Anmeldelse av Hva er det med Gilbert Grape? (What's Eating Gilbert Grape?), amerikansk film fra 1993

Komedie, Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 10 år

Herlig om en film å bli glad i

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2016]

Gilbert Grape bor i en liten småby. Han sliter med en dødelig kjedelig hverdagslig rutineliv. Med en bror som er autist og en mor på over 200 kilo ser ikke livet lyst ut! Han forsøker å gjøre det rette hele veien for å hjelpe folk, men livet hans står bom stille. Ting endrer seg dog noe når den småfrika Becky dukker opp i Endora. Kanskje hun er svar på alle hans stille bønner?

Jeg husker godt at jeg så denne filmen på 1990-tallet på TV. Husket filmen som veldig minneverdig. Derfor tenkte jeg å dykke ned i den nå for å se om filmen fremdeles har like mye å komme med. Jeg kan allerede avsløre at filmen falt i smak, selv den dag i dag. Med andre ord er det bare å prøve seg på denne menneskelige filmen.

Regien er ved Lasse Hallström, det er samme mann som gav oss Siderhusreglene noen år etter denne filmen. Hallström er relativt god på å bygge opp interessante dramafilmer. Det er dog ikke alle ganger han treffer like godt, men i ‘What's Eating Gilbert Grape?’ glimrer han tidvis. Dette er ikke filmen med de store episke scenene, men likevel fortelles ting på en fin og effektiv måte.

Filmen har et veldig behagelig tempo som gjenspeiler det enkle og litt søvnige landsbylivet til Gilbert Grape. Man føler med Gilbert hele veien og kjenner seg litt igjen i hvordan han må ha det. Det er ikke hans skyld at han må bære byrden av å ha en spesiell familie på nakken. Han kan ikke reise fordi han er den eneste som binder familien sammen. Historien er enkel, men samtidig engasjerende nok til at man bryr seg om filmen hele veien.

Vi får litt forskjellige typer scener som beskriver livet til Gilbert. Mange scener er innenfor husets fire vegger hos familien. De kan være ganske høylytt med Moren som kjefter, Arnie som gjentar de stygge tingene og ler, en søster som forsøker å irritere Gilbert og Gilber selv som forsøker selv å ikke bryte sammen. Andre scener er mye mer søvnig. Vi blir kjent med en rekke av de fastboende folka som Gilbert omgåes. Kontrastene er store, men hele veien ser vi en mann som lever for å passe på broren og moren.

Skuespillet er meget bra med selveste Johnny Depp i hovedrollen. Men selv om Depp spiller stødig som Gilbert Grape, er det Leonardo DiCaprio som stjeler mesteparten av showet. DiCaprio spiller autistbroren til Gilbert, Arnie, og det på en måte som får deg til å måpe. I ettertid har DiCaprio vist at det ikke var tilfeldigheter at nettopp han ble nominert til sin første Oscar i denne filmen, men rollen hans i denne filmen går det ikke an å spille bedre enn ham av noen. DiCaprio får til fakter, snakking og måten å bevege øynene på, som bare en mester får til. Første gang jeg så filmen trodde jeg ikke at det var DiCaprio siden han spiller skjorten av alle de andre. Det var lite som tydet på at det var samme mann som spilte i Critters 3 noen år tidligere.

Vi får en tragisk hverdagshistorie, men med litt håp for Gilbert. Man ler også noe underveis av den tragikomiske humoren som gjør mye med filmen uten å ødelegge dens seriøsitet. Samspillet mellom DiCaprio og Depp er også noe som fungerer i filmen. Alt i alt er dette et solid drama. Ikke hver dag man får en film som lar karakterene spille hovedrollen, på en måte man blir glad i dem på.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Helt greit, om enn litt oppbrukt
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst

- Mer moro i Bakkebygrenda - Vinter i Bakkebygrenda
- Alle vi barna i Bakkebygrenda - Leken sommersteming i Bakkebygrenda
- Mitt liv som hund - Magisk oppvekstskildring fra søta bror
- Jeg er med barn - Den moderne pappaen med masse artige tanker

13.04.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Herlig om en film å bli glad i': Fantastisk film! DiCaprio skulle jo hatt Oscaren allerede her, for det er jo helt utrolig troverdig skuespill!

• Det Nye

Paramount Pictures, J&M Entertainment