Anmeldelse av Predators, amerikansk film fra 2010

Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Ikke så verst sci-fi-action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.01.2016]

Royce er en leiesoldat som motvillig leder en gruppe elitesoldater på et mystisk oppdrag i en jungel et sted. Gruppen ser ut til å være satt samen av mange forskjellige folk eller menneskelige rovdyr om du vil. Men da de blir systematisk jaktet på og utslettet av et ufattelig skremmende romvesen, går det snart opp for dem at denne gangen er det de som er byttet!

Jeg har alltid elsket den første Predator-filmen. Det fordi den er superbarsk og en real guttefilm tvers igjennom. Liker også at det er noe humor bakt inn i replikkene som gjør at man bare la seg underholde og aldri tar det man får servert for seriøst.

Den andre Predatorfilmen fra 1990 var jeg igrunnen litt skuffet over. Derfor er det litt gledelig at denne tredje filmen forsøker å gjøre noe godt igjen selv om den aldri helt når samme nivå til den første filmen med Arnold og kompani. Liker at man er tilbake i jungelen igjen. Det er liksom der Predator passer best inn. Og den karakteristiske jungeltrommemusikken er også på plass.

Filmen begynner med et mysterium. For de som har sett Predator før, er det ikke noen bombe at Predator dukker opp og man gjetter en del av det som skjer, men ikke alt. Denne filmen er som Aliens var som Alienoppfølger bare langt fra like gjennomført. Man får mer av alt og i tillegg noe helt nytt. Det blir med andre ord god variasjon i det som presenteres. Predator er som før og som tittelen antyder så er det flere av dem. Også flere forskjellige versjoner av predator også.

Jeg liker langt på vei hva denne tredje rebooten av Predatoruniverset har å by på. Den klarer å skape en del stemning og gjør mye riktig, men det mangler også det siste lille ekstra som kunne løftet dette opp til stjernene. I mine øyne er den første filmen en god del bedre enn hva denne rebooten har å by på.

Predator er som vanlig en jeger. Underveis bruker man hodet litt for å forsøke å finne ut av hvorfor alt skjer. Liker også at det tar lang tid før vi ser vår første predator og den scenen er passe kul. Liker også slåssingen i filmen og selvsagt blir det også mange heftige våpen. Og om du lurte så er minigunen også på plass. Igjen får vi noen barske karer og en kvinne som også viser at hun har noe for seg. De matcher dog ikke teamet i første predatorfilm, men disse har sin sjarme de også.

Sci-fi-messig har denne tredje filmen mer av den sjangeren i seg. Vi befinner oss på en fremmed planet, vi får se flere romvesen og det blir også tid til romskip. Predators teknolgi blir også presentert i løpet av filmen. Filmen går i hovedsak ut på at våre venner skal forsøke å overleve alle farer som de møter. Dette er igrunnen samme oppskrift som den første filmen, bare at denne nye kanskje er enda litt mer dyster og mørk.

Innimellom er Predatorgodføelsen tilstede, men jeg klarer aldri helt å bejuble denne filmen mer enn ganske grei underholdning for gutta. Som sci-fi-film, føler jeg denne filmen har mer å by på enn de andre i samme serie. Personlig skulle jeg ønske at man kunne ha gjort denne verdenen litt tøffere og at oppdagelsesferden kunne blitt like episk som i eksempelvis ‘Planet of the Apes’ fra 1968. Skuespillet er også greit, men sjarmen fra førstefilmen er litt borte. Jeg vil gjerne ha litt mer testosteron og tullete action som gutta ligger seg langflat etter, men det er mulig de filmene er historie og ikke lages lengre. Stemningen er dog innimellom slik jeg opplevde den fra første film. Det er deilig med at vi vet like mye som teamet vi følger hele veien. Da får man være med på prosessen med å finne ut av hva som virkelig foregår.

- Predator - Varierende sci-fi skrekk om velkjent drapsmaskin
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste

- Metallica Through the Never - Halvfungerende lang musikkvideo fra Metallica

07.11.2010 sier Andreas Strømmen: Denne filmen minte meg mer om en komediefilm, enn actionfilm o.0

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi