Anmeldelse av Alvin og gjengen 3 (Alvin and the Chipmunks: Chip-Wrecked), amerikansk film fra 2011

Animasjon, Komedie, Familie, Musikk, Fantasi Spilletid: 87 minutter

Ekornene lærer en lekse på en øde øy

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.06.2016]

Etter å ha sett de to første filmene om Alvin og gjengen og deres univers, var jeg også sugen på å se den tredje filmen i rekken. Jeg føler jeg begynner å kjenne alle rollefigurene fult ut nå og var spent på hvilket nytt blod denne tredje filmen ville slenge på banen. Det er da noe nytt, for denne gangen drar Alvin og gjengen på cruise i middelhavet.

Dave er som en kjærlig far for Alvin og hans to brødre, samt de nye tre jente-ekronene, ‘The Chipettes’, som vi ble kjent med i forrige film. Vi treffer også igjen Ian. Det er den slemme manageren som ikke klarer å holde på klientene sine. Og nå er han tvunget til å jobbe som maskot på cruiseskipet. Alvin er en villstyring og etter å ha brutt masse regler ombord på båten, blir han bedt om å holde seg på matta. Blir han tatt en gang til i regelbrudd, blir de kastet av båten. Selvsagt tar det ikke lang tid før alle er av båten, men ikke på den måten man først tror. Etter noe om om men, strander Dave, Ian, Alvin og gjengen samt Brittney og hennes gjeng på en øde øy.

Det blir dog nesten ingen konserter denne gangen, men fortvil ikke. Det blir nok av sang likevel. Musikken er som vanlig tynget med en rekke pophits fra eldre og nyere tid. Og selvsagt blir musikken også ‘chipmunksifisert’. Filmen låner ikke bare mye fra popmusikk, men også fra filmer som selvsagt Cast Away.

Det blir litt moro med å strande på en øde øy. Ekornene endrer litt personlighet også på øya. Vi ser da en annen Alvin enn vi er vant til. Og som på mange øde øyer, så finnes det også gjemte skatter. Det er også mange farer på øya som en aktiv vulkan og annet. På øya treffer de også en spesiell jente ved navn Zoe. Ekornene lærer det at det er viktig å ha noen som tar vare på dem. Ekornenes store målet er å komme tilbake til å synge på International Music Awards. Gjett om de klarer det da?

Igjen får vi en søt film med de animerte ekornene i denne live action filmen. Filmen ser også okei ut selv om dette aldri føles i nærheten av noen filmperle. Men om du har barn hjemme som liker pop og aldri sier stopp til en søt og forglemmelig film, er nok dette topp underholdning. Som foreldre skal du være passe barnslig for å omfavne filmen like mye som barna gjerne vil gjøre, men dette føltes i alle fall som helt ok om du har sett de andre filmene.

De to første filmene om Alvin og gjengen var ikke stort å skryte av, men de har solgt bra med kinobilletter og barna har ikke sett ut til å gå lei av det. Denne tredje filmen føles i alle fall en del bedre enn den andre filmen. Ikke det at filmen har så original historie, men dette er nok mye mer spennende for barna enn forrige film, som var mye mer trygg og mindre utfordrende i alt den foretok seg. Det gjør at jeg ruller en meget forsiktig treer på terningen og faktisk synes dette var helt grei skuring. Moralen er i alle fall god og de små vil nok elske dette om de likte de foregående filmene, i tillegg føltes dette mye mindre som en sovepute for de voksne enn film nummer 2 i rekken.

- Alvin og Gjengen: I Farta - Enkel barnefilm med humor, action, sang og dans
- Alvin og gjengen 2 - Flere ekorn med pipestemmer for barna
- Alvin og gjengen - Ekorn blir popstjerner

- Trolls - Et audiovisuelt fargespetakkel til å bli glad av!
- Shrek 4 - Lykkelig alle sine dager - Et godkjent farvel med Shrek
- Deuce Bigalow: Male Gigalo - Morsomt med enkel humor

• Øslandsposten
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene
  • Avisa Nordland

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»