Anmeldelse av Resident Evil: Extinction, amerikansk film fra 2007

Action, Thriller, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 93 minutter

Småkul, hjernedød zombieaction med sci-fi vri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.05.2016]

Umbrella Corporation trodde infeksjonen var tøylet. De tok feil. Raccoon City var starten. På få uker hadde T-viruset fortært USA. På få måneder tok det hele verden. Viruset tok ikke bare menneskeliv, men fortærte også kloden. Det vil si at innsjøer og elver tørket ut og skog ble til ørken. Hele kontinenter ble til nakne ødemarker. Sakte men sikkert, begynte Jorden å visne og dø. De få overlevende lærte å holde seg i konstant bevegelse. De unngikk storbyer. Hvis de stanset for lenge, tiltrakk det seg de infiserte, som er en uendelig hær av udøde. For de som hadde livet kjært, var det bare å reise videre den eneste sjansen til å leve videre. Alice er en av de få som har klart å holde seg i livet ute på veiene...

Filmen åpner med en naken avkledd Milla Jovovich i dusjen. Hun går rundt å betrakter ting i et stort hus som om hun ikke har noen minner fra fortiden. Hun ser blant annet et bryllupsbilde. Like etter går hun inn i en bygning der feller forsøker å ta knekken på henne. Hun kommer et godt stykke på vei før hun til slutt blir skutt av en felle. Deretter kommer det tre forskere og tar en blodprøve av henne før de blir bedt om å kvitte seg med kroppen. Det viser seg at hun er klonet frem i hopetall og blir brukt i forskningens tjeneste. Ved dumpingsstedet av kroppene står det hopetall med zombier utenfor gjærdet og vil inn.

Forskerne er svært kyniske og driver på med spekulative eksperiment. Og Alice-klonen er deres største håp. En av klonene som vi har fulgt gjennom flere filmer nå er kommet seg ut på veien. Men etter at hun klarte å rømme i slutten av forrige film, har hun vært ute på veien i flere år uten at noen har hatt mistanke om at hun er kommet på avveie. Men da hun bruker sine evner i en drøm, merker datasystemet i Umbrella Corporation at noe er galt. Nå begynner forskerne å lure på om det er en av deres Alice som er kommet på avveie. Forskerne tror at verdens redning ligger i Alices blod. Velkommen til tredje runde med Resident Evil...

Igjen bygger denne andre oppfølgeren seg på dataspillsuksessen fra Resident Evil-spillene. Nå har det gått en stund siden jeg så sist film i denne filmserien, derfor gledet jeg meg litt til å fortsette reisen. Dette dystre fremtidseventyret har en del å by på. At det skulle komme så mange oppfølgere som dette er gledelig for fansen, selv om filmen nok er noe mer sær enn det folk flest vil sette tenna i. Men noen av de som omfavner skrekkfilm eller bare vil se noe som er litt mer voldsomt enn det vanlige fra Hollywood, vil nok finne dette som grei skuring.

Vi får en mer variert Resident Evil-film enn de foregående. Med det mener jeg at vi har mer skiftende omgivelser og bedre fremdrift i filmen. Plottet er svært enkelt, men passende for en slik film. Denne tredje filmen beveger seg i begynnelsen bort fra den onde bygningen og ut på veiene i den store vide verden. Filmen er også minst like makaber som de foregående filmene i serien, om ikke mer. I siste halvdel begynner også actionen også å ta seg opp. Der får vi en feiende flotte actionsekvenser. Der viser Alice at hun kan både slåss med både bein, never og sverd.

Filmen har hentet inspirasjon fra flere steder. Denne filmen minner ikke rent lite om The Walking Dead til tider, selv om dette ble laget flere år før serien, så minner en del av effektene og zombiene som står å grynter ved nettinggjærdene mye om det man finner i serien. Med sin øde verden minner også filmen litt om Mad Max-filmene også. Når Alice vandrer gjennom ørkenen, får jeg nesten litt Dune-vibber. Og som om ikke det skulle være nok så har filmen også hentet inspirasjon fra Alfred Hitchcocks Fuglene i en hvis scene der infiserte fugler begynner å samle seg for å gå til angrep på de stakkars menneskene.

Vi får varierte monstre i form av infiserte ravner, infiserte hunder, zombier og annet som jeg ikke skal avsløre. Filmens action og oppbygning er litt rett frem. Mange ganger vet man hva som skal skje, fordi filmen sjelden klarer å holde på hemmeligheter. Filmen har flere ting å by på enn sine forgjengere. Vi får se Alice som viser sine utrolige evner, som nesten en Gudeskikkelse. Vi får også se verden og opplever et New York i ruiner og ørken. Forskerne forsøker som vanlig å kontrollere Alice. De kontrollerer Alice-klonene ved hjelp av satellitter, men vi får se at ingen systemer er vanntette.

Effektene blir bare bedre og bedre i disse filmene. I første film, var de ikke mye skryte over, men her ser det bedre ut enn på lenge. Det er mange fete og brutale scener som da en lastebil med plog brøyter seg gjennom et hav av zombier. Mot slutten får vi også se Alice på ‘hjemlige’ trakter i den onde bygningen, slik vi er vant til å se henne. Der kommer med andre ord tittelen mer til sin rett enn før i filmen. Vi får også en ‘boss fight’ mot slutten. Og dette blir hennes hardeste motstander til nå i film-franchisen. Det er ikke lett å slåss mot en hardhaus av en motstander som ikke kan dø...

Den første filmen var helt på det jevne og imponerte ikke meg på noen som helst måte, men så kom andre film som faktisk var enda bedre og jammen meg er ikke tredje film også ørlite bedre enn den andre igjen. Dette er en gledelig utvikling i en serie filmer jeg i utgangspunktet hadde liten tro på. Jeg velger derfor å også premiere denne tredje filmen med en svak firer på terningen.

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- Resident Evil - Apocalypse - En oppfølger som har mer å spille på enn sin forgjenger
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!

- The Scorpion King 2: Rise of a Warrior - Eventyrfilmen som forsøker å unngå B-film-stempel

28.01.2008 sier oyvindh: Synes både 1 og 2 var konge og gledet meg til den siste i rekken, men det ble for lettvindt. Noen kule ting, men følelsen av Mad Max og Cyborg ble litt for sterk, ja.
27.01.2008 sier kjetil: Huff, skuffende. Se den første Resident Evil istedenfor.
15.12.2007 sier Nailer: En virkelig kjedelig film. Styr unna.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Trauma-magazine.com

USA, England, Frankrike, Australia, Tyskland

Impact Pictures, Davis-Films, Resident Evil Productions, Constantin Film Produktion