Anmeldelse av Haven't You Heard? I'm Sakamoto - Sesong 1 (Sakamoto desu ga?), japansk tv-serie fra 2016

Komedie, Animasjon, Anime Spilletid: 24 minutter

Haven’t you heard? I’m Sakamoto – Sesong 1 – Årets glatteste hovedperson

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 20.07.2016]

Sakamoto er den stiligste og glatteste fyren du har sett. Han løser alle problemer, store og små, med eleganse og listighet uten å svette. Sakamoto viser virkelig hvordan ting skal gjøres.

Studio Deen er et studio som har vært en stor vits de siste årene, et studio som ingen tar spesielt seriøst eller har noen særlig respekt for. Det ser ut til å endre seg i 2016. Under vintersesongen kom de med to serier som skulle vise at de kanskje har tenkt til å vise seg fra sin beste side, de seriene var Showa and Genroku Era Lover's Suicide Through Rakugo og KonoSuba: God's Blessing on This Wonderful World!. Derfor hadde jeg for første gang noe som minnet om forventninger til serien som skulle følge opp disse vellykkede seriene, for det var nemlig Haven’t you heard? I’m Sakamoto som fikk den oppgaven.

Haven’t you heard? I’m Sakamoto er en av de seriene som egentlig ikke handler om noe som helst og fokuserer først og fremst på komedie og hverdags- og skoleliv til seriens karakterer. Sakamoto er hovedpersonen som er glatt som fy. Hver eneste vanskelighet greier han å snu til sin fordel, og det skorter ikke akkurat på dem. Dette gjør samtidig til at Haven’t you heard? I’m Sakamoto er en ganske forutsigbar serie med en oppskriftsmessig struktur: Problem --> Forvikling --> Sakamotos kjenningsmelodi spilles --> Løsning --> Gjør det hele om igjen i neste episode.

Men er det egentlig et problem at formelen benyttes stort sett hele tiden? Nei, ikke i en serie som Haven’t you heard? I’m Sakamoto. Innholdet er viktigere, og det viser seg at dette er en morsom serie som imponerer og overrasker, ikke hele tiden, men nok til at det holder seg friskt gjennom sesongen.

Humoren er av den mer tilfeldige sorten. Man starter med et kjent utgangspunkt som ender med noe uventet som snur situasjonen på hodet, samtidig som at det ikke går i den retningen man forventer. Gjennom ukonvensjonelle metoder overrasker Sakamoto alle når han oppnår uventede resultater. Det får lattermuskelen til å gå varm når dette gjøres skikkelig, og det er nok for det meste i starten av serien at dette skjer ettersom man kanskje ikke forventer det. Etter hvert tar det lenger tid mellom hvert skikkelig morsomme innslag.

Vanligvis skriver jeg litt om karakterene og om de utvikles eller gjøres noe med, men det punktet kan jeg nesten stryke i forbindelse med Haven’t you heard? I’m Sakamoto, i det minste når det gjelder hovedpersonen, for der kommer det ikke mye frem og vi får ikke vite mye om han. Derimot ser man godt hans påvirkning på andre og hvordan de endrer seg i løpet av en episode. Spesielt i episoder der bølla Atsushi Maeda er involvert, er det noen gode karakterskildringer, men stort sett er ikke dette ment å være en karakterstudie, for å si det sånn.

Det er også i forbindelse med de andre karakterene at et av de store temaene går igjen, misunnelse. Sakamoto kan alt, derfor er det andre som også skulle ønske at de kunne det gjøre det samme, eller kanskje bare bli kvitt han? Haven’t you heard? I’m Sakamoto tar faktisk noen uventet mørke vendinger til tider, noe som funker overraskende bra og gir serien noe mer å spille på enn lettbeint komedie.

På den mer negative siden finner vi animasjonen, som til tider kan knapt kalles animasjon. Flere sekvenser går igjen, bilder trekkes ut og det er ikke mye bevegelse. Det er ikke en ødeleggende faktor så lenge poengene kommer frem og vitsene slår an. Hvis vi går over til stemmeskuespillerpartiet, finner vi en av de merkeligste avgjørelsene jeg har sett. Den anerkjente stemmeskuespilleren Akira Ishida, som leverte en karrieredefinerende prestasjon i Showa and Genroku Era Lover's Suicide Through Rakugo, er helt bortkastet som bestevennen til Sakamoto. Det er som om Studio Deen tenkte at mens de hadde Ishida i studio etter Showa and Genroku Era Lover's Suicide Through Rakugo, så kunne de like gjerne få han til å gjøre noen replikker til. Stemmen hans, som han prøver å gjøre lysere og mer umoden, passer ikke til Yoshinobu Kubota, og det fremstår som patetisk. Heldigvis er Hikaru Midorikawa stødig som Sakamoto og greier å bære hele serien med sin komiske levering.

Haven’t you heard? I’m Sakamoto er en morsom serie som holder forholdsvis stabil kvalitet hele veien når det gjelder innhold. Med sin tilfeldige humor og glatte hovedperson som er lett å få sansen for, til tross for mangel på karakterskildring, er dette en fornøyelig serie. Ser man etter en serie med god animasjon, er ikke dette serien man bør se, men det er vel heller ikke grunnen til at man oppsøker den i utgangspunktet. Jeg vil si at dette er nok en fjær i hatten for Studio Deen i 2016.

Tilgjengelighet: Streaming (Crunchyroll.com)

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01

Japan

Japansk

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»