Anmeldelse av Skam - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2015

Drama Spilletid: 25 minutter

Skam - Sesong 2 (Noora)

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2016]

Denne sesongen er det Noora som står i fokus. Som vi husker fra forrige sesong er skolen store 'hunk' keen på Noora. Noora avviser ham fremdeles og kjører litt hersketeknikk på det, men blir litt sjalu når William tar kontakt med Vilde igjen. Eva som vi fulgte i forige sesong er blitt bestevenner med eksen sin, men sliter med å finne noen egne prosjekter. Vilde snakker nesten bare om William som hun er stormforelsket i. Chris er forelsket i Isak. Hun blir svært skuffet når Isak blir sammen med Sara. Så har vi Sana som får trøbbel med ‘hijabpolitiet’ som ikke liker at hun poserer på instagrambilder med vennens øl i hånden og lignende. Jentegjengen får også nok å stri med denne gangen når alle skal forsøke å ta vare på alle på best mulig måte...

Etter første sesong var jeg meget sugen på mer. Og jeg merker det er fett å være tilbake i Skam-universet der jeg begynner å kjenne mange av rollefigurene ganske godt etterhvert. Sesongen åpner med at Isak kliner med Sara i skolegården. Vilde har skaffet Brun og Blid som sponsing til russebussen til Nooras store forargelse, fordi Noora føler det er feil fokus på kropp. Ja, Noora er fremdeles politisk korrekt, men den prektige fasaden hennes er i ferd med å sprekke litt i løpet av sesongen og hun viser seg mer som en vanlig jente og ikke bare det superglansbildet vi har av henne fra første omgang.

Vi får med andre ord se en veldig karakterutvikling hos Noora. Samtidig får vi også fortalt noe av bakgrunnen hennes, som forklarer hvorfor hun er som hun er. Vi får også se hvordan Noora påvirker William og vi får også vite mer om han og hans fortid, med en familie som ikke akkurat har fart fint med ham. Men serien poengterer at det i seg selv ikke er noen unnskyldning til å oppføre seg som en drittsekk. Serien viser også at man må ta følgene av det man gjør. Det er viktig å stå for sine meninger og handlinger.

Noora er litt av en type. Vi får se at det ikke er like lett å bli forelsket. Da er det ikke bare fornuften som råder, men også følelsene. Vi ser kampen i Noora som åpenbart er betatt av William, men ikke liker å innrømme det. Noora er i gang med spillet og hun begynner å mykner mer og mer opp. Og igjen er det Noora som står for de kuleste scenene i sesongen. Det er veldig mange gode scener å ta av men da Noora synger og spiller romantiske sanger for William på gitar på en ironisk måte, sammen med restaurantscenen der Noora virkelig setter på plass Williams ekle storebror bror er også helt unik. Den sistnevnte scenen er svært intens og Josefine Frida Pettersen som Noora leverer hele veien og eier scenen. Vi får også en artig spøkelseshistorie vri på en hyttetur der hele Skam-jentegjengen kommer mer til sin rett og får mer tid sammen foran kamera.

Vi får også noen nye rollefigurer som de Noora bor i kollektiv med. Spesielt er den homofile fargeklatten Eskild som er herlig spilt av Carl Martin Eggesbø et herlig innslag som liver opp mye av stemningen mellom jentene. Det blir også noen andre små innslag av nye rollefigurer men ikke store nok roller til å nevne dem skikkelig. Men som vanlig er det Chris og Sana som er de rollefigurene som får minst spilletid av Skam-jentene. Personlig skulle jeg nok ha kommet litt tettere på Sana og hvem hun egentlig er. Sana er veldig mystisk og sier mye smart, men vi kommer ikke særlig inn på henne som person eller rollefigur utenom det ytre. Det samme gjelder også for Chris, som fremdeles er en stor og morsom sjarmklump i serien. Det er alltid slik at jeg gleder meg til hver scene med henne.

Første sesong gav oss god moral og sterke jenteforbilder. Sesong to er enda mer intens enn den første. Det blir fuktigere fester og mer sexfokus. Jentene er også mer direkte. Sesong 2 er mye mer spennende enn den første, men likevel synes jeg første sesong også stakk seg ut i mengden og viste at den hadde noe å komme med, dog noe snillere og mer uskyldig enn andre omgang. I første sesong var det også litt flere situasjoner jeg kunne kjenne meg igjen i, sesong to var både mye villere og drøyere i både innhold og temaer. Humoren i serien er fremdeles svært bra, men jeg følte den var mer fremtredende i sesong 1. Det samme gjaldt også musikken.

For mange vil jeg nok tro at den mer actionpregede og spennende andre sesongen vil være akkurat det de trenger for å virkelig bli fenget av Skam. Og selv om andre sesong har sine store stunder, er det sesong 1 som skinner mest i mine øyne. Den er mer nede på jorden og sesong to er mer alvorlige temaer som eldre tenåringer bør vite noe om, men som flesteparten nok aldri blir direkte involvert i. Men i det store og det hele føler jeg Skams sesong 2 klarer å følge opp suksessen fra første sesong og løftet seertallene inn i himmelen. Det er helt klart at andre sesong fenger nok et større publikum mer enn det første omgang gjorde som kanskje var litt mer tilpasset målgruppen. Avslutningen er også passe grei, men var noe skuffende i forhold til resten av materialet som det var litt mer futt i. Men alt i alt er sesong 2 av NRK-serien Skam blitt en svært severdig sak som ikke skuffer fansen og til og med frir til noen nye seere.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Filmhjerte.blogg.no

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»