Anmeldelse av Mannen fra Snåsa, norsk dokumentar fra 2016

Dokumentar Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: Alle år

Mannen fra Snåsa - Trailer 18.12.2015

Sjarmerende og tankevekkende om Snåsakæill

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.01.2016]

Joralf Gjerstad, bedre kjent som ’Snåsamannen’, blir dokumentert mens han møter 22 mennesker og snakker med dem. Han har møtt titusenvis av mennesker de siste 65 år, og hvorfor han har berørt så mange av dem sterkt, forsøker Margreth Olin å forstå årsaken eller årsakene til.

At det enkelte perioder har vært rene Halleluja-stemninger i bygda Snåsa får vi i denne filmen til en viss grad se. At Gjerstad derfor forståelig nok er gammel og sikkert helt utslitt er videre ikke vanskelig å forstå. Likevel går han altså med på å møte noen mennesker til, for Olin vil forsøke å feste gode møter til film, som hun sier det, og for en gangs skyld. Hennes tidligere filmografi består nemlig av mye tragisk, sånn tematisk sett, og selv ble hun helt utmattet og utslitt av å begrave seg i andre menneskers sorger og vanskeligheter.

Da er det også godt at ”Mannen fra Snåsa” klarer å være rent filmatisk dokumentarisk aldri så lite både sjarmerende, hyggelig og humoristisk. Han Joralf selv synes nemlig å være både en likandes, fornuftig og humoristisk kar, noe som smitter godt over på både ”pasienter” og oss som overværer møtene hans. Han hører dog dårlig, og kommunikasjonen mellom ham og menneskene er i stor grad preget av ’hæ’, ’hva sa du’ og utallige misforståelser dem imellom. Dette gir seg utslag i ofte brokete samtaler hvor mye etterlates til tilfeldighetene rundt hva Joralf får med seg av helseopplysninger, mental form og annet ved menneskene som hjelper ham i å klare å ”lese” dem.

Og her er jo også noe av utfordringen ved Snåsamann-fenomenet, hvorvidt man selv tror på og hvordan man tolker hans evner. Heldigvis, og også her sjarmerende som bare dét, sier Joralf selv at han ikke er noe magiker, han har bare varme hender, og støtter seg selv tungt på legevitenskapen, gjerne i samarbeid med sine egne analyser av folk. Han sender dem gjerne videre til legen, om han altså kjenner noe konkret som kan feile dem, det er det han gjør, samt selvsagt snakker med folk.

Kanskje er det også denne samtalen som gjør at flere av folkene ”løser seg opp”, slapper av og åpner seg for ham. Kanskje skal det ikke mer til enn at en fremmed varm person påpeker fornuftige ting, sier smarte og oppløftende visdomsord til folk, før de altså allerede føler seg bedre bare av dette. Det blir videre vanskelig å forklare de mer konkrete plagene som forsvinner hos enkelte, og slik beholdes fremdeles mystikken og det uforklarlige rundt Gjerstad i takt.

Olin selv fikk kjenne angsten og skrekken på kroppen da hennes samboer selv ble alvorlig syk under klippearbeidet av filmen. Hun følte da selv for å holde kontakt med Gjerstad, og slik dra nytte av hans evner, i hvert fall for å holde motet og de medmenneskelige sidene aktive i en slik situasjon. Som dokumentar forblir også denne filmen i Olins katalog noe enkel, både filmatisk, narrativt og innholdsmessig. Lite konfronterende og spørrende er dette, og hvorfor ikke ta det lengre, som for eksempel snakke med leger eller psykiatri om hva de tenker rundt disse helbredende evnene? Joralf sier jo selv at flere leger har sendt pasienter til ham fordi de tror på ham, og da får man som publikummer litt kløe og vil gjerne undersøke ting mer, ikke overse det og si ’sånn er det bare’, slik flere av Snåsas innbyggere i filmen naivt sier og forholder seg til fenomenet. At ”Mannen fra Snåsa” likevel gjør godt inntrykk, grunnet sterke menneskeskildringer, og samtidig etterlater oss med mange viktige tankevekkere, nei det kan ingenting ta fra filmen.

- Barndom - Mildt og snilt fra Olin, igjen.
- De andre - Norges største skamplett?!
- Engelen - Rystende og sterkt fra Olin
- Ungdommens råskap - Godt dokument av norske ungdommer i ungdomsskolen