Anmeldelse av Minions, amerikansk film fra 2015

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: Alle år

Minions - Trailer 03.11.2014

De små gule i en herlig morsom film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.11.2015]

Siden tidenes morgen har minions jobbet for historiens fæleste skurker. Det er bare det at straks de har kapret seg en mester, så har de store problemer med å ikke ødelegge mesteren. Etter deres siste eksplosive feiltrinn sitter de igjen uten en ond leder og de små minionsene rammes av en dyp depresjon. Når klanen er på randen av kollaps, drar tre usannsynlige helter ut på en reise for å finne et nytt overhode. Kevin, Stuart og Bob finner deres neste potensielle sjef, Scarlet Overkill. Hun er ond som få, men setter ikke sine undersåtter like høyt. De tre utvalgte står derfor overfor en meget vanskelig oppgave. Nemlig å redde alle minions fra både overlevelse og utryddelse...

Jeg nærmest elsker de små, hjernedøde, søte, gule skapningene med det kledelige navnet Minions. Gjennom to ganske okei filmer strålte de ut til meg med sin bunnløse sjarme og sitt herlige vesen. De var noe nytt som trigget min humor til det fulle. Igjennom de to første filmene følte jeg kanskje at minionene var større og kulere enn filmene. Derfor gledet jeg meg vilt til de skulle få sin helt egen film der de var i forgrunnen.

Så hva synes jeg? Joda, dette var igjen en ganske okei film. I mine øyne er den mer rendyrket hjernedød og komisk enn sine forgjengere, men mangler kanskje noe ekstra for å virkelig glimre. Skurken i den første filmen tok veldig mye plass og da ble man sulteforet med minions til en hver tid. Her følte man virkelig at man fikk dosen sin. Minionsene er diggbar når de synger. I tillegg er filmen proppet full av de herligste populærkulturelle referanser presentert på herlig komisk vis.

Denne filmen er bra morsom og enda gøyere hele veien enn sine forgjengere. Likte at det også var mye å gripe fatt i for de litt eldre også, men de yngre vet jeg ikke om omfavner dette på samme måten som de andre filmene. Mulig jeg tar feil siden folk gikk jo mann av huse her hjemme i Norge for å få med seg Minions-filmen på kino.

Plotmessig var denne filmen litt svakere enn de foregående filmene. Filmen bar nok litt preg på at det i bunn og filmen i bunn og grunn er veldig mange Minions-sketsjer satt etter hverandre. Synes likevel at starten var en god del morsommere enn fortsettelsen. Det gikk ikke lang vei inn i filmen før man skjønte veldig godt hva som kom til å skje. Uten sjarmen til de små gule hadde nok dette blitt ganske så kjipt. Med andre ord var dette langt bedre enn de nye Smurfefilmene som har kommet kommet i to spillefilmer til nå.

Om man er fan av eller bare likte de andre filmene, blir man garantert ikke skuffet over denne egne Minionsfilmen som er forhistorien til hva som skjedde i de to andre filmene. Med andre ord danner dette et herlig innledning for noen og en videre reise for fansen inn i Minions dypeste daler og hjerter. Aninmasjonsmessig er filmen bra gjennomført. Så filmen på Blu-ray og den tok seg ypperlig ut på et 100 tommers lerret. Med andre ord er dette en film man godt kan få med seg også uten at man trenger å ha barn i huset. Om du er av det litt sprø slaget, er denne filmen super underholdning. Var selv på nippet til å gi filmen en femmer på terningen fordi jeg ble så revet med. Det er jo tross alt Mininos det er snakk om, og de er kule som få.

- Grusomme Meg 3 - Herlig variert galskap for ung og gammel
- Grusomme meg 2 - De små og gule minions stjeler showet!
- Grusomme meg - Trygg animasjonsfilm med gøyale, små og gule skapninger

- Grusomme Meg 3 - Herlig variert galskap for ung og gammel
- Grusomme meg 2 - De små og gule minions stjeler showet!
- Grusomme meg - Trygg animasjonsfilm med gøyale, små og gule skapninger

• Biojensen.dk