Anmeldelse av Skjærgården, norsk film fra 2016

Grøsser Spilletid: 76 minutter

Skjærgården - Trailer 30.11.2015

Skremmende uskremmende greier

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 07.01.2016]

Etter et tragisk uhell ute på fjorden en sommerdag i 2004, bestemmer Camilla, lillesøsteren Isalin og kameraten Kjetil at de aldri skal fortelle noen hva som skjedde. De har kjørt i hjel en jente i vannet med båten. Ti år senere møtes de tre vennen igjen på en hyttetur. Her får de besøk av også tre andre venner, men festlighetene skal fort bli til noe langt mer dystert og skremmende.

Denne uavhengige lavbudsjettsfilmen i regi av Frode Nordås og skrevet av Jon Anders Klausen har helt tydelig klassiske slasherfilmer og hevnskrekk som både forbilde og mål. Det første som møter oss er litt kornete bilder, og når skuespillerne entrer banen og lirer av seg sine replikker, ja så skjønner man at man også kanskje må justere sine forventninger en smule. Ikke for det, både åpningen, karakteretableringene og stemningsoppbygningen er fint og grundig gjort og vi føler at vi fort får taket på menneskene, hvem som er hvem, og så videre.

Problemet med ”Skjærgården” blir likevel mye. Man kjenner igjen historien, de stereotypiske karakterene og settingen alt for godt. Et tidvis helt greit skuespill klarer ikke å skjule et (bevisst?) kleint manus og tilhørende ”morsomme” enkeltkarakterer. Her har vi den klassiske lokale tullingen som skal virke småskummel, en dum ”blondine” (dog i en mannskarakter denne gang), samt det klassiske kjæresteparet, som til en forandring riktig nok er et lesbisk par. Tilfør en stor, høy kjekkas, enda ei pen blondine, og klisjégalleriet er komplett. Hva er kult og morsomt i dette? Innen manus og typetegninger er det ellers så mye kleint snakk og tydelige seksuelle over og undertoner i oppførselen at man nesten føler man er tilbake på 80/90-tallet. Bevisst gjort? Aner ikke, det er i så fall veldig utydelig gjort.

I fare for å virke alt for negativ skal det sies at det rent filmtekniske tidvis er både bra og dyktig gjort, tross alt. Filmen og crewet bak har tydelig ikke all verdens å jobbe med, så at musikken innimellom føles veldig kul og treffende stemningssatt er eksempelvis bra! Skuespillet mot slutten er også mye bedre enn mye tidligere i filmen, mens enkelte scener har en snodig sjarm og ufrivillig komikk i seg som man kan like. Her har filmen en sær men likefullt fortjent liten egenkvalitet som lavbudsjetts, og det er eksempelvis litt morsomt å se en slik film uten de villt overdrevne lydeffektene som store studiofilmer alltid bruker og legger på.

Til slutt forblir likevel ”Skjærgården” en film man sitter og irriterer seg over, mer enn å bli dratt med og skremt av. Som en slags hyllest til standardskrekk som verken oppfattes særlig parodisk nok, ei heller spennende og skummel nok til å imponere, faller den dessverre helt sammen. Historien er nemlig også svært treig, det går lenge før det virkelig skjer noe, og motivet for gjerningspersonen virker like kunstig som de øvrige skrekkonvensjonene som følges og brukes. Det rent filmtekniske er lett å overse som begrenset i kvalitet og utførelse, men man sitter og tenker over hvorfor man ikke på skrivebordet har villet gjøre noe litt mer særegent og fritt fra skrekklisjéene enn dette her.

Nordås film AS