Anmeldelse av Pyromanen, norsk film fra 2016

Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 12 år

Pyromanen - Trailer 08.03.2016

Et monster i bygda

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.04.2016]

I en liten og avsidesliggende norsk bygd herjer en pyroman. Når den lokale lensmannen følger sporene avdekkes en sannhet som bygdefolket ikke vil tro. Pyromanen er ingen fremmed, han er en av dem!

Historien om brannsjefens sønn som ble pyroman er både basert på boken av Gaute Heivoll, ”Før jeg brenner ned”, samt på en sann historie. Regissør Erik Skjoldbjærg står bak sterke filmer som ”Nokas” og ”Insomnia” og hans nyeste ”Pyromanen” vil føye seg pent inn i hans rekke av sterke og tydelige menneskedramaer.

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

Publikums synsvinkel er fra start av allvitende. Vi ser og vet hvem pyromanen er. Han heter Dag og er altså sønn av sørlandsbygdas brannsjef og er en tilsynelatende svært så hjelpsom sønn som stadig er med på å slukke branner. Ingen vet altså at det er samme Dag som også tenner på disse brannene.

”Pyromanen” er som tidsskildring meget godt gjennomført i sin koloritt, scenografi og troverdighet. Ser man godt etter skimter man både gammeldags sjokoladepapir, fasttelefoner, klær og selvsagt en haug andre ting. Locationen er også knakende godt funnet, brukt og utnyttet, blant annet igjennom gamle bensinstasjoner, bygninger og ikke minst alle de øde bygdehusene og byggene som i hvert fall virker å være reelle når de brennes ned.

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

Karakteren Dag spilles veldig godt og stødig av Trond Nilssen, som igjennom lavmælt, nokså stillferdig og pokerfjesaktig uttrykk aldri røper for mye av sin personlighet. Han føles likevel heldigvis heller ikke som en typisk innesluttet beskjeden klisjékar, men heller behjelpelig og grei, noe som er med på at ingen mistenker ham for noen ting. Etter hvert begynner uansett mor og far å lukte både røyk og koble to pluss to sammen, men det er vanskelig å erkjenne at sønnen deres kanskje er bygdas store pyromanmareritt!

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

Dette er også noe som er sterkt og godt ved filmen, at foreldrenes og andre skepsis, dårlige evne til både å se og erkjenne at en av dem kan være pyromanen, er lik null, helt frem til de nærmest blir tvunget til å innse sannheten. Skjoldbjærg synes slik å ville utforske både bygdefolk, kultur og menneskepsykologi på flere plan her, noe han virkelig må sies å ha truffet svært godt og troverdig rundt!

Litt synd er det da at flere av karakterene ser og høres ut som å være tatt rett ut av norsk filmatisk samtidsrealisme flere steder. Dette passer jo forsåvidt godt i forholdt til tidsepoken som skildres, men som norsk film anno 2016 føles det litt unødvendig gammelmodig kanskje? Man skulle kanskje også likt å visst litt mer av bakgrunnen til Dag. Hvorfor ble han slik? Hvorfor gjør han dette? Han kan da umulig være alene om å kjede seg dønn i hjel i denne bygda? Vi får dog såpass mange hint om hans sosiale og mentale tilstand at det for så vidt funker godt slik det er gjort, men det dykkes altså ikke svært lang ned i ham som enkeltperson.

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

Dag roper etter hjelp, men ingen ser eller hører ham. ”Pyromanen” er slik en sterk skildring av fornektelse og andre menneskelige sider som ikke akkurat er flatterende ved oss, mens også en velbalansert vekt av empati og sympati føles godt gjort her. Vi blir likevel aldri verken for nært knyttet til Dag eller noen andre, og her ligger kanskje også filmens litt begrensede engasjement og driv.

Det hele er nemlig, selv om den er aldri så knakende dyktig gjennomført i regi, tidsgjengivelse, narrativ utvikling, med mer, ørlite grann for traust, traurig solid og kjedelig til å bli voldsomt engasjert av. Tilfellet Dag er svært trist og tragisk, og det er ikke vanskelig å skjønne hvor altoverskyggende dette må ha vært for ei lita bygd i virkeligheten. ”Pyromanen” blir likevel nok en litt smak og behag type film, som utvilsomt er filmteknisk godt løst og gjennomført, men hvor den konkrete historien ikke føles eksplosiv nok, tross sinn opprørende tematikk.

- Pionér - Går "Hodejegerne" en høy gang

• FilmChris
  • Halvardhenry.blogg.no
  • Roysskriverier.blogspot.no
  • Heftig

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«Pippi Langstrømpe drar til sjøs»