Anmeldelse av Planet Of The Apes 3 (Escape from the Planet of the Apes), amerikansk film fra 1971

Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.05.2016]

Filmen åpner på jorden i det et helikopter observerer et fremmed romskip som ligger å flyter i sjøen. Militæret trekker romskipet inn på land. Da de åpner romskipet kommer det ut tre astronauter. Da de tar av seg hjelmene får jordboerne seg litt av et sjokk. Det viser seg at astronautene er aper som vi kjenner igjen fra første film. Dette setter himmel og jord i bevegelse.

Nå er det en liten stund siden forrige gang jeg besøkte apene. Dette er en slags motsatt Planet of the Apes-film. Denne gangen er det de intelligente fra apeplaneten som drar tilbake i tid før verdenen deres ble ødelagt. De ankommer jorden og får et møte med mennesket på samme måten som George Taylor (Charlton Heston) og hans crew besøkte apeplaneten i første film. Nå er alt stilt på hodet og nå er det de snakkende apene som blir ‘uglesett’.

På jorden blir apene sett på som dyr og blir holdt i fangenskap. Aper på jorden kan jo ikke snakke og er underlegen mennesket i intelligens. Men med disse nye apene fra fremtiden, har mennesket funnet sitt motstykke. Det både skremmer og utfordrer menneskeheten. Apene møter selvsagt mye motbør. De må bevise at de er intelligente og folk flest ser ikke på disse apene som likemenn. Det blir mye rasediskriminering overfor disse nye apene.

På jorden blir det stor oppstandelse når de snakkende apene blir avhørt i en offentlig høring. Apene forteller at de kommer fra menneskenes fremtid. Men det ligger mye under å ulmer i det apene forteller om. Apene kommer fra et samfunn der de er superrasen og forsker på mennesker, nå er bordet snudd. Denne filmen har et interessant tankegods som gjør filmen svært severdig og aktuell den dag i dag.

Men til tross for at denne filmen begynner som en omvendt 'Planet of the Apes'-film, er den svært forskjellig fra den første filmen i rekken. Dette er mer som en dramafilm å regne. Her får du ikke noe eventyr og action som i første film. Dette er litt mer traust laget og ikke en film som alle vil omfavne, også selv om de likte den første filmen. Filmen er okei kreativt skapt, men føles litt sær. Mennesket ser på apene som fienden og det blir fortalt at apene skal ta over planeten i fremtiden. Det blir sammenligninger med Hitler og om det er rett å drepe dem for å forsøke å forhindre apenes dominans i fremtiden.

Sci-fi-elementet med filmen er som du har fått med deg snakkende aper fra fremtiden, og ellers er filmen veldig ordinær. Vi får også fortalt hvordan apene begynte å utvikle seg og dette gir en god indikasjon om det som vil komme i de andre oppfølgerne. Det interessante med denne filmen er å oppleve en oppfølger fra vår tid, men dette er dessverre simple saker i forhold til rebooten av filmene fra 2011. Disse nye filmene er også med på å utfordre selv originalen og har storstilte effekter som denne filmen bare kan drømme om.

Denne filmen har svært treg fremdrift, likevel er filmen noe som vil fungere for blodfansen av Planet of The Apes-filmene. Det psykologiske aspektet, med at apene forsøker å holde tilbake informasjon om hvordan de eksperimenterte på mennesket, er filmens store triumfkort. Filmen begynner som en dramafilm og mot slutten intensiveres filmen mer. Da går filmen over i en slags thrillerjakt. Manuset er litt smart utformet, særlig er dialogen god, men noe handling er noe for simplifisert til sider. Blant annet blir det en kamp i filmen mellom ‘onde’ mennesker og de nye apene. Alt i alt er dette en grei film som fungerer best som utgangspunkt for diskusjon om hvordan andre intelligente livsformer skal behandles. Jeg presiserer at terningkastet er en sterk treer på terningen.

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- Damien - Omen 2 - Djevelgutten blir tenåring