Anmeldelse av Creepshow, amerikansk film fra 1982

Animasjon, Komedie, Fantasi, Thriller, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 18 år

Underholdende episodegrøsserklassiker!

[Skrevet av: Espen Olai Hansrud, Dato: 17.02.2016]

Gjør deg klar for en skikkelig 1980-talls grøssende atmosfære med Creepshow! Creepshow er en film som er delt opp i fem kortere fortellinger, og den har litt av alt. Folk står opp fra de døde, vi får servert en landeplage av en meteor, en horde kakerlakker kommer og mer til. Med legender som Stephen King og George A. Romero bak roret, kan dette ikke bli annet enn underholdende.

Del 1. Filmen åpner med episoden "Father`s Day". Der møter vi Badelia. Hun mistenkes å ha drept sin egen far, Nathan, på selveste farsdag. Han var en grinete og hatefull gammel mann. Til tross for dette, besøker hun graven hans en gang i året hver farsdag. Men hennes kamp mot faren er langt fra over, og hevnen er søt..

Del 2: "The lonesome death of Jordy Verrill". Møt Jordy Verrill som er en ensom mann. Han ser ut til å leve et enkelt liv med få komplikasjoner. En dag lyser himmelen opp, og en meteor lignende stein lander rett utenfor huset hans. Intetanende om at dette vil endre hans liv totalt, forsøker Jordy å ta på meteoren og brenner seg. Da han tømmer vann over meteoren for å avkjøle den, sprekker den, og en merkelig grønn substans renner ut. Det han ikke vet er at dette sprer seg og vokser. Noe som kan minne om alger og gress begynner og vokse overalt. Både utenfor, på huset hans og til og med på kroppen hans...

Del 3: "Something to tide you over". Harry og Rebecca er lykkelige sammen. Det Harry ikke vet er at Rebeccas eks-kone, Richard, er ekstremt sjalu. Sjalusi og psykopater er ingen god kombinasjon. Men hvor langt er Richard villig til å gå? En dag oppsøker han Harry og antyder at han har hans kjære i sitt fangenskap. Han tar med Harry til stranden. Der blir Harry en brikke i en syk lek. Ved hjelp av en TV, en spade, og tidevannet, skal dette bli en ubehagelig opplevelse for Harry.

Del 4: "The Crate". En eldre vaktmester finner en gammel trekasse stemplet, "1834", under en trapp. Den er kraftig forseglet med grove kjettinger. Deretter kontakter han sjefen sin, "doktor dexter". Kisten vekker en stor nysgjerrighet hos ham. Sammen forsøker de å åpne trekassen. Lite vet de om hvilke ondskap de er i ferd med å slippe ut... Kanskje kjettingene var der av en grunn?

Del 5: "They`re creeping up on you". Mr. Pratt, er en gammel mann med en enorm trang for renslighet. At han har fått kakerlakker i det sterile hjemmet sitt, liker han svært dårlig. Utstyrt med insektspray, hansker, munnbind og tonene fra en 1960-talls jukeboks, dreper han dem en etter en. Men hvordan skal han håndtere kakerlakkene, om det kommer hundrevis av dem?

Creepshow, som opprinnlig er en tegneserie fra E.C comics, og ble filmatisert i 1982. Det hele er regissert av George A. Romero, som er mannen som startet hele "Of the dead" eraen med 'Night of the Living Dead' i 1968. Storyen er skrevet av Stephen King, som er en anerkjent forfatter og regissør, og står bak en rekke filmer. King spiller også hovedrollen i en av fortellingene i filmen. Verdt og nevne er også at Tom Savini bidro på make-up og spesialeffekter. Han har jobbet med utallige filmer på dette området og har også spilt i flere filmer.

På rollelisten finner vi blant annet navn som Leslie Nielsen, Ted Danson, Ed Harris, Adrienne Jo Barbeau og Stephen King. Skuespillerne i filmen gjør en troverdig nok jobb, og passer bra inn i rollene sine. Spesialeffekter og sminken holder god 1982-standard. Creepshow er og blir en liten klassiker i grøsser-sjangeren.

- Diary of the Dead - Videodagbok fra når de døde våkner til liv
- Land of the Dead - De levende døde går til krig
- Day Of The Dead - Grotesk men mer rolig film i undergrunnen
- Dawn of the Dead - Dødelig action på kjøpesenter; tidenes kuleste zombiefilm!
- Night of the Living Dead - Zombie-klassikeren fascinerer og vemmer fremdeles

• Thefilmfile.com
  • 80sreborn.com
  • Horrorfanzine.com

Warner Bros. Pictures, Laurel Entertainment Inc., Creepshow Films Inc., Laurel-Show Inc.

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»