Anmeldelse av The Lost Village - Sesong 1 (Mayoiga), japansk tv-serie fra 2016

Drama, Grøsser, Mysterie, Animasjon, Anime Spilletid: 24 minutter

The Lost Village - Sesong 1 - En landsby jeg ikke vil besøke igjen

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 10.07.2016]

30 unge mennesker reiser til en mystisk landsby for å starte et nytt liv. Turen er ikke den glatteste, men de kommer frem til slutt. Landsbyen er overraskende nok helt tom og snart begynner de å lure på hva som ligger bak dette.

Det finnes en del serier og filmer som har et spennende utgangspunkt, men som aldri helt klarer å leve opp til sitt eget potensial. The Lost Village faller innenfor denne kategorien. Da jeg først startet å se serien, hadde jeg ikke så høye forventninger, og de jeg hadde kom på grunn av at regissøren Tsutomu Mizushima, som stod bak den strålende serien Shirobako i fjor, skulle stå for regien.

The Lost Village åpner med en hel episode dedikert til de 30 karakterene. Ja, det er virkelig hele 30 hovedpersoner i denne serien. Og det er også her varsellampene begynner å gå fordi jeg innser at personlighetene deres kommer til å være ekstremt arketypiske, noe som kommer godt frem i åpningsepisoden. Episoden er et forsøk på å presentere dem skikkelig, men det feiler til de grader når hele presentasjonen ikke er nødvendig for resten av serien og har ikke noe å si når det egentlig bare fokuseres på en håndfull karakterer.

Så disse hovedpersonene kommer etter hvert frem til en tom landsby, og her øyner jeg en mulighet for at det kanskje kan bli et godt thrillermysterium, men det er ikke den retningen The Lost Village tar, og det viser seg at det faktisk er et godt valg ettersom det viser seg at grunnlaget er langt mer inspirert. Flere karakterer forsvinner tidlig, men det er ikke snakk om at de bare drepes, det ligger overraskende nok noe mer originalt bak. For det viser seg at landsbyen plages av et fenomen som gjør at de nye beboerne ser diverse monstre. Jeg skal ikke gå noe videre inn på hvorfor det skjer, men det er dette som gjør at The Lost Village fremstår som mer interessant enn den egentlig er.

Jeg nevnte at The Lost Village ikke levde opp til sitt potensial, og det kommer selvsagt av at det psykologiske grunnlaget ikke er stødig og faller raskt sammen. Utførelsen er elendig, ikke av selve ideen vel å merke, men på grunn karakterene som plages av dette. Karakterene blir gitt en personlighet og holder seg til den gjennom hele serien uten å vike en tomme. Et par unntak er det heldigvis å spore fra tid til annen, men poenget står.

Midt blant flokken av hovedpersoner har du hoved-hovedpersonen, kan du si. Han heter Mitsumune Sakai og er av den ekstremt generiske typen hovedpersonen som preger altfor mange serier. Han er naiv, har ingen egentlig mening eller sjel, har ingen ryggrad, lar seg lett manipulere og gjør ting av uante grunner. Det finnes ikke kjedeligere hovedperson. Utrolig nok er han ikke den verste karakteren, han utvikles i det minste i noen grad, det gjøres ikke de fleste andre, de bare er der for å skape konflikt og spenning. Konflikt blir det, men spenningen uteblir.

Spenningen som konfliktene er ment å skape, preller av på meg. Jeg bryr meg ikke når ingen av de involverte kan endre tonefall eller gjøre noe annerledes etter at de har blitt motbevist i flere diskusjoner. De lærer ikke, de har ingen progresjon. Jeg aner nesten ikke selv hvordan serien kunne få en definitiv slutt på mysteriet, men det er i hvert fall ikke på grunn av 85% av karakterene.

Et annet problem er dramaet som The Lost Village er ment å skape. Siden manuset rett og slett ikke er bra nok, kjøper jeg aldri dialogen i serien som følge av at den egentlig ikke betyr noe som helst, i det minste ikke før mot sluttfasen. Når det så på et punkt havner over i melodrama uten noen egentlig grunn, er det vanskelig å ikke bare gi opp hele serien. Dramaet bygges på ustødig grunnlag og kunne nesten bare ha blitt kuttet ut. Eller, det blir kanskje feil å si når det er vanskelig å unngå i en slik situasjon der 30 mennesker må leve tett på hverandre samtidig som de blir presset psykologisk av landsbyens mysterier, men da ender jeg nok en gang med at det er for dårlig skrevet til å påvirke meg i noen grad.

På et teknisk nivå er The Lost Village lite imponerende. Den visuelle stilen er mørk, lite variert og virker en anelse upassende for settingen. Vanligvis ser man en slik type stil i mer urbane områder og områder som er lette å relatere seg til, og det virker litt for glatt og polert midt ute i skogen. Animasjonsmessig er det heller ikke noe å rope hurra for, men musikken derimot er godkjent og den treffer overraskende godt på øyeblikkene i serien og generelt går den overens med det som skjer på skjermen.

The Lost Village innfrir ikke når det gjelder sin grunntanke, det psykologiske aspektet, noe man kan gi manuset og karakterene skylden for. Derfra går det bare nedover. Grunntanken er det eneste som greier å redde serien fra å ikke være et fullstendig vrak.

Tilgjengelighet: Streaming (Crunchyroll.com)

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01