Anmeldelse av Welcome to Norway, norsk film fra 2016

Komedie, Drama Spilletid: 90 minutter

Welcome to Norway - Trailer 09.12.2015

Artig komedie basert på en original ide

[Skrevet av: KrisM, Dato: 06.03.2016]

En blakk og rasistisk hotelleier finner en økonomisk utvei ved å åpne asylmottak. Det byr på mer problemer enn han hadde ventet på forhånd...

Midt i flyktningpolitikk og høyreekstreme grupperinger, gror en komedie som tar for seg aktuelle samfunnsspørsmål. Regissør Rune Denstad Langlo (Frikjent og Nord) gir oss en film bygget på en original idé, og som ofte fungerer.

Anders Baasmo Christiansen (Børning og Kon-Tiki) spiller godt som den usympatiske og selvsentrerte hotelleieren. Han setter stadig i gang med nye prosjekter som alltid feiler. Og hvem har skylda? Alle andre selvfølgelig.

Økonomiske problemer kan imidlertid løses ved å huse flyktninger. Dessverre, dukker gjestene opp til boforhold som er falleferdige og tafatte. Og hvem skal stå for oppussingen? De nyankomne.

Welcome to Norway er en film med mange komiske høydepunkter. Fokus er på hovedpersonen selv, og hvordan han kommer unna med alle tenkelige snarveier. Filosofien hans er «minste motstands vei». Dette fungerer godt, samtidig som det også er en karakterutvikling. Slik får vi også en dramabit i filmen, og vridd på indirekte og kreativ måte.

Dette er ikke en film som forsøker å skape bølger i flyktningdebatten. Tvert imot, så forsøker bare filmskaperen å levere en god og harmløs historie. Så hvis man forventer noen revolusjonerende ideer eller syn på samfunnsspørsmål, så vil man nok bli skuffet.

Med fordel kunne spilletiden vært noe forlenget. Det blir et kort innsyn i en rekke karakterers liv, men man savner med tid til å bli kjent med karakterene. I tillegg, gjerne enda sterkere dramamomenter, de blir noe forsiktige.

Original ide og god humor (omtalt ved SF kino).

Foto/Copyright: Motlys / Norsk Filmdistribusjon

- Jag etter vind - Pent om familiegnisninger