Anmeldelse av Resident Evil - Apocalypse, engelsk (britisk) film fra 2004

Action, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

En oppfølger som har mer å spille på enn sin forgjenger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.01.2016]

Vi følger Alice. Hun jobbet for Umbrella Corporation, som er den største og mektigste industribedriften i verden. Alice var sikkerhetsansvarlig ved et hemmelig anlegg kalt ‘The Hive’. Det var en gigantisk underjordisk lab som utviklet eksperimentelle biologiske våpen. Men det skjedde en ulykke. Viruset slapp ut og alle døde. Problemet var at de døde begynte å røre på seg igjen. T-Viruset gjenopplivet likene. Men Alice overlevde sammen med en miljøaktivist kalt Matt. Da de kom ut, ble de pågrepet av forskere fra Umbrella. Matt og Alice ble skilt fra hverandre. Han muterte og hun ble ført til anlegget i Raccoon City. Samtidig blir et team sendt for å igjenåpne ‘The Hive’. Forskerne vil vite hva som skjedde der nede. Alice trodde hun hadde overlevd marerittet, men hun tok feil...

Filmen åpner med. At et forskerteam tar seg inn i bygningen ‘The Hive’. Der blir raskt et medlem av teamet drept på grotesk vis. Det gjør at viruset sprer seg rundt i byen, og raskere enn noen hadde sett for seg. Da blir byen hermetisk lukket. Den eneste veien ut er gjennom en bro. I det viruset slippes løs evakueres en rekke nyttige personer for Umbrella Corporation. Blant annet en forsker i rullestol. Han leter etter sin datter som er på skolen i det kaoset oppstår. Fra sin datamaskin har han aksess til alt teknologi i byen. Igjennom en telefon får han tak i Alice og de hun holder seg med i byen. Forskeren inngår en byttehandel. Om Alice og kompani hjelper datteren hans, skal forskeren hjelpe dem ut av byen.

Det er ikke så alt for lenge siden jeg så første Resident Evil-film for første gang. Det var ingen stor filmopplevelse, men jeg følte det lå noe der slik at jeg kunne fortsette reisen inn i den onde bygningens univers. Dette er andre film i en serie filmer basert på dataspillet Resident Evil. Jeg har ikke spilt spillet selv, men kan gjette gjennom inntrykket av filmene om hvordan de kan ha utartet seg.

Der den første filmen foregikk ene og alene i den onde bygningen, har nå handlingen flyttet seg ut til hele byen. Filmen foregår i en tenkt fremtid der forskning har gått galt og byen møter konsekvensene. Nå gjelder det bare å redde alle utenfor byen så ikke resten av verden blir smittet. Vi møter en rekke folk som er dyktig med våpen. Noen virker å ha umenneskelige reflekser og styrke. Dette hjelper de folka til å holde seg og de rundt dem i livet. Ikke bare mot zombiene, men mot alt det andre skrekkelige som også er på frifot som et resultat av den hodeløse forskningen innad i Umbrella Corporation. Det er der sci-fi segmentet kommer inn i denne filmen. Vi snakker genforskning og annet skapelsen av nye vesen som ikke er til å spøke med.

Det er mer grøss i denne oppfølgeren. Oppfølgeren begynner mer over i den ‘ordnære’ zombiefilmen. Zombiene jager sine offere og biter dem. På den måten overfører de zombieviuset. Vi får til og med en sekvens på kirkegården der de døde våkner til livet fra gravene sine som zombier. Vi får se mark og insekter som tyter ut av hodeskaller. Zombiene ser tøffere ut i eksempelvis ‘The Walkin Dead’. ‘Resident Evil - Apocalypse’ skjuler noe av dette med å filme zombiene på lengre hold og ikke så mange ‘close-ups’.

Vi får noen voldsomme actionvoldssegmenter underveis. Disse er faktisk litt tøffe, men det er langt mellom hver salto og tøffe kuleeffekt og lignende. For det meste er det skyting på zombier av soldater og SWAT-team lignende. Det blir også en del scener som er ment til å være kulere enn det som faktisk er tilfelle. Det er litt rart at vi får monstere med våpen. De er store og tunge som en krysning mellom Urukhaiene fra Ringens herre og RoboCop. En av dem armerer seg med store våpen som bazooka og minigun. Den skapningen er en hard nøtt å knekke.

Vi får også vite litt mer om fortiden og mer om hva som har skjedd. T-Viruset blir injeksert i folk, men det finnes også en antivirus som skal holde viruset i sjakk. Alice har evoluert i møte med T-Viruset og har reflekser og evner som er i en liga for seg selv. I en scene løper hun ned bygninger med rapelleringstau og slåss i scener som kan minne litt om dem vi møter i eksempelvis anime-serien Aeon Flux fra 1991. Vi får også oppleve en bosskamp.

Jeg fant en del av det jeg fikk presentert som litt småartig. Dette er langt fra solid, men det stopper ikke meg i å finne underholdning i all galskapen denne filmen har å komme med. I mine øyne likte jeg at oppfølgeren også har flere kort å spille på. Vi får oppleve mer av det grusomme som Resident Evil-universet har å by på. Synes også at denne andre filmen var raskere igang enn den første også. Det er noe ved dette som er i litt flinkis filmkrap som gir litt små porsjoner glede innimellom.

Jeg forventet en drittfilm og ble veldig positivt overrasket. Dette var innimellom bra fengende på en tilfredsstillende b-film-aktig måte. Om du likte den første filmen og er litt fascinert av skrekkfilmer i zombiesegmentet, er dette faktisk ganske grei skuring. Dette inneholdt mye vold i form av kampsportslåssing, heftig våpenbruk, skapninger som biter fra seg og mye annet i denne testosteronpakkede blandingen som faktisk tiltalte meg mer enn i første film. Jeg klarer dog ikke å omfavne filmen, men synes den var kul nok å se. Følte at denne oppfølgeren bruker mer av potensialet enn den første filmen gjorde. Det er faktisk slik at jeg funderer og ønsker å se hvordan filmen vil slutte også.

Litt vanskelig å skulle rulle terning på denne filmen. For min del ligger inntrykket mellom tre og fire på terningen. Men i og med at jeg gav den første filmen en treer, føler jeg at jeg blir i det snille hjørnet og smeller til med en svak firer. I mine øyne er jeg ikke så negativ til flere doser Resident Evil etter dette.

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- Resident Evil: Extinction - Småkul, hjernedød zombieaction med sci-fi vri
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi