Anmeldelse av Søsken til evig tid: Amerikareisa, norsk dokumentar fra 2015

Dokumentar Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: Alle år

Søsken til evig tid: Amerikareisa - Trailer 22.10.2015

Store inntrykk for småbruksøsknene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2016]

Søskenparet Kleiva er tilbake. Gårdsdriften går som før, men samtidig skjer det en annen stor forandring på gården på Kleiva. Nabogutten Per-Tore, som har hjulpet Magnar og Oddny med siloslåtten i alle år, har kjøpt en tomt av søskenparet og bygget hus. Med nytt liv på gården og en amerikainvitasjon på bordet er det mange nye muligheter for bror og søster på Kleiva...

Det er en liten stund siden søsknene Magnar og Oddny Kleiva tok landet med stor i kinofilmen: ‘Søsken til evig tid’. Det ble den mest sette dokumentarfilmen på kino på fem år, og den mest sette på TV2 noensinne. Jeg likte godt den filmen og gledet meg derfor stort til fortsettelsen igjennom oppfølgerdokumentaren ‘Amerikaturen’. Filmen som her er vurdert er den som ble sendt på TV2 (17. februar 2016).

I det vi entrer filmen treffer vi Magnar og Oddny på gårdstunet hjemme. Han er 75 år, men aldri har han opplevd så sein vår noensinne. Det sjarmerende og krokete eldre søskenparet er en fryd å se på. Magnar tar lederrollen, prater mest og kommer med mange artige betraktninger underveis. Oddny er også med på lasset og lyser opp som en sol med sitt lune smil og ser ut til å være tilfreds med livet.

I perioden mellom 1825 til 1925 utvandret nesten 1 million nordmenn til USA. Helle Hillevang reiste fra Bergen i 1890. Hun tar båten til New York samme år og bosetter seg etter hvert i Minnesota. I første film fikk Magnar og Oddny Kleiva besøk fra slektninger i USA. Da de var på besøk gav de fra seg en stående invitasjon om at Magnar og Oddny kunne komme og besøke dem i hjemme i Minnesota også.

Først snakkes det om tur til Amerika. De to søsknene synes det kunne være artig men gruer seg litt til flyturen. Den er på lange 8 timer. Etter litt om og lite men bestemmer de seg for å dra for å hilse på sine slektninger i Minnesota i USA. Det er et stort steg å ta for de to søsknene som har levd hele sitt liv på gården sin. Den eneste ferien de har er når de drar på stølen med dyrene.

De går en spennende tid i møte før turen. Det er første gang de får seg pass og de må måle høyde og ta bilde. De klipper seg og gjør seg klar til tur. Samtidig måler Magnar eiken sin for å sammenligne med den i USA. Han håper at hans er størst. På flyplassen holder han sine første dollarsedler i hånden. Flyet betegner Magnar som et lite luksushotell.

Når vi tar turen til USA er det vi som betrakter søsknenes inntrykk av hva de ser. Det er mye som tyder på at blir deres livs eventyr. Vi får et unikt møte med Magnar og Oddnys kultursjokk i møt med storfarmene i USA og deres norske aner som bosatte seg i Minnesota. Personlig synes jeg den første filmen representerte noe helt spesielt, men oppfølgeren har noe for seg den også. Det er noe veldig unikt med disse to knakende kjekke folka som virkelig lever på gamlemåten. Det er veldig unikt å få søsknenes betraktelser av det lovede landet der alt er så stort og høyreist. Men søskenparet koser seg og tar livet med ro på reisen. De faller ikke i bakken av noen av verdens høyeste bygninger eller største åkre.

Fotoet er vakkert og tempoet i dokumentaren er veldig rolig og behagelig og det kler søskenparet godt. De tar livet som det faller seg og det er en befrielse å oppleve i den oppjagede hverdagen anno 2016. Denne andre filmen er blitt en helt annen film enn den første. Det er noen av de samme elementene med, men jeg synes at filmskaperen lykkes med sin nye dokumentar om Kleivasøsknene. Fortellerteknikker en mer konvensjonell i oppfølgeren og det blir en mer fortellende film.

Vi er med og betrakter søskene gjennom deres verden, men jeg skulle nok ønske at de fortalte mer om seg selv. De fremstår som trygge og gode, men samtidig litt mystiske figurer. Særlig er Oddny en veldig fåmeldt person som blir satt veldig i bakgrunnen i dokumentaren. Det blir også en del humor underveis i den kulturkrasjen som oppstår mellom de to verdenene. Vi blir med på å oppfylle en drøm til søsknene og det føles herlig. Alt er gjort veldig enkelt men fungerende. Dokumentaren er bra underholdende og også hjertevarm. Med andre ord føler jeg at dette gjensynet med Magnar og Oddny virkelig hadde noe for seg og var svært hyggelige saker.

- Søsken til evig tid - Viktig portrett av en utdøende livsstil

- Søsken til evig tid - Viktig portrett av en utdøende livsstil