Anmeldelse av Bølgen, norsk film fra 2015

Drama, Action, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Bølgen - Trailer 14.04.2015

Nært perfeksjon av katastrofefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2015]

Den erfarne geologen Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) befinner seg plutselig midt i sitt livs verste mareritt. Han blir splittet fra sin familie og det er 10 minutter til det fossende infernoet treffer. Det blir en livsviktig kamp mot klokken før de kraftigste naturkreftene Norge har sett treffer land...

Bølgen er en svært underholdende film hele veien. Mange hadde sine tvil på om dette ville levere på forhånd. Tenker på at filmen heter Bølgen og man vet at den kommer. Hele veien sitter vi egentlig bare å venter på at Bølgen skal skylde over stedet, men til tross for det følte jeg at filmen har klart å skape en bra nerve hele veien. Bølgen gjør mye rett og har nydelig naturfoto fra Geiranger. Vi blir med opp i helikopter og får se fjellene og fjorden i all sin prakt og glans.

Vi følger karakterene som befinner seg på forskjellige steder når fjellet raser ut. Likte godt å få denne voldsomme reiseskildringen om en familie som kjemper hver på sin kant og forsøker å finne sammen igjen etter bølgen har skylt inn over Geiranger. Det at vi følger forskjellige folk på mange steder blir filmens styrke. Man føler at det på den måten blir god variasjon i hvem man følger uten at filmen føles oppstykket av den grunn. Birollene er også viktig i filmen på flere måter.

Filmen trenger den litt ‘overdrevne’ dramaturgien, som danner grunnlaget for at filmen blir spennende. Selv om det skjer mye amatørmessige beregningsfeil av fagfolk i filmen, så skjønner man at folk kan nøle når en katastrofe inntreffer. Det har gått som filmen sier 1000 år siden sist fjellet raste ut og man kan aldri vite om det vil gå 1000 år til før fjellet raser ut. Det ser ut til å være stor realisme i det faglige geologiske aspektet ved filmen. Vi får mye gode scener når geologene i filmen arbeider. Vår mann, Kristian (Kristoffer Joner), er filmens store geologtenker som gjør mange riktige gjetninger og kalkulasjoner før fjellet raser.

Rolleprestasjonene er også helt suverene. Kristoffer Joner står fjellstøtt uten å rase sammen gjennom hele filmen. Han har et fantastisk følelsesregister og får brukt mye av sine skuespillerkunster for denne rollen. Mange synes kanskje at han er litt overbrukt som skuespiller, men i Bølgen kommer han virkelig til sin rett og rettferdiggjør sin tilstedeværelse i filmen. Ellers vil jeg også nevne Ane Dahl Torp som også viser seg frem som tøff dame på film og Jonas Hoff Oftebro som viser at han også er verdt å satse på som skuespiller i filmindustrien.

Effektene er svært gjennomførte og alt det tekniske rundt filmen synes jeg minst holder et like stødig nivå som de beste Hollywood-filmene som omhandler katastrofer. Synes også at Bølgen er svært gjennomført som film, og seirer der mange Hollywood-filmer famler litt i klisjéland uten å treffe deg helt. Bølgen sitter som en kule og det er vanskelig å ikke bli engasjert underveis i filmen. Også et stort pluss at man ikke har valgt å gjøre filmen for lang. Når man kommer ut av kinosalen er man godt fornøyd og svært imponert over det man har sett. Det er når man ser slike filmer at man virkelig får troen på filmproduksjonen i lille Norge.

- Flukt - Leading ladies i norsk natur
- Julenatt i Blåfjell - Billig familiefilm
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

13.09.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Denne filmen må jeg se! Elsket slike katastrofefilmer i tenårene og dette virker som solide saker :)
13.09.2015 sier Christine Vicktoria Fredriksen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Norsk thriller i mesterklasse': Dette var en virkelig god film og anmeldelse.
13.09.2015 sier tiril: kjempebra og spennende film!

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film