Anmeldelse av 10 Cloverfield Lane, amerikansk film fra 2016

Drama, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 12 år

10 Cloverfield Lane - Trailer 15.01.2016

Svært spennende og velfungerende thriller sci-fi!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.03.2016]

Michelle våkner opp fra en bilulykke og oppdager at hun er holdt fanget i en underjordisk bunker. Mannen som har stengt henne inne sier at det har skjedd noe fryktelig utenfor og at de aldri må finne på og åpne dørene.

Med dette som grunnscenario kommer denne oppfølgeren til ”Cloverfield” fra 2008 som vakte en viss oppsikt og stor interesse. Noe av grunnen til dette må sies å være historien og filmens uventede vendinger og narrative utvikling. Også ”10 Cloverfield Lane” er sterkt preget av nettopp dette, at man aldri helt hva som venter rundt neste sving, i neste minutt, eller hvor historien skal ta oss. Legg til en fengende, spennende og oppslukende start på det hele, så fortsetter faktisk filmen også i denne banen, filmen ut.

Ikke bare er dette en svært sterk kvalitet i seg selv, det grenser faktisk til oppsiktsvekkende. Filmen er nemlig en litt snodig men fiffig genreblanding av thriller, skrekk og sci-fi. J.J.Abrams har produsert også denne oppfølgeren, og i regissør Dan Trachtenbergs debutregi imponeres det helhetlig veldig godt! Den pirrende og interesseskapende åpningen er allerede nevnt. Mary Elizabeth Winstead i hovedrollen som den kidnappede Michelle er både overbevisende og god, og i møte med sin kidnapper utveksles det et spennende og dynamisk forhold dem i mellom. Veteran John Goodman er mannen som holder henne fanget, og det er virkelig herlig å se ham i denne rollen!

Mye av spenningen ligger videre i hvem denne Howard virkelig er. Er han, som han selv hardnakket hevder, Michelles redningsmann som reddet livet hennes etter bilulykken og fra farene der ute? Eller, er han kanskje en riv ruskende gal kidnapper og drapsmann?! Goodmans skuespill gjør oss aldri sikre på noe som helst, og en ubehaglig psycho-aktig aura oser fra ham hele tiden. Mens vi hele tiden får diffuse og forvirrende tegn på både det ene og det andre her, utspiller det narrative løpet seg veldig godt fordelt, inkludert jevnlige spenningsoppbygninger og skumle enkelthendelser som hele tiden gjør at vi holder på interessen.

Ting antydes her, man får små hint og godbiter, mens overtydelige og kjipe filmgrep er lekkert og befriende fraværende! Legg til en sluttdel som virkelig overrasker, ja så har man en genial blanding velfungerende underholdende sci-fi mysterium som imponerende klarer å holde på både spenningen og overraskelsene! Den relativt karakterfattige historien og den filmatiske tilbakeholdenheten gir filmen dessuten et aldri så lite behagelig indie-preg, i gaten ”Monsters” og nettopp ”Cloverfield”. Den nå etter hvert så velkjente Abrams-mystikken som preger flere av hans filmer, videreføres dessuten herlig med ”10 Cloverfield Lane”, og måtte det gjerne komme enda en oppfølger i denne gata og stilen!

- The Cloverfield Paradox - Cloverfield-filmene fortsetter å overraske
- Cloverfield - Monsterfilm for Youtube-generasjonen

20.08.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Fange i bunkersen til en ukjent mann': Kjempekult at denne ble såpasd uforutsigbar og digger måten sci fi er bygget inn i den ellers drama- og thrillerpegede historien!

• Romerikets Blad
  • Trauma-magazine.com
  • The Telegraph
  • Time
  • Culturecrypt.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • This-is-cool.co.uk
  • Sørensen Exploitation Cinema