Anmeldelse av Øyenstikker, norsk film fra 2001

Drama Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Trekantdrama på den svenske landsbygden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2016]

Maria (Maria Bonnevie) og Eddie (Kim Bodnia) har forlatt bylivet til fordel for et mer stille og fredelig liv på et småbruk på den svenske landsbygda. Begge har hver sin fortid med problemer. Som Eddie forteller i begynnelsen av filmen: ‘Han var helt nede på bunnen av verden. Hans venner var forsvunnet. Han var syk. Og så møter han henne. Hun var reddere enn ham. Først hjalp han henne. Siden hjalp hun ham. Og nå er de der sammen’. De har greid å stable et nytt liv på beina, men så møter Eddie igjen sin gamle kamerat Kullmann...

Filmen åpner en disig morgen langt inne i skogen ved et vann. En mann ror over vannet. Vi får se det rolige livet på landet. En dag da Eddie skal i butikken, dukker Kullmann opp i bygden. Det er akkurat 5 år og 40 dager siden de traff hverandre sist gang. Han sier han driver selger ting og er en gammel bekjent av Eddie og Maria. Kullmann gratulerer Eddie for at han er blitt sammen med Maria. Eddie insisterer om at Kullmann blir med tilbake til gården og feirer Marias 25 årsdag, selv om Kullmann sier han ikke har tid. Kullmann er Eddies beste venn. Men de mistet plutselig kontakten med hverandre uten at Kullmann fikk vite noe om hvorfor.

Vi opplever kjærligheten mellom Maria og Eddie som veldig vakker og fin. Maria vil bare ha Eddie og han henne. Men så blir det en hane til i flokken. Og det er noe forstyrrende med Kullmann og hans oppførsel. Man blir aldri helt klok på ham og hans oppførsel. I det ene øyeblikket er han veldig hyggelig og omgjengelig kar og i det neste som en snikete slange som skaper uro i paradiset. Kullmann vil bare ha Eddie til å gjøre ham en siste tjeneste, men i det historien begynner er ikke Eddie klar for det og trenger tid.

Dette er Marius Holsts andre spillefilm og store comeback etter suksessen med filmen ‘Ti kniver i hjertet’ fra 1994. Hvorfor det skulle ta syv år fra første til andre film vet ikke, men denne filmen har også sitt å by på i en meget spesiell men fascinerende trekantdrama av en film. Manuset er meget godt skrudd sammen og er signert Nikolaj Frobenius i samarbeid med Marius Holst. Alt er basert på Ingvar Ambjørnsens novelle ‘Natt til mørk morgen’.

Filmen griper tak i meg fra første stund. Det er flere aspekter ved historien som gjør dette ytterst interessant. Vi kommer raskt inn i handlingen som har et meget behagelig tempo. Stemningen er veldig lystig og lett i begynnelsen. Men vi kjenner at noe ligger under å ulmer. Det er akkurat som om idyllen brister etterhvert og mye tilsier at noe grusomt kan skje rundt hvert hjørne. Det hele begynner med Marias fødselsfest. Det er moro å se gjengen danse i seine nattestimer. Og ut i fra det utvikler det hele seg til litt av et psykologisk trekantdrama. Maria er litt av et støkke. Hun er ung og vakker og sprader ofte rundt lettkledd på gården der hun bor. Eddie er hennes bamsete kjæreste som er en god del eldre enn henne selv.

Det er flere kvaliteter med filmen i tillegg til manuset. Fotoet er svært vakkert gjennomført i filmen i vill og vakker skogsnatur ved et flott fiskevann med yrende fiske-, dyre-, og insektliv. Alt er utført med et håndholdt kamera. Skuespillet er også noe man legger merke til. Kim Bodnia, Maria Bonnevie og Michael Persbrant viser seg som noen av Nordens beste skuespillere. De har en særegen kjemi seg imellom og bærer filmen helt på sine skuldre. Uten disse særdeles solide skuespillerprestasjonene kunne dette falt mer igjennom.

Personlig likte jeg denne filmen. Den overrasker meg litt og gir meg en meget stødig og interessant filmdrama. Det er herlig å dykke ned i hva som har skjedd, hva som skjer imens Kullmann trenger seg på landsbyidyllen og ellers hvordan det hele vil ende. Vi får en suggererende stemingsfilm som gjør sakene sine overraskende solid. Det er stor rom for tolkning underveis med filmens mange bilder, hint og ellers enkeltepisoder som skal fortelle oss ting underveis. Det er nok ikke alle som får de svarene de ville ha. Likevel aksepterer jeg dramaet for det det er og ser kvalitetene i dette velspilte kammerspillet.

- Mordene i Kongo - I det minste god på å være diffus
- Kongen av Bastøy - Sterkt portrett om gufset fra Bastøys fortid