarlige tok tilflukt under jorden, og fortsatte eksperimentene med dødelig T-virus. De følte seg trygge i festningen sin, men de tok feil. Handlingen i filmen tar plass 4 år senere enn første film...

Filmen åpner med en asiatisk storby sett ovenifra. Det regner kraftig og midt i mylderet av paraplyer på gaten står en festkledd dryppende våt flott kvinne. Plutselig ser hun seg ut en mann på gaten og deretter angriper ham og biter ham i halsen som en vampyr. Denne åpningen føles litt kryptisk og rar, og uten at vi får så mye som bakker den opp videre i filmen, annet enn at vi befinner oss i Japan.

Videre fortsetter åpningen med to japanske skarpskyttere som får problemer på taket da noe angriper dem. Etter det bryter noen eller noe seg inn i en høysikkerhetsbygning. Det er selvsagt Alice og hun er i storform som aldri før. Det gjør at vi får en Matrix-lignende kampsekvens med heftig action i et kuleregn kombinert med heftig akrobatikk, ypperlig sverd- og ninjastjernehåndtering. Men det blir problemer for forsvaret når det viser seg at det er flere enn bare en fiende som har brutt seg inn. Denne sekvensen helt i starten av filmen er faktisk ganske så heftig actionmessig og setter stemningen og listen for hva vi kan forvente videre.

Alice har brutt seg inn i Umbrella sitt hovedkvarter i Tokyo sammen med noen kloner av seg selv. Hun forsøkte å få has på sjefen for Umbrella Corporation, Albert Wesker. Resultatet blir at alle klonene av henne dør og at hun selv blir fanget og injisert av en sprøyte som gjør at hun mister Alice alle superkreftene hun fikk i forrige film. Heldigvis klarer hun å rømme fra jerngrepet og setter kursen for det sagnomsuste Arcadia. Med seg på veien får hun hjelp fra en gjeng andre håpefulle sjeler som alle vil søke tilflukt i Arcadia.

Dette er fjerde film i filmserien Resident Evil som baserer seg på dataspillserien. Den første filmen i serien er ikke stort å skryte av, men gjør jobben sin. Jeg vil si at de andre oppfølgerne er vel så gode som den første filmen, derfor gledet jeg meg litt til å ta fatt på fjerde runde med Resident Evil. For nye seere er det en grei introduksjon for filmen som gjør at man ikke trenger å ha sett de andre filmene for å henge seg med på filmen. Men undertegnede har gjort leksen sin og da blir som oftest filmene mer underholdende, da man kjenner scenarioet og karakterene.

Resident Evil 4 har høyere budsjett enn noen gang og ble til og med laget for 3D. Det merkes at budsjettet er høyere, men kritikerne gav svært blandede kritikker. Musikken er rå i blandingen mellom hard rock og tekno uten sang. Videre får vi også flere gode actionsekvenser. Men dessverre er ikke alt like bra og interessant fremstilt hele veien, det gjør at helthetsinntrykket faller litt. Filmen starter med et pang, men sliter mer å engasjere etter dette. På skuespillerfronten er Milla Jovovich den ubestridte stjernen og midtpunktet i filmen. Hun får selskap av Wentworth Miller som er kjent som hovedpersonen fra Prison Break. Han klarer aldri å redde denne filmen skuespillermessig. I tillegg får vi gjensyn med Ali Larter som Claire Redfield.

Regissør Paul W.S. Anderson er tilbake i regissørstolen slik han også var i første film. Igjen får vi får se en rekke mutterte mennesker eller menneskelignende skapninger. Igjen blir det litt skrekk i Resident Evil, men det hele holder seg mest på et actionplan. Det blir riktignok litt blod og gørr. For min del skulle jeg ønske at sci-fi delen fikk større plass. Det er den siden jeg er mest interessert i disse filmene. Jeg liker å se nye aspekter med denne apokalyptiske filmsagaen, og vi får litt av det her, men de fleste elvene er allerede pløyd godt opp i de tidligere filmene. Det kuleste med filmene er når de er inne i denne onde bygningen som tittelen henspeiler og hemmelighetene i den. Liker også de de evoluerte kreftene til Alice.

Etterhvert blir det veldig mye død action og lite engasjement jeg får for rollefigurene. Derfor virker filmen noe tom etterhvert og blir igrunnen bare mange actionsekvenser satt etter hverandre uten noe særlig form for historie å skyte av. Zombier var veldig inn i tiden i 2010 da Walking Dead regjerte som verst, men jeg synes Resident Evil konseptet har for mange ting å spille på med forskjellige skapninger og annet som er blitt resultatet av forskning og annet som har gått galt. Noe av dette er nok det som gjør at Resident Evil har slått så bra an, jeg tenker på de mange store og tøffe og onde skapningene som fungerer som bosskampmateriale i løpet av filmen. I denne filmen får vi en badass i kappe med verdens største kjøttøks med pigger på som et innslag.

Denne filmen har dessverre ikke nok nytt å by på. Vi får selvsagt en ny og større bosskamp på slutten. Vi får også se de obligatoriske skabbete hundene som aldri har sett kulere ut. Det siste nye i denne filmen er at skapningene har en munn inni munnen som åpner et større gap, litt som kan minne om romvesenet fra Alien-filmenes munn bare at den utvider seg istedet for at det blir mindre og mindre. Men til tross for dette ble det for mye daukjøtt i filmen og jeg følte ikke filmskaperne hadde nok å by på for at det var noe særlig vits i å lage denne filmen om man ser bort fra pengene den tjener inn.

Alt i alt føles denne filmen som dårligere enn sine forgjengere som jeg følte hadde mer å fare med. Denne filmen begynte utrolig bra, men så følte jeg mindre og mindre engasjement rundt filmen jo mer den beveget seg mot slutten. Og når slutten kommer så er jeg litt likegyldig til hvordan det hele vil ende. Men det positive med filmen er at den leverer noen av de beste actionsekvensene i hele serien til nå, bare synd at resten ikke hang like bra sammen. Det er ikke alltid det hjelper å kaste mer penger etter filmer. Ikke hjelper det at filmen er så utrolig forutsigbar heller, det gjorde at spenningen helt forsvinner fra filmen.

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Extinction - Småkul, hjernedød zombieaction med sci-fi vri
- Resident Evil - Apocalypse - En oppfølger som har mer å spille på enn sin forgjenger
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- AVP - Alien Vs. Predator - Hvem som enn vinner... Vi taper
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon