Anmeldelse av Alien - Oppstandelsen (Alien - Resurrection), amerikansk film fra 1997

Thriller, Sci-Fi, Monster-film Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 18 år

Special edition er fint severdig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2016]

Som vi husker fra forrige film, Alien 3, så døde Ripley på slutten. Hun ofret livet i kampen mot det fullkomne rovdyr. To hundre år og åtte grufulle eksperimenter senere er hun tilbake. En gruppe forskere har nemlig klonet henne i sammen med Alien-hunnen som hun bar på i magen. Intensjonen var å skape det perfekte våpen. For å beseire uhyret må Ripley alliere seg med en bande smuglere, blant dem mekanikeren Call, som er god for en og annen overraskelse selv. Nok en gang blir marerittet en realitet for den nye klonede Ripley og hennes nye venner. ‘Aliensa’ er noen fryktinngytende skapninger som aldri gir seg før de har vunnet og drept ale mulige verter...

Jeg har alltid hatet filmen ‘Alien - Resurrection’. Har prøvd å gi den en hel del forsøk uten å klare å svelge det jeg fikk presentert. Mye av grunnen til at jeg hater ‘Alien - Resurrection’ føler jeg er fordi den sliter med en hel del forklaringsproblemer, useriøse rollefigurer og irriterende teit handling. Jeg er nok litt vel negativ i denne anmeldelsen og det er fordi jeg må få ut aggresjonen jeg har på denne filmen. Men til dens forsvar så er den helt grei isolert sett. Det er bare det at jeg har høyere forventninger til en Alien-film enn det jeg får valuta for igjennom denne.

Og så er det veldig rart at stjerneregissøren, Jean-Pierre Jeunet, som står bak mesterverket Amelie, er regissør for filmen. Amelie og ‘Alien - Resurrection’ kan vel knapt komme mer fra hverandre, og Jeunet fremstår som en nikkedukke i denne store Hollywoodproduksjonen. Det kan vel knapt kalles kunst det som kom ut av denne blockbusteren som nok ble laget for en ting, nemlig å sope inn penger på en populær franchise.

Nylig prøvde jeg meg på ‘Special edition’ av ‘Alien - Resurrection’ og den likte jeg faktisk tålelig. Filmen ble noe helt annet når man fikk bedre forklaringer på hva som foregikk og hvorfor. Man fikk også mer tid med den klonede Ripley og fikk mer forhold til henne, noe som faktisk nesten var fraværende i originalversjonen. Fremdeles er det en del ting som er litt lite gjennomtenkt, men ‘Special edition’ er mer inne på noe om å tone ned de mest irriterende øyeblikkene.

Logikken henger ikke helt på greip alltid. Det føles litt rart å forske på en skapning som er så farlig at den har gjentatte ganger har skapt gigantiske problemer. Noe annet er at forskerne ikke har lært av forskningen som har foregått på tidligere tidspunkt. Det er mulig denne forskningen ikke er blitt brakt videre, men noe burde man lært om et så ustyrlig vesen.

Vi får en grei sci-fi-atmosfære rundt det hele. Dette tar plass på en slags romstasjon som driver med forskning ikke så alt for langt fra jorden. Vi får se romskip og andre passe fete rominstallasjoner som skaper noe sci-fi-glede. Men det største og kuleste med filmen er romvesenet som jeg liker å kalle ‘Alien’. Det ser veldig tøft ut med sitt slimete og fryktfulle ytre. Og når vi vet hva dette marerittmonsteret er i stand til, så blir man ikke mindre redd i denne filmen, selv om jeg skulle ønske å se mer til dem underveis. Nytt av filmen er at vi også får se romvesenet svømme som en blekksprut.

Rollefigurene er som jeg har vært inne på litt som noen dårlige vitser. Vi får til og med en mann i rullestol som er bark med våpen. Ikke det at det er noe galt med handikappede, men som soldat er det litt snålt på en romstasjon og særlig når han blir jaget av skumle monstre som er lynkjappe er ikke rullestolen akkurat noe fortrinn. Som vanlig er det også et syntetisk menneske med på moroa. Og sammen med en klonet Ripley som har litt problemer med å samle seg, noen svært lite lure forskere og hardbarkede soldater blir dette aldri helt det store.

Dette er litt av en suppe som aldri når helt opp mot noen av de andre filmene. Jeg skjønner at man har forsøkt å gi oss mange av de samme elementene som fenget med de to første filmene, men blandingen er for sped og det skinner raskt igjennom at dette bare er dårlig oppgulp som aldri har noen klassikerpotensiale. Likevel synes jeg ‘Special edition’-versjonen av filmen redder inntrykket noe og gjør dette til en okei film å se. Om du ikke forventer deg for mye, er dette kanskje akkurat passe tøysete og hjernedødt.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Hvem som enn vinner... Vi taper
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

- Amelie - Nydelig og perfekt fransk perle
- De fortapte barns by - Utrolig stemningsfull fransk film som jeg syntes var veldig fascinerende

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• ereviews.dk
  • 1000misspenthours.com

20th Century Fox, Brandywine Productions

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»